DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of the Curriculum Operating Model and Standard Courses for Library & Information Science in Korea

한국문헌정보학 교과과정 운영모형 및 표준교과목 개발에 관한 연구

  • Received : 2012.04.14
  • Accepted : 2012.05.08
  • Published : 2012.05.30

Abstract

This study seeks to develop a curriculum operating model for Korean Library and Information Science, based on investigations into LIS curricula at home and abroad. Standard courses that can be applied to this model were also proposed. This study comprehensively analyzed the contents of domestic and foreign curricula and surveyed current librarians in all types of library fields. As a result, this study proposed required courses, core courses, and elective courses. Six required LIS courses are: Introduction to Library and Information Science, Information Organization, Information Services, Library and Information Center Management, Information Retrieval, and Field Work. Six core LIS courses are: Classification & Cataloging Practice, Subject Information Resources, Collection Development, Digital Library, Introduction to Bibliography, and Introduction to Archive Management. Twenty selective LIS courses include: the General Library and Information Science area (Cultural History of Information, Information Society and Library, Library and Copyright, Research Methods in Library and Information Science), the Information Organization area (Metadata Fundamentals, KORMARC Practice), the Information Services area (Information Literacy Instruction, Reading Guidance, Information User Study), the Library and Information Center Management area (Library Management, including management for different kinds of libraries, Library Information Cooperator, Library Marketing, Non-book Material and Multimedia Management (Contents Management), the Information Science area (Database Management, including Web DB Management, Indexing and Abstracting, Introduction to Information Science, Understanding Information Science, Automated System of Library, Library Information Network), and the Archival Science area (Preservation Management).

본 연구에서는 국내외 문헌정보학과의 교과과정 운영모형을 조사하여 국내 현실에 맞는 운영모형을 제안하고자 하며, 운영모형에 기반하여 한국문헌정보학 표준교과목도 제안하고자 한다. 이를 위해 국외 교과과정 분석결과, 국내 교과과정 분석결과, 국내 현장사서를 대상으로 한 설문조사 결과, 그리고 현장사서를 대상으로 한 관종별 직무분석결과를 종합적으로 분석하여 문헌정보학 필수교과목, 핵심교과목, 그리고 선택교과목을 선정하여 제시하였다. 최종 제안된 문헌정보학 필수과목은 6개 과목으로서, 문헌정보학개론, 정보조직학, 정보서비스론, 도서관경영론, 정보검색론, 사서실습이다. 핵심과목은 6개 과목으로서, 정보자료분류목록실습, 주제별정보원(참고정보원), 장서개발론, 디지털도서관론, 서지학개론, 기록관리학개론이다. 선택과목은 총 20개 과목으로서, 문헌정보학 영역 4개 과목(도서및도서관사, 지식정보사회와 도서관, 도서관과저작권, 문헌정보학연구방법론), 정보조직학 영역 2개 과목(메타데이터의 이해, 한국문헌자동화목록실습), 정보조사제공학 영역 3개 과목(정보활용교육론, 독서지도론, 정보이용자연구), 도서관 정보센터경영학 영역 4개 과목(도서관협력론, 관종별도서관운영론, 도서관마케팅, 비도서자료관리론), 정보학 영역 6개 과목(데이터베이스운영론, 색인초록론, 정보학개론, 정보시스템론, 도서관시스템자동화, 도서관정보네트워크), 기록관리학 영역 1개 과목(기록보존론)이다.

Keywords

References

  1. 곽동철, 심경, 윤정옥. 2008. 사서직원 자격요건 개정을 위한 기초연구. 서울: 문화체육관광부 도서관정보정책기획단.(Kwak, Dong Chul, Shim, Kyung, & Yoon, Cheong-Ok. Saseo Jig-won Jagyeok Yogeon Gaejeong-eul Wihan Gicho Yeongu. Seoul: Ministry of Culture, Sports and Tourism.)
  2. 노동조. 2009. 한국의 문헌정보학 교육을 위한 표준교육과정 개발에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 43(4): 451-468.(Noh, Dong-Jo. 2009. "A study on the development of a standard curriculum for education of library and information science in Korea." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 43(4): 451-468.)
  3. 노영희, 안인자, 최상기. 2011. 한국 문헌정보학 교과목의 실용성 평가에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 42(4): 5-29.(Noh, Younghee, Ahn, In-Ja, & Choi, Sang-Ki. 2011. "A study on evaluating the practicalness of library and information courses in Korea." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 42(4): 5-29.)
  4. 노영희, 안인자, 최상기. 2012a. 한국문헌정보학 교과과정. 서울: 조은글터.(Noh, Younghee, Ahn, In-Ja, & Choi, Sang-Ki. 2012a. Hanguk Munheon Jeongbohak Gyogwa Gwajeong. Seoul: Joeungeulteo.)
  5. 노영희, 안인자, 최상기. 2012b. 한국 문헌정보학 교과과정의 신규교과목 개설추이 분석 연구. 한국문헌정보학회지, 46(1): 29-53.(Noh, Younghee, Ahn, In-Ja, & Choi, Sang-Ki. 2012b. "A study on new courses offered in Korean library and information science." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 46(1): 29-53.)
  6. 안인자, 최상기, 노영희, 김혜주. 2012. 학부 이수교과목 분석을 통한 현장 사서의 계속교육 프로그램 개발에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 43(1): 27-52.(Ahn, In-Ja, Choi, Sang-Ki, Noh, Younghee, & Kim, Hyejoo. 2012. "A study on a continuing educational program for librarians: Based on analysis of university credits." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 43(1): 27-52.)
  7. 엄영애. 2003. 문헌정보학과의 코어 교과목 연구. 한국도서관․정보학회지, 34(3): 33-49.(Um, Young-Ai. 2003. "A study on the core courses of the departments of library and information science." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 34(3): 33-49.)
  8. 최상기, 안인자, 노영희, 김주섭. 2011. 북미대학의 문헌정보학 교과과정 운영 사례 분석 I. 한국비블리아학회지, 22(4): 145-167.(Choi, Sang-Ki, Ahn, In-Ja, Noh, Younghee, & Kim, Ju-Sup. 2011. "An analysis of library and information science curriculum in North America." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 22(4): 145-167.)

Cited by

  1. A Study on Developing the Curriculum for Introduction to Library and Information Science Courses vol.47, pp.1, 2013, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.1.287
  2. A Comparative Study on Curriculum Contents and Teaching Methods Based on the Syllabi of Library and Information Science in Korea and Foreign Universities vol.47, pp.2, 2013, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.2.223
  3. A Comparative Analysis on Curriculum of iSchools and L-School in North America vol.47, pp.4, 2013, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.4.295
  4. A Study on the Perception of Professionalism of the Open Competitive Exam Subjects for Civil Service Librarian vol.25, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.2.229