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Relationship between N-screen Service and Home TV: Focusing on the Korean Representative N-Screen Service, Tving

N 스크린 서비스와 홈TV간 대체 및 보완관계에 대한 실증적 연구: 국내 대표 N스크린 서비스인 티빙을 중심으로

  • 한윤 (연세대학교 정보대학원) ;
  • 이상우 (연세대학교 정보대학원)
  • Received : 2012.03.21
  • Accepted : 2012.04.16
  • Published : 2012.05.28

Abstract

This study investigates whether the use of N-screen service affects the use of Home TV service as a supplement or substitution. In this study, we collected 132 available survey answers from CJ Hellovision Tving users. We found supplement relationship between Tving and Home TV, which implies that the more use in Tving service, the use of Home TV increases as much as 36.4%. From the result, some meaningful implications were derived. First, a direction for content price negotiation between N-screen providers and terrestrial broadcasters can be suggested. Second, the result will provide a suggestion for establishing a competitive strategy between N-screen providers and Pay-TV providers. Third, this study may solve copyright dispute between content providers and pay TV operators.

본 연구는 국내에서의 N스크린 서비스 이용이 홈TV시청행태에 어떠한 영향을 미치는지 규명하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본고에서는 CJ헬로비전의 N스크린 서비스인 티빙(tving) 가입자를 대상으로 설문을 하여 미디어 대체 및 보완 관계에 대한 실증 분석을 실시하였다. 총 유효설문 132개를 대상으로 티빙의 이용이 홈TV의 이용을 대체 또는 보완하는지 알아보았고, 장르별 대체, 보완 관계 또한 알아보았다. 실증 분석 결과, 티빙을 많이 이용하는 사람일수록 홈TV의 시청량이 36.4%정도 증가하는 것으로 나타났다. 이는 N스크린의 등장이 홈TV시청을 촉진 시키는 보완적인 역할을 하고 있음을 의미한다. 본 연구의 결과는 N스크린 사업자와 콘텐츠 제공자 간의 콘텐츠 수급가격 산정에 대한 방향성을 제시해 줄 수 있고, 둘째, 유료방송사들과 N스크린 사업자의 협력적 사업 전략의 가능성을 제시해 주며, 셋째, 유료방송 사업자들과 PP 간 콘텐츠 사용료 협상에 대한 단초를 제공해 준다.

Keywords

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