DOI QR코드

DOI QR Code

An Evaluation of importance of Spatial Factors in Children's Libraries

어린이도서관 공간요소의 중요도 평가

  • 강미희 (전남대학교 문헌정보학과) ;
  • 홍현진 (전남대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2012.04.23
  • Accepted : 2012.05.16
  • Published : 2012.05.30

Abstract

The purposes of this study are to develop spatial factors for children's libraries and fulfill the evaluation of importance of expert and user groups for it. So, this study developed spatial evaluation factors by analyzing materials of domestic/international groups and associations and precedent studies, drawing spatial factors and organizing them. Next, for the spatial factors developed to 12 evaluation areas and 127 detailed indexes, an importance was evaluated for 4 expert groups; children's librarians, people majoring in early childhood education, elementary school's librarians, people in charge of architecture, etc. and 3 groups; infants, elementary school's lower grades, elementary school's high grades, etc. The evaluation results are as follows. First, the expert groups approved an importance of indexes by evaluating all of the 12 evaluation areas and 120 indexes of 127 detailed indexes as more than 3.0. Second, the user groups also approved an importance of indexes by evaluating all of 12 evaluation areas and 125 detailed indexes of 127 detailed indexes as more than 3.0. Third, as the result of evaluating an importance between expert groups and user groups, there was a difference between two groups in 2 areas among the 12 evaluation areas.

이 연구의 목적은 어린이도서관의 공간요소를 개발하고 이에 대해 전문가집단 및 이용자집단의 중요도 평가를 실시하는 것이다. 이를 위해 이 연구는 먼저 국내외 관련단체 및 협회 자료와 선행연구를 분석하여 공간요소를 도출하고 이를 구조화하여, 공간요소를 개발하였다. 다음으로 12개의 평가영역과 127개의 세부지표로 구조화된 공간요소에 대해 어린이도서관 사서, 유아교육학 전공자, 초등학교 사서교사, 건축학 전공자 등 네 집단의 전문가와 영유아, 초등학교 저학년, 초등학교 고학년 등 세 집단의 이용자를 대상으로 중요도를 평가하였다. 평가결과는 다음과 같다. 첫째, 전문가집단은 12개의 평가영역 모두와 세부지표 127개 중 120개를 3.0 이상으로 평가하여 지표로서의 중요성을 입증하였다. 둘째, 이용자집단 역시 12개의 평가영역 모두와 127개 세부지표 중 2개를 제외한 125개를 3.0 이상으로 평가하여 지표로서의 중요성을 증명하였다. 셋째, 전문가집단과 이용자집단 간의 중요도 평가결과, 12개 평가영역 중 2개 영역에서 집단 간의 차이가 있었다.

Keywords

References

  1. 강미희. 2011. 어린이도서관 공간평가요소 개발 연구. 박사학위논문, 전남대학교 대학원, 문헌정보학과.(Kang, Mi-hee. 2011. A Study on the Development of Element for Evaluating Spaces in Children's Libraries. Ph.D. diss., Chonnam National University.)
  2. 국립어린이청소년도서관. 2007. 공공도서관 어린이서비스 평가지표 개발 사업. 서울: 국립어린이청소년도서관.(The National Library for Children and Young Adults. 2007. A Study on the Development of Public Library Children's Service Evaluation Indexes. Seoul: The National Library for Children and Young Adults.)
  3. 국립중앙도서관. 2010. 한국도서관기준 개정 연구. 서울: 국립중앙도서관.(The National Library of Korea. 2010. A Study on Revision of the Library Standard in Korea. Seoul: The National Library of Korea.)
  4. 김나영. 2003. 형식미학적 접근방법에 의한 환경디자인 연구: S. Kaplan & R. Kaplan Preference Model을 중심으로. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 디자인학과.(Kim, Na-Young. 2003. A Study on the Environmental Design Approached by Formal Aesthetics: Concentrating on the Kaplan & R. Kaplan Preference Model. M.A. thesis, Ewha Womans University.)
  5. 김종성. 2011. 어린이서비스론. 대구: 태일사.(Kim, Jong Sung. 2011. Library Services for Children. Daegu: Taeilsa.)
  6. 어린이도서관연구소. 2004. 어린이도서관 길잡이. 어린이도서관총서, 1. 서울: 어린이도서관연구소. ISBN 89-955579-0-7 94020.(Children's Library Research Institute. 2004. Guide for Children's Library. Children's Library Series, 1. Seoul: Children's Library Research Institute. ISBN 89-955579-0-7 94020.)
  7. 이상호, 김태환. 2005. Web을 통한 공간설계의 가상체험평가(VEE)에 관한 연구: 평가기준을 중심으로. 한국실내디자인학회논문집, 14(4): 122-133.(Lee, Sang-Ho & Kim, Tae-Hwan. 2005. "A study on the Virtual Experience Evaluation (VEE) of space design through the Web3D: Focus on the evaluation criteria." Korean Institute of Interior Design Journal, 14(4): 122-133.)
  8. 이연숙. 2009. 실내환경심리행태론: 실내건축 및 다자인을 위한 행동과학 이론과 실제. 서울: 연세대학교출판부.(Lee, Yeun-sook. 2009. Interior Environment and Behavior: Behavioral Theory for Interior Architecture and Design. Seoul: Yonsei University Press.)
  9. 이재준. 2009. 디지털 생태계의 미학. 박사학위논문, 홍익대학교 대학원, 미학과.(Lee, Jae-Joon. 2009. The Aesthetics of Digital Ecosystems. Ph.D, diss., Hongik University.)
  10. 이창환. 2010. 이용행태 분석을 통한 공공도서관의 건축계획적 연구. 박사학위논문, 계명대학교 대학원, 건축공학과.(Lee, Chang-Hwan. 2010. Architectural Planning of the Public Library Based on the Analysis of User Behavior. Ph.D. diss., Keimyung University.)
  11. 임승빈. 2007. 환경심리와 인간행태. 서울: 보문당.(Im, Seung-bin. 2007. Environmental Psychology and Behavior. Seoul: Bomoondang.)
  12. 정경숙. 2010. 아동친화적 주거환경을 위한 디자인지침 중요도 평가. 한국주거학회논문집, 21(6): 61-69.(Chung, Kyong-suk. 2010. "Evaluating the importance of the child-friendly planning guidelines for residential environments." Journal of the Korean Housing Association, 21(6): 61-69.)
  13. 한국도서관협회. 2009. 도서관편람. 서울: 한국도서관협회.(Korean Library Association. 2009. Library Handbook. Seoul: Korean Library Association.)
  14. 홍현진, 강미희. 2010. "Spatial conditions of a children's library supporting children's development: With priority given to user benefit criteria." 정보관리학회지, 27(2): 173-199.(Hong, Hyun-jin & Kang, Mi-hee. 2010. "Spatial conditions of a children's library supporting children's development: With priority given to user benefit criteria." Journal of the Korean Society for Information Management, 27(2): 179-199.)
  15. Fasick, Adele M. & Holt, Leslie E. 2010. 공공도서관 어린이서비스. 오동근 외 역. 대구: 태일사.(Fasick, Adele M. & Holt, Leslie E. 2010. Managing Children's Services in the Public Library. Translated by Dong-Geun Oh, et al. Daegu: Taeilsa.)
  16. Belvedere-Tiburon Library. 2007. Space Needs Assessment Building Program. San Francisco, CA: Belvedere-Tiburon Library.
  17. Gagnon, A., Canadian Library Association, & Canadian Association of Children's Librarians. 1989. Guidelines for Children's Services. Ottawa: Canadian Library Association.
  18. IFLA. 2003. Libraries for Children and Young Adults Section: Guidelines for Children's Libraries Services. Hague, The Netherlands: IFLA.
  19. Kaplan, Rachel. 1977. "Patterns of environmental preference." Environment and Behavior, 2(9): 195-216.
  20. Maine Library Association. 2007. 2007 Maine Public Library Standards Striving for Excellence. Springvale, ME: Maine Library Association.
  21. Moore, G. T. 2002. "Designed environments for young children: Empirical findings and implications for planning and design." In Gallop, M., & J. McCormak, J., eds. Children and Young People's Environments, 53-63.