DOI QR코드

DOI QR Code

Factors Affecting Adaptation to School Life of Freshmen Enrolled in Nursing at a Junior College

간호대학 신입생의 학교적응에 영향을 미치는 요인

  • Yang, Kyung-Hee (Department of Nursing, Wonkwang Health Science University) ;
  • Lee, Jeong-Ran (Department of Nursing, Wonkwang Health Science University) ;
  • Park, Boc-Nam (Department of Medical Information System, Youngin Songdam College)
  • 양경희 (원광보건대학교 간호학과) ;
  • 이정란 (원광보건대학교 간호학과) ;
  • 박복남 (용인송담대학 의료정보시스템과)
  • Received : 2011.09.02
  • Accepted : 2012.03.09
  • Published : 2012.04.30

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to investigate the factors affecting adaptation to school life of freshmen enrolled in nursing at a Junior College. Method: The data were collected from questionnaires filled out by 312 nursing students in two schools at J and I city from March 7-11, 2011. Data were analyzed using the SPSS/WIN18 program. Result: Self-esteem and adaptation to school life were higher than previous advanced research showed, self-efficacy was moderate and stress to school life was lower than other studies. School adaptation level was related to satisfaction of friendship, school life and the nursing program. The subjects who have chosen nursing by themselves and male students scored higher in their school adaptation. The greatest factors affecting adaptation to school life were satisfaction of school life and stress respectively. Conclusion: Inpre-admission, enough information about nursing school life through experience of previous students must be given. Then, a school adaptation program which incorporates counseling and mentoring should be provided for supporting understanding of school life.

Keywords

References

  1. 김명화(2008). 간호대학생의 자아 정체감, 대인관계 및 적응에 대한 연구. 정신간호학회지 17(1). 55-64.
  2. 김은정(1992). 대학생들의 학업적 적응과 심리적 적응. 연세상담연구, 8, 85-114.
  3. 문승태(2006). 데이터마이닝 분석을 통한 대학생의 학교생활 적응 예측 모형. 농업교육과 인적자원개발, 38(2), 247-267.
  4. 민소영(2006). 간호대학생의 학과 적응경험. 정신간호학회지, 15(4), 409-419.
  5. 박민아(2002). 대학생의 자아존중감 및 사회적 지지가 스트레스 대처방식과의 관계. 대구가톨릭대학교 대학원 석사학위논문, 대구.
  6. 박복남, 박종선, 이정란(2009). 일 지역 3년제 간호대학 신입생의 학교적응에 영향을 미치는 요인. 한국보건정보통계학회지, 34(2), 153-164.
  7. 박선영(2003). 자기효능감과 자아존중감이 대학생활 적응에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  8. 박은민(2001). 대학생활적응과 부모-자녀간 의사소통유형 및 자아존증감과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, 서울
  9. 박현숙(1993). 집단인지요법이 노인의 우울, 자아존중감, 고독감에 미치는 효과. 경북대학교대학원 박사학위논문, 대구.
  10. 박희민(2009). 전문대학 학생중도탈락 요인분석. 경기대학교 대학원 석사학위논문, 수원.
  11. 성미혜(2008). 여대생의 또래애착과 자아존중감 및 대학생활 적응과의 관계. 한국보건간호학회지, 22(1), 84-96.
  12. 송남옥(2004). 대학생의 스트레스, 자기통제력, 자아존중감과 인터넷 사용 수준. 연세대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  13. 안지연, 임희경(2005). 여대생의 대학생활 적응. 한국생활과학회지, 14(1), 233-239
  14. 양승희(2001). 일부지역 3년제 간호대학생의 자아개념과 정신 건강과의 관계연구. 정신간호학회지, 10(3), 376-390.
  15. 양현정(2003). 대학생활 적응에 영향을 미치는 일상적 스트레스와 자아존중감의 상호작용 효과. 연세상담연구, 19, 111-127.
  16. 이경희, 권준모(1996). 대학생의 전공선택 자율성과 대학생활. 경희대학교 교육문제 연구소 논문집, 12, 95-112.
  17. 이미경(2009). 대학생의 자아존중감에 영향을 미치는 요인에 대한 연구. 상지대학교 대학원 석사학위논문, 원주.
  18. 이은우(2005). 대학생의 정서지능, 자기효능감, 심리적 안녕감이 대학생활적응에 미치는 영향. 계명대학교 대학원 석사학위논문, 대구.
  19. 이지선(2010). 자기효능감이 대학생의 대학생활 적응에 미치는 영향. 성균관대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  20. 임해규(2009). 국정감사 한나라당 임해규의원 제시 자료.
  21. 최해림(1986). 한국대학생의 스트레스현황과 인지-행동적 상담의 효과. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, 서울.
  22. 홍혜영(1995). 완벽주의 성향, 자기효능감, 우울과의 관계연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  23. 황성자(2006). 간호대학생들의 임상실습 스트레스, 자기효능감 및 자아존중감과의 관계. 한국간호교육학회지, 12(2), 205-213.
  24. 현지희(2005). 대학생의 자의식과 자기존중감이 학교생활적응과 심리적 안녕감에 미치는 효과. 한양대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  25. Baker, RW., & Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to college, Journal of Counselling Psychology, 31(1), 179-189. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.2.179
  26. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychology Review, 84(2), 191-215.
  27. Franz Faul(2009). Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, 41(4), 1149-1160. https://doi.org/10.3758/BRM.41.4.1149
  28. Kliewer, W. & Sandler, I. N. (1992). Locus of control and self-esteem as moderators of stressor-symptom relations in children and adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 20(4), 393-413. https://doi.org/10.1007/BF00918984
  29. Lazarus, RS., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Spring Pub.
  30. Printrich, P. R. & DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  31. Rosenberg, M.(1979). Conceiving the Self. New York: Basic Book.
  32. Shere, M., Maddux, JE., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, RW. (1982). The self-efficacy scale: construction and validation. Psychological Report, 51, 663-671. https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663

Cited by

  1. Phenomenology on the Experience of Nursing Students' College Life that have defected from North Korea vol.19, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.351
  2. Factor Affecting Adjustment of Freshmen Nursing Students to College Life vol.20, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.2.234
  3. The Relationships among Freshman Nursing Students' Academic Stress, Depression, and Physical Activity vol.22, pp.2, 2015, https://doi.org/10.5953/JMJH.2015.22.2.121
  4. Influence of Positive Thinking and Subjective Happiness on School Adaptation in Nursing Students vol.30, pp.3, 2016, https://doi.org/10.5932/JKPHN.2016.30.3.395
  5. The influencing factors of Self-esteem and Major Satisfaction on College Adjustment among Nursing Students vol.14, pp.10, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.873
  6. Factors Affecting Nursing College Students' Satisfaction with their Department vol.17, pp.4, 2016, https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.4.587
  7. The Relationship of Career Identity, Major Satisfaction and College Adaptation of Nursing Freshmen vol.15, pp.5, 2014, https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.5.2937
  8. Effect of Self-Esteem, Ego-Resilience, Social Support on Nursing student's Adjustment to College vol.14, pp.5, 2013, https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.5.2178
  9. The Mediating Effects of Emotional Stability and Social Support in the Relationship between Major Satisfaction and Academic Adjustment of College Freshmen Majoring in Nursing and Health Science vol.24, pp.4, 2016, https://doi.org/10.17547/kjsr.2016.24.4.269
  10. Effects of Self-Leadership and Stress Coping on College Life Adjustment in Nursing Students vol.9, pp.1, 2015, https://doi.org/10.12811/kshsm.2015.9.1.123
  11. Influence of Emotional Awareness, Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Regulation Style on Nursing Student Adjustment vol.20, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.2.300
  12. Effects of Character, Critical Thinking Disposition and Professional Self-Concept on College Adjustment in Nursing Students vol.17, pp.8, 2016, https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.8.560
  13. The Influence of Calling, Work Values and Adaptation Resources on the Nursing Students' College Adjustment vol.28, pp.3, 2016, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2016.28.3.667
  14. Factors Affecting College Adaptation and Academic Achievement in Nursing Students vol.42, pp.1, 2017, https://doi.org/10.21032/jhis.2017.42.1.36
  15. Influence of Self-directed Learning Ability and Creativity on College Adjustment in Nursing Students vol.19, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.4.549
  16. Factors Affecting Nursing Students' Adjustment to College Life vol.16, pp.7, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.7.4459
  17. 간호대학신입생의 정서인식, 정서표현, 정서표현양면성이 대학생활적응에 미치는 영향 vol.13, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5392/jkca.2013.13.01.322
  18. 간호대학생의 분노표현방식, 사회적지지 및 대학생활적응의 관계 vol.15, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5392/jkca.2015.15.03.219
  19. 적응프로그램 제언을 위한 대학신입생 학교적응 관련 문헌분석 vol.16, pp.8, 2012, https://doi.org/10.5392/jkca.2016.16.08.580
  20. 간호대학생의 대인관계 조화, 스트레스 대처방식과 대학생활 적응의 관계 vol.14, pp.11, 2016, https://doi.org/10.14400/jdc.2016.14.11.527
  21. Effects of Intensive and House Tutoring on Math Grade of College Students vol.20, pp.6, 2012, https://doi.org/10.24231/rici.2016.20.6.459
  22. 간호학과 신입생의 긍정적 사고, 자기효능감이 학교생활 적응에 미치는 영향 vol.24, pp.1, 2018, https://doi.org/10.5977/jkasne.2018.24.1.72
  23. 간호대학생의 비판적 사고성향, 문제해결능력, 좌절인내력이 대학생활 적응에 미치는 영향 vol.16, pp.8, 2012, https://doi.org/10.14400/jdc.2018.16.8.233
  24. 간호대학생의 전공만족도와 교수-학생 상호작용이 대학생활적응에 미치는 영향 vol.19, pp.9, 2018, https://doi.org/10.5762/kais.2018.19.9.195
  25. Relationship between Life stress and Quality of Life of a Nursing Students vol.20, pp.4, 2019, https://doi.org/10.9728/dcs.2019.20.4.807
  26. 간호대학생의 대학생활 적응 영향요인 : 생의 의미, 공감능력, 극복력을 중심으로 vol.20, pp.11, 2019, https://doi.org/10.5762/kais.2019.20.11.66
  27. 간호대학생의 학습 자기효능감, 기본간호술수행자신감 및 실습만족도가 전공만족도에 미치는 영향 vol.18, pp.4, 2020, https://doi.org/10.14400/jdc.2020.18.4.251
  28. 간호대학 신입생의 대인관계 능력이 대학생활적응에 미치는 영향: 공감 능력의 매개효과 vol.18, pp.8, 2012, https://doi.org/10.14400/jdc.2020.18.8.331
  29. 보건의료행정 전공 대학생의 직업가치에 영향을 미치는 대학생활적응 요인 vol.20, pp.11, 2012, https://doi.org/10.5392/jkca.2020.20.11.581
  30. 저학년 간호대학생의 핵심기본간호술 수행자신감 영향요인의 융합적 연구 vol.12, pp.4, 2012, https://doi.org/10.15207/jkcs.2021.12.4.349
  31. 간호학생의 대학생활적응에 영향을 미치는 요인 vol.11, pp.4, 2021, https://doi.org/10.22156/cs4smb.2021.11.04.064