A Study on Customer Perception on a Food Service Company's Corporate Social Responsibility Activities

외식기업의 사회적 책임 활동에 대한 소비자의 인식에 관한 연구

  • Received : 2011.12.20
  • Accepted : 2012.01.19
  • Published : 2012.01.31

Abstract

As the society's expectations of business have drastically amplified in recent years, an increasing number of companies have devoted their resources and managerial attention to corporate social responsibility. However, little information bas been reported on consumers' expectations on social responsibility of restaurant companies. This research studied the consumer's perception on the socially responsible business practices of restaurant companies. The research also investigated if the customer's expectations differ based on the types of restaurants. Overall, it was found that the consumers strongly feel the necessities of restaurants' socially responsible activities and publicity of those activities (4.08 and 4.05, respectively, out of 5). They also responded that the socially responsible behaviors of restaurants somewhat affect their purchase decisions (3.74 out of 5). As a result of a principle component analysis, five types of socially responsible activities(i.e., philanthropic responsibility, economic responsibility, community responsibility, environmental protection responsibility, and consumer protection responsibility) were extracted. In addition, the results showed that the consumer's expectations toward socially responsible activities of restaurants differ based on the types of restaurants (multivariate F=4.616, p=0.000).

최근 기업의 사회적 책임과 그에 따른 경영에 대한 기대와 관심은 크게 증가하고 있으나 외식기업의 사회적 책임과 관련한 소비자들의 인식에 관한 체계적인 연구와 외식 업태별 사회적 책임에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 외식기업의 사회적 책임 활동에 대한 소비자들의 인식을 조사하고, 외식 업태별로 소비자들이 기대하는 사회적 책임 활동의 유형에 차이가 있는지를 조사하고자 하였다. 연구결과 소비자들은 전반적으로 사회적 책임 활동의 필요성과 홍보의 필요성을 평균 4.08과 4.05로 강하게 인식하고 있었고, 외식기업 선택시 구매의사결정에 미치는 영향도 대체적으로 높게 나타났다. 요인 분석 결과 5개의 사회적 책임 활동 요인(자선적, 경제적, 지역문화사업, 환경보호, 소비자보호)이 추출되었다. 또한 소비자들이 기대하는 사회적 책임 활동 유형은 F값 4.616(p<0.001)으로 외식업태별로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이에 소비자들은 각 업태별(한식당, 패밀리 레스토랑, 패스트푸드점)로 다른 유형의 사회적 책임 활동을 기대하고 있음을 알 수 있었다.

Keywords