References
- Tyler, R. W., Basic principles of curriculum and instruction, Chicago: The university of chicago press, 1949.
- Schubert, W. H., Curriculum: Perspectives, paradigm, and possibility. New York: Macmillan, 1986.
- Zais, R. S., Curriculum: principles and foundations. New York : Harper & Row, 1976.
- 교육과학기술부, 교육인적자원부 고시 제2006-75호 및 2007-79 호에 따른 중학교 교육과정 해설(V) 외국어(영어), 재량활동, 한문, 정보, 환경, 생활 외국어, 교육과학기술부, 2008.
- Eisner, E. W., The new meaning of educational change (3rd ed.). New York : Teachers College Press, 2001.
- 이용숙, 김영미, 전영미, 교과서 내용구성 및 체제 개선의 방향성 연구, 2002년도 교과부 교육과정 후속지원 연구과제 답신보고, 덕성여자대학교 열린교육연구소, 2002.
- Colburn T, Shute G, "Abstraction in Computer Science", Mind and Machines, Vol.17, No.2, pp.169-184, 2007. https://doi.org/10.1007/s11023-007-9061-7
- Satyaki D.& David L. D., Successive approximation of abstract transition relations, 2001 IEEE.
- Victoria S. & Orit H., "Reducing abstraction in high school computer science education : The case of definition, implementation, and use of abstract data types", ACM Journal on Educational Resources in Computing, Vol.8, No.2, Article 5, pp.1-13, 2008.
- 김경훈, 이은경, 이영준. "2007년 개정 중학교 정보 과목 '정보의 표현과 관리' 영역 성취 및 평가기준 개발", 컴퓨터교육학회논문지, Vol.11, No.6, pp.53-64, 2008.
- 박윤성, 한병래, "초등학교 컴퓨터교육에서 언플러그드 학습 방법을 활용한 정보표현 영역 교수.학습에 관한 연구", 정보교육학회 논문지, Vol.13, No.4, pp.479-487, 2009.
- 정인기, "초등학교 정보통신기술 교과서의 '정보처리의 이해' 영역의 내용 분석 연구", 컴퓨터교육학회 논문지, Vol.13, No.2, pp.35-43, 2010.
- 김자미, 노현아, 이원규, "현대교육과정의 관점에서 본 '정보'교 과서 '정보기기'영역의 탐구적 경향 분석", 컴퓨터교육학회 논문지, Vol.14, No.3, pp.1-12, 2011.
- 김자미, 윤일규, 김용천, 최지영, 이원규, "2009년 검정교과서로 채택된 '정보' 교과서 '문제 해결 방법과 절차' 영역 구성의 탐구적 경향 분석", 정보교육학회 논문지, Vol.15, No.2, pp.253-264, 2011.
- 김자미, 장윤재, 이원규, "중학교 '정보'교과 '정보사회와 정보기술' 영역의 탐구적 경향 분석", 산학기술학회 논문지, Vol.12, No.7, pp.3022-3029, 2011.
- 채선희, "교육평가의 새로운 이론체계 확립을 위한 시도 : 교육 평가의 구성요소와 구조적 관계", 교육학연구, Vol.37, No.2, 209-226, 1999.
- Chen, H., Theory-driven evaluations. Newbury Park, CA: Sage, 1990.
- 교육과학기술부, 2009 개정 교육과정, 초.중등학교 교육과정 총론, 교육과학기술부 고시 제 2009-41호, 2009.
- Beyer, L. E., & Apple, M. W., Social evaluation of curriculum. In L. E. Beyer &M. W. Apple (Eds.), The curriculum : problems, politics, and possibilities, Albany NY: SUNY Press, 1988.
- Marsh, C. J., & Willis, G., curriculum : Alternative approaches, ongoing issues(2nd ed.). Upper Saddle River, NJ : Merrill, Prentice Hall, 1999.
- 배호순, 교육과정 평가 논리의 탐구 : 학교교육과정 평가 방법론 서설, 서울: 교육과학사, 2000.
- McTighe, J. & Wiggins, G.m Understanding by design (2nd ed.). Alexandria, VA: ASCD, 2005.
- Denning, P., Computer Science the Discipline, Encyclopedia of computer science, ed. E. Reilly, A. Ralston and D. Hemmendinger. Groves Dictionaries, Inc, 2000.
- Al A. & Jeff U., Foundations of Computer Science, Freeman, 1994.
- 송주석, 서성훈, 자바 자료구조론, 서울: 사이텍미디어, 2006.
- 곽성근, 자료구조, 서울: 연학사, 2001.
- 김자미, 이원규. "교과교육의 측면에서 본 정보교과의 정체성에 대한 고찰", 정보교육학회 논문지, Vol.14, No.2, pp.219-228, 2010.
- Nell Dale, John Lewis, Computer science illuminated. MA: Jones and Bartlett publishers, Inc, 2009.
- Carrano, F. M, Paul Helman, Robert Veroff, Data abstraction & problem solving with C++, 2nd Ed, Boston: Addison-Wesley, 2007.
- Kramer J, "Is Abstraction The Key to Computing?", Communication of the ACM, Vol.50, No.4, pp.37-42, 2007.
- Romey W. D. (김승행, 임영득 편역). 탐구적 과학지도 기술. 현대과학신서 110. 서울: 전파과학사, 1982.
- Huetteman, J. D., Instrument for textbook assessment, Baltimore: Div. of library development and service. pp.1-12, 1989.
- Kahveci, A. "Quantitative analysis of science and chemistry textbooks for indicators or reform", International journal of science education. Vol.32, No.11, pp.1495-1519, 2010. https://doi.org/10.1080/09500690903127649
- Schmidt, M. Textbook selection criteria handbook II. WA: Washington office of the state superintendent of Public Instruction, Olympia. Div. of instructional and professional service, 1981.
- Ornstein, A. C., "The textbook-driven curriculum", Peabody journal of education, Taylor & Francis, Ltd. Vol.69, No.3. pp.70-85, 1994. https://doi.org/10.1080/01619569409538778
- Eisner, E. W., Cognition and curriculum reconsidered. New York : Teachers College Press, 1994.
- Schafer, W. D., "Assessment literacy for teachers", Theory into practice, Vol.32, pp.118-126, 1993. https://doi.org/10.1080/00405849309543585
- Sowell, E. J., Curriculum-An integrative introduction. Prentice Hall, Inc, 2000.