DOI QR코드

DOI QR Code

Factors Influencing the Process of Problem Solving in Nursing Students during Clinical Practice

임상실습 시 간호대학생의 문제해결과정에 미치는 영향요인

  • Received : 2011.09.29
  • Accepted : 2012.03.09
  • Published : 2012.04.30

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to investigate factors which influence the process of problem solving in nursing students during clinical practice. Method: Data were collected by questionnaires from 511 nursing students in from April 10 to June 10, 2011. Data were analyzed by Pearson's correlation coefficients and multiple regression procedures. Result: The values regarding self-leadership (mean 3.62), self-directed learning readiness (mean 3.53) and problem solving process (mean 3.37) were higher than the median. There were significant correlations between all the predictive variables and the process of problem solving. The greatest factors influencing the process of problem solving in nursing students were self-leadership and self-directed learning readiness (54.3%). Conclusion: By using the results of this study as a foundation, nursing education curriculum should be comprised of self-leadership and self-directed learning readiness for improvement of nursing students' problem solving process.

Keywords

References

  1. 강인애(1998). 왜 구성주의인가? 서울: 문음사.
  2. 고정은(2003). 간호학생의 자기효능감과 자기주도학습 준비도에 관한 연구. 동남보건대학논문집, 21(2), 97-106.
  3. 김근곤, 윤진, 최경윤, 박선영, 배진희(2008). 전공 간 협력 프로젝트 학습이 대학생의 의사소통, 문제해결, 자기주도적학습능력에 미치는 효과. 한국간호교육학회지, 14(2), 252-261.
  4. 김명희, 김명수, 채송화, 김영숙(2007). 일 대학병원 간호사의 간호정보역량과 셀프리더십의 상관성. 간호행정학회지, 13(2), 176-183.
  5. 김교식(2004). 조직구성원의 학습에 대한 자기주도성이 직무 태도에 미치는 영향-W 그룹을 중심으로-. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문, 서울.
  6. 김미영(2010). 대학생 리더십 프로그램 개발 연구. 대한공업교육학회, 35(1), 239-256.
  7. 김윤민(2010). 간호대학 신입생들의 문제해결력에 미치는 영향요인. 간호행정학회지, 16(2), 190-197.
  8. 김윤희, 장금성(2011). 시뮬레이션기반 심폐응급간호교육이 신규간호사의 지식, 임상수행능력 및 문제해결과정에 미치는 효과. 대한간호학회지, 41(2), 245-255.
  9. 박경님, 박미경(2008). 간호사의 셀프리더십, 조직몰입 및 간호업무수행정도에 관한 연구. 간호행정학회지, 14(1), 63-71.
  10. 박정환, 우옥희(1999). PBL이 학습자의 메타인지 수준에 따라 문제해결 과정에 미치는 효과. 교육공학연구, 15(3), 55-81.
  11. 박지원, 방경숙(2010). 일개 간호대학생의 학습유형과 자기주도적 학습. 간호학의 지평, 7(1), 36-42.
  12. 양남영, 문선영(2011). 간호대학생이 자각한 셀프리더십, 임상실습 스트레스 및 임상실습 만족도 간의 관계. 간호행정학회지, 17(2), 216-225.
  13. 양동민, 노현재, 박종민, 김형진, 최경주, 심덕섭(2011). 대학생의 학업 목표 자기일치성이 목표목입에 미치는 영향. 한국인력개발학회지, 13(1), 117-138.
  14. 양진주, 박미영(2004). 간호학생의 임상수행능력과 자기주도적 학습의 관계. 한국간호교육학회지, 10(2), 271-277.
  15. 엄미란, 김현숙, 김은경, 성가연(2010). 표준화를 활용한 실습 교육이 피하주사 간호수행능력, 자기주도학습 준비도 및 문제해결능력에 미치는 효과. 대한간호학회지, 40(2), 151-160.
  16. 오원옥(2002). 간호대학생의 학습에 대한 자기주도성 영향요인. 대한간호학회지, 32(5), 684-692.
  17. 유귀옥, 정지응(1998). 성인학습자의 자기주도성과 인구학적 및 사회심리학적 변인. 사회교육학연구, 14(1), 119-149.
  18. 이수진(2006). 사회소속감이 대학생의 학업적 적응에 미치는 영향 연구. 교육노총, 26(2), 117-128.
  19. 조경희(2003). 셀프리더십이 간호사의 직무만족 및 간호업무 성과에 미치는 영향. 고려대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  20. 정복례(2011). 간호대학 신입생의 비판적 사고성향, 문제해결 능력 및 자기주도적 학습능력. 경북 간호과학지, 15(1), 47-64.
  21. Diliello, T. & Houghton, J. D. (2006). Maximizing organizational leadership capacity for the future. Journal of Managerial Paychology, 21(4), 319-337. https://doi.org/10.1108/02683940610663114
  22. Henrikson, M. (2006). Great leaders are made, not born. association of women's health. Obstetric and Neonatal Nurses Lifelines, 10(4), 335-338.
  23. Guglielmino, L. M. (1977). Development of the self-directed learning. Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia. Athens, GA.
  24. Kazan, A. L. (2000). Exploring the concept of self-leadership. Unpublished doctural dissertation, The Ohio State University, Ohio.
  25. Lee, J. S. (1978). The effects of process behaviors on problem solving performance on various test. Unpublished doctoral dissertation, University of Chicago. USA.
  26. Manz, C. C., & Sims, H. P. (1995). Business without bosses: How self managing terms are building high-performing companies. New York: John Wiley & Sons.
  27. Manz, C. C. (1983). The art of self-leadership : strategies for personal effectiveness in your life and work. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, N. J.
  28. Nunnally, J.C., & Bernstein, I.H. (1994). Psychometric theory(3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
  29. O'shea, E. (2003). Self-directed learning in nurse education: a review of the literature. Journal of Advanced Nursing, 43(1), 62-70. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02673.x
  30. West, R. F., & Bentley. E. L (1991). 'Relationship between scores on the self-directed learning readiness scale, oddi continuing learning inventory and participation in continuing professional education.' in Huey B.Long & association. Self-directed learning : consensus & conflict. Research center for continuing professional and higher education of the university of Oklahoma

Cited by

  1. Ego Resilience, Problem Solving Process and Clinical Practice Competency in Nursing Students vol.19, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.341
  2. Comparative Study on Self-leadership, Team Efficacy, Problem Solving Process and Task Satisfaction of Nursing Students in Response to Clinical Training vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.482
  3. The Relationship between Emotional intelligence, Academic self-efficacy and self-leadership among Nursing Students vol.16, pp.9, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.9.6036
  4. Ego Resilience, Communication Ability and Problem-Solving Ability in Nursing Students vol.19, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.4.571
  5. 시뮬레이션 기반 통합실습 프로그램이 일 대학 간호학생의 문제해결과정과 간호수행능력 및 비판적 사고에 미치는 효과 vol.18, pp.3, 2012, https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.3.499
  6. 간호대학생의 셀프리더십 정도에 따른 시뮬레이션 교육 전·후 문제해결능력, 수행자신감 및 비판적 사고능력의 차이 vol.23, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5977/jkasne.2017.23.1.66
  7. 간호대학생의 문제해결능력에 미치는 융복합적 영향요인 vol.15, pp.4, 2012, https://doi.org/10.14400/jdc.2017.15.4.295
  8. 간호대학생들의 감성지능에 영향을 미치는 요인 vol.20, pp.5, 2012, https://doi.org/10.21289/ksic.2017.20.5.385
  9. 만 12세 초등학생 딸의 자궁경부암 예방접종 실태 및 영향요인 vol.20, pp.2, 2012, https://doi.org/10.7586/jkbns.2018.20.2.114
  10. 간호대학생의 학업적 자기효능감, 비판적 사고성향, 학습동기가 문제해결능력에 미치는 영향 vol.20, pp.1, 2019, https://doi.org/10.5762/kais.2019.20.1.376
  11. 간호대학생의 셀프리더십, 목표몰입이 문제해결능력에 미치는 융복합적 영향 vol.17, pp.6, 2012, https://doi.org/10.14400/jdc.2019.17.6.239
  12. Influencing Factors of Learning Flow, Self Leadership and Debriefing Satisfaction on Problem Solving Ability of Nursing Students in Simulation Learning vol.32, pp.2, 2020, https://doi.org/10.13000/jfmse.2020.4.32.2.409
  13. 간호대학생의 좋은 수업 경험이 문제해결능력에 미치는 영향: 자기조절학습능력의 매개효과를 중심으로 vol.26, pp.2, 2020, https://doi.org/10.5977/jkasne.2020.26.2.185
  14. 간호대학생의 비판적사고와 문제해결 능력과의 관계에서 셀프리더십의 매개효과 vol.21, pp.7, 2012, https://doi.org/10.5762/kais.2020.21.7.100