A study on finding topics for the application of storytelling method in mathematics education: centered on JiSuYongYukDo and JiSuGuiMunDo

수학교육에서의 스토리텔링 방식 적용을 위한 소재 연구: 지수용육도와 지수귀문도를 중심으로

  • Published : 2012.03.31

Abstract

In this paper, we explored the possibility that JiSuYongYukDo and JiSuGuiMunDo which were posed by Suk-Jung Choi can be used for storytelling. Firstly, from the solutions of JiSuYongYukDo and JiSuGuiMunDo which were offered by Suk-Jung Choi, students can inquire out finding four characteristics such as: He chose expected values as magic numbers, used pairs of two complementary numbers, there are independent four pairs of numbers which do not affect other pairs, and the array which exchange every two complementary numbers in certain solution is also solution. Secondly, in case of JiSuYongYukDo students can inquire out finding six numbers that satisfy certain condition instead of finding solutions, and in case of JiSuGuiMunDo students can inquire out finding eleven numbers that satisfy certain conditions instead of finding solutions. And through this strategy, they know that Suk-Jung Choi style solutions can be obtained variously in one's own way without undergoing many trials and errors.

본 연구는 최석정이 제시한 지수용육도와 지수귀문도의 수학사 탐구형 스토리텔링을 위한 소재로서의 가능성을 탐색하고 있다. 학생들은 최석정이 제시한 지수용육도와 지수귀문도의 해로부터, 기댓값을 마법수로 택했고, 서로 보수가 되는 두 수의 쌍을 이용했고, 다른 쌍의 배열에 영향을 미치지 않는 독립된 네 쌍이 있고, 보수가 되는 두 수를 바꾸어 놓아도 역시 해가 된다는 특징을 탐구할 수 있다. 다음으로 학생들은 지수용육도의 해를 구하는 것은 특정한 조건을 만족하는 6개의 수를 찾는 것으로, 그리고 지수귀문도의 해를 찾는 것은 특정한 조건을 만족하는 11개의 수를 찾는 것으로 바꾸어 탐구할 수 있다. 또한 학생들은 이 전략을 통해 많은 시행착오를 겪지 않아도 최석정 스타일의 해를 나름대로 다양하게 구할 수 있다는 것을 알 수 있다.

Keywords