DOI QR코드

DOI QR Code

Relationship of Self-Directedness and Practice Satisfaction to Clinical Practice in Nursing Students: The Mediating Effect of Clinical Competence

간호학생의 임상실습에 대한 자기주도성과 임상실습 만족도: 임상수행능력의 매개효과

  • 정점숙 (진주보건대학교 간호과)
  • Received : 2011.11.02
  • Accepted : 2012.03.09
  • Published : 2012.04.30

Abstract

Purpose: This study was done to identify the relationship of self-directedness, clinical competence and practice satisfaction to clinical practice for nursing students and to investigate the mediating effect of their clinical competence between self-directedness and clinical practice satisfaction. Method: The data were collected form 291 nursing students in clinical practice using self-report questionnaire on April 25 and June 20, 2011. Results: There were statistically positive relationships between self-directedness, clinical competence and practice satisfaction to clinical practice in nursing students. Clinical competence was found to completely mediate the relationship between self-directedness and clinical practice satisfaction. Conclusion: This study shows that self-directedness to clinical practice for nursing students have no direct effect on clinical practice satisfaction. It has an indirect effect by clinical competency.

Keywords

References

  1. 강윤숙, 조 희, 노영숙, 부은희, 안금희(2006). 학교-병원 협력 실습교육 프로그램이 간호학생의 임상실무수행능력과 만족도에 미치는 효과. 한국간호교육학회지, 12(1), 13-20.
  2. 강현옥(2009). 간호학생의 임상수행능력과 간호전문직 자아개념 및 임상실습 만족도. 계명대학교 대학원 석사학위 논문, 대구.
  3. 고정은(2003). 간호학생의 자기효능감과 자기주도학습 준비도에 관한 연구. 동남보건대학논문집, 21(2), 97-106.
  4. 구혜자(2008). 간호학생이 지각한 가족지지와 임상실습만족도와의 관계. 한국간호교육학회지, 14(2), 205-215.
  5. 김영희(2006). 간호 대학생의 기본간호 임상실습에 관한 자율성, 교수효율성 및 임상실습 만족도. 기본간호학회지, 13(1), 6-14.
  6. 김영희(2009). 일 대학 간호학생의 임상실습 교육에 대한 자기효능감, 자기주도성 및 임상실습 만족도와의 관계. 기본간호학회지, 16(3), 307-315.
  7. 김영희(2010). 기본간호학 실습교육의 동영상 사전학습에 대한 간호학생의 학습동기 및 자기주도성의 효과. 기본간호학회지, 17(2), 240-248.
  8. 김은하, 오윤희(2000). 3년제 간호대학생의 임상실습 만족도에 관한 조사 연구. 한국간호교육학회지, 6(2), 186-198.
  9. 대한간호협회(2009). 한국 간호교육 및 간호사 현황. 미출간정책자료.
  10. 문영순(2000). 간호학생이 평가한 수술실 실습교육의 교수 효율성과 실습 만족도에 관한 연구. 고려대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  11. 배영숙, 이숙희, 김미희, 선광순(2005). 문제중심학습이 자기주도성과 비판적 사고성향에 미치는 효과. 한국간호교육학회지, 11(2), 184-190.
  12. 성미혜(2010). 간호대학생의 학제 간 성취동기, 임상수행능력 및 임상실습 만족도의 관련성 비교 연구. 기본간호학회지, 17(1), 90-98.
  13. 양진주, 박미영(2004). 간호학생의 임상수행능력과 자기주도적 학습의 관계. 한국간호교육학회지, 10(2), 271-277.
  14. 양진주(2009). 간호학생의 임상수행능력에 영향을 미치는 요인. 한국간호교육학회지, 15(2), 159-165.
  15. 오원옥(2002). 간호대학생의 학습에 대한 자기주도성 영향요인. 대한간호학회지, 32(5), 684-693.
  16. 유귀옥(1997). 성인 학습자의 자기주도성과 인구학적 및 사회 심리학적 변인 연구. 서울대학교 대학원 박사학위 논문, 서울.
  17. 이규은, 하나선, 길숙영(2000). 간호대학생의 자기표출과 임상 수행능력간의 관계. 간호학회지, 30(3), 571-583.
  18. 이순희, 김숙영, 김정아(2004). 간호학생의 이미지와 임상실습 만족도. 간호행정학회지, 10(2), 219-231.
  19. 이원희, 김조자, 유지수, 허혜경, 김경숙, 임성민(1990). 간호대학생의 임상수행 능력 측정 도구 개발 연구. 간호학논집, 13, 17-27.
  20. 조미영(2010). 간호학 실습교육에 대한 국내 연구현황 분석. 한국간호교육학회지, 16(2), 239-248.
  21. 조학순(2005). 간호대학생의 비판적 사고성향과 임상수행능력 에 관한 연구. 한국간호교육학회지, 11(2), 222-231.
  22. 조학순(2007). 간호대학생의 비판적 사고성향과 자기주도학습 및 학업성취도에 관한 연구. 한국보건정보통계학회지, 32(2), 57-72.
  23. 최미숙(2005). 간호학생의 임상실습교육에 대한 교수효율성과 임상수행 능력에 관한 연구. 이화여자대학교 임상보건과학대학원 석사학위 논문, 서울.
  24. 최은희(2009). 간호학생의 진로정체감과 임상수행능력과의 관계. 한국간호교육학회지, 15(1), 15-21.
  25. 하나선, 최명숙(2004). 간호학생의 리더쉽 유형과 자아 존중감, 임상실습 만족도의 관계 연구. 간호행정학회지, 11(1), 1-9.
  26. Barrett, C., & Myrick, F. (1998). Job satisfaction in preceptorship and its effect on the clinical performance of the preceptee. Journal of Advanced Nursing, 27(2), 364-371. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1998.00511.x
  27. Guglielmino, P. J., Guglielmino, L. M., & Long, H. B. (1987). Self-directed learning readiness and performance in the workplace: implications for business, industry, and higher education. Journal of Higher Education, 16(3), 303-317. https://doi.org/10.1007/BF00148972
  28. Levett-Jones, T. L. (2005). Self-directed learning: Implications and limitations for undergraduate nursing education. Nurse Education Today, 25(5), 363-368. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2005.03.003
  29. Lunyk-Child, Crooks, D., Ellis, P. J., Ofosu, C., O'Mara, L., & Rideout, E. (2001). Self-directed learning: Faculty and student perceptions. Journal Nurse Education, 40(3), 116-123.
  30. O'Shea, E. (2003). Self-diected learning in nurse education: A review of the literature. Journal of Advanced Nursing, 43(1), 62-70. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02673.x
  31. Valle, A., Cabanach, R. G., Nunez, J. C., Gonzalez-Pienda, J., Rodriguez, S., & Piṅeiro, I. (2003). Mutiple goals, motivation and academc learning. British Journal of Educational Psychology, 73(1), 71-87. https://doi.org/10.1348/000709903762869923

Cited by

  1. Self-leadership, critical thinking disposition, satisfaction of clinical practice and clinical practice competency of nursing students vol.26, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7465/jkdi.2015.26.3.695
  2. Convergence Study on Nursing Students' Stress and Satisfaction with Clinical Practice vol.7, pp.4, 2016, https://doi.org/10.15207/JKCS.2016.7.4.075
  3. Influence of Critical Thinking Disposition and Emotional Intelligence on Clinical Competence in Nursing Students vol.16, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.1.380
  4. Ego Resilience, Problem Solving Process and Clinical Practice Competency in Nursing Students vol.19, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.341
  5. Comparison of Stress Levels Arising in Clinical Settings, Stress Coping Mechanisms and Clinical Competency between Male and Female Nursing Students vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.606
  6. Factors Affecting Clinical Competency of Dental Hygiene Students vol.6, pp.6, 2015, https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.6.035
  7. The Relationship of Self-Directedness, Clinical Practice Experiences and Clinical Practice Satisfaction vol.15, pp.6, 2014, https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.6.3635
  8. Influence of Self-directed Learning Ability and Creativity on College Adjustment in Nursing Students vol.19, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.4.549
  9. Teaching Effectiveness and Adequacy of Practical Training in Nursing Students vol.21, pp.4, 2015, https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.4.550
  10. Factors Influencing Clinical Competence in Nursing Students vol.20, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7739/jkafn.2013.20.4.438
  11. The Effects of Clinical Convergence Self-directedness Practice Learning Program on Self-directedness and Competency in Fundamental Nursing Skills in Undergraduate Nursing Students vol.7, pp.4, 2016, https://doi.org/10.15207/JKCS.2016.7.4.051
  12. Convergence Factors Influencing Clinical Practice Satisfaction of Nursing Students vol.7, pp.6, 2016, https://doi.org/10.15207/JKCS.2016.7.6.055
  13. Impact of Self-Directed Learning Ability and Metacognition on Clinical Competence among Nursing Students vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.513
  14. Effects of Intensive Clinical Training for Nursing Students in Nursing Practice on their Clinical Competence, State Anxiety, and Clinical Practice Stress vol.23, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7739/jkafn.2016.23.4.419
  15. Stress, Yangsaeng and Subjective Happiness Among Female Undergraduate Nursing Students in the Republic of Korea vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.471
  16. Effect of a simulation-based program for post-operative care of emergency patients vol.18, pp.3, 2014, https://doi.org/10.14408/KJEMS.2014.18.3.091
  17. 응급구조(학)과 학생의 스트레스, 우울, 대처방법 및 임상실습 만족도 vol.16, pp.3, 2012, https://doi.org/10.14408/kjems.2012.16.3.077
  18. 광주·전남 지역의 물리치료학 전공 학생들의 임상실습만족도 vol.1, pp.2, 2013, https://doi.org/10.15268/ksim.2013.1.2.013
  19. 간호대학생의 임상실습 만족도와 임상수행능력과의 관계 vol.14, pp.10, 2014, https://doi.org/10.5392/jkca.2014.14.10.885
  20. 간호학생의 임상실습 스트레스와 대학생활만족에 대한 융합연구 vol.8, pp.4, 2017, https://doi.org/10.15207/jkcs.2017.8.4.265
  21. Clinical Practicum Experience among South Korean Nursing Students in the U.S. Hospitals vol.18, pp.1, 2017, https://doi.org/10.22284/qr.2017.18.1.93
  22. 융복합 기반 통합시뮬레이션실습 교육이 간호대학생의 임상의사결정능력, 문제해결과정, 임상수행능력, 핵심기본간호술 수행 자신감에 미치는 효과 vol.15, pp.7, 2012, https://doi.org/10.14400/jdc.2017.15.7.271
  23. 간호대학생의 아동간호학 임상실습 자가평가 분석 vol.15, pp.9, 2012, https://doi.org/10.14400/jdc.2017.15.9.355
  24. 간호대학생의 사회적 성숙도, 학습관련 자기주도성 및 전문직 자아개념 간의 관련성에 대한 융복합 연구 vol.8, pp.10, 2012, https://doi.org/10.15207/jkcs.2017.8.10.075
  25. 치위생(학)과 학생들의 임상실습만족도에 영향을 미치는 융합 요인 vol.8, pp.3, 2012, https://doi.org/10.22156/cs4smb.2018.8.3.127
  26. 간호대학생의 핵심기본간호술의 임상수행경험, 수행자신감, 임상수행능력에 관한 융복합적 연구 vol.9, pp.11, 2018, https://doi.org/10.15207/jkcs.2018.9.11.569
  27. 성인애착과 자아분화가 간호대학생의 임상수행능력에 미치는 영향 vol.20, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5762/kais.2019.20.1.354
  28. The Factor Influencing Clinical Competence of Nursing Students vol.31, pp.2, 2012, https://doi.org/10.13000/jfmse.2019.4.31.2.406
  29. 간호대학생의 임상실습에서의 자기주도학습에 영향을 미치는 요인 vol.25, pp.2, 2019, https://doi.org/10.5977/jkasne.2019.25.2.163
  30. 시뮬레이션 기반 응급기도관리 교육 프로그램 개발 및 효과 vol.20, pp.11, 2019, https://doi.org/10.5762/kais.2019.20.11.282
  31. 간호대학생의 임상실습스트레스와 도덕적 민감성이 임상수행능력에 미치는 영향 vol.26, pp.2, 2012, https://doi.org/10.5977/jkasne.2020.26.2.157
  32. 학습자 주도와 교수자 주도 기본간호학실습에 따른 술기수행능력과 자기주도 학습능력, 문제해결능력, 실습만족도 비교 vol.11, pp.8, 2012, https://doi.org/10.15207/jkcs.2020.11.8.391
  33. 간호대학생의 임상실습만족도와 자아존중감이 간호전문직관에 미치는 영향 vol.27, pp.2, 2012, https://doi.org/10.5953/jmjh.2020.27.2.142
  34. Mediation effects of clinical practice stress between clinical education environment and satisfaction with clinical practice vol.33, pp.1, 2021, https://doi.org/10.3946/kjme.2021.184