Temperament and Social Support in Relation to Hope of Institutionalized Children

시설 보호 아동의 기질과 사회적 지지가 희망에 미치는 영향

  • 임정하 (고려대학교 사범대학 가정교육과) ;
  • 문지윤 (한국건강가정진흥원 다문화가족본부)
  • Published : 2012.04.30

Abstract

This study examined the relationship among temperament, social support and hope of institutionalized children. A total of 198 children, aged 10 to 13, recruited from 20 institutions in Seoul participated. Demographics, temperament, social support from friends, institution-family and school teacher, and hope were assessed by self-report. Results showed that in bivariate level, temperament and social support were significantly associated with level of hope. However, hierarchical multiple regressions indicated that children's hope was predicted only by age and social support from friends, institution-family and school teacher. That is, temperament was not contributed to predict hope, whilst social support contributed unique variance to the prediction of hope, controlling for age. The more social support the children felt they had, the higher levels of hope they reported. Further analyses revealed that support from friends, institution-family and school teacher were influential factors in explaining hope agency, while support from institution-family and school teacher were influential factors in explaining hope pathway of institutionalized children, controlling for age.

본 연구의 목적은 시설 보호 아동이 지각한 희망의 일반적 경향을 살펴보고, 아동의 기질과 사회적 지지가 희망에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 서울 소재 아동복지양육시설에서 생활하고 있는 초등학교 고학년생 198명을 연구대상으로 하여 일반적 특성과 기, 사회적 지지, 희망에 대해 자기보고식 질문지를 이용해 평가하였다. 수집된 자료는 신뢰도 분석, t 검증, 단순상관분석, 다중회귀분석을 이용해 분석하였다. 그 결과, 첫째, 시설 보호 아동이 지각한 희망은 중간 수준 이상으로 나타났고, 아동의 성에 따라 차이가 없었지만, 아동의 나이가 많을수록 높게 나타났다. 둘째, 시설 보호 아동의 나이가 많을수록, 친구, 시설가족, 학교교사의 지지를 많이 받을수록 희망이 높게 나타났으며, 아동의 기질은 희망에 의미있는 영향을 미치지 않았다. 셋째, 동기적 측면인 희망주도에는 친구의 지지가, 수단적 측면인 희망경로에는 시설가족과 학교교사의 지지가 상대적으로 큰 영향을 미쳤다.

Keywords

References

  1. 국립국어원 표준국어대사전 (2012. 4.). http://stdweb2.korean.go.kr/main.jsp
  2. 권세은, 이순형(2002). 시설보호 아동과 일반 아동의 사회적 기술, 정서조망 능력의 비교. 아동학회지, 23(2), 107-120.
  3. 길경숙(2006). 부모의 양육태도와 사회적 지지가 아동의 정서지능에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 2(2), 147-164.
  4. 문지윤, 임정하(2011). 시설보호 아동의 기질 및 사회적 지지와 긍정적 부정적 정서의 관계. 대학가정학회지, 49(3), 79-86.
  5. 박미경, 문혁준(2009). 시설보호 아동과 일반가정 아동의 정서지능, 사회적 능력, 학교생활만족도와의 관계. 대한가정학회지, 47(2), 1-13.
  6. 보건복지부(2003). 아동복지시설 생활아동 복지증진방안 연구. 정책보고서 2003-89.
  7. 보건복지부(2011). 2010년 요보호아동 발생 및 조치현황. http://stat.mw.go.kr/stat/data
  8. 성미영(2006). 시설보호 여부에 따른 아동의 정서성 발달과 내면화 및 외현화 행동문제. 한국생활과학회지, 15(1), 17-29.
  9. 장효진, 임정하(2010). 청소년이 지각한 사회적 지지가 희망에 미치는 영향. 한국가정과교육학회지, 22(1), 67-78.
  10. 정선욱(2006a). 시설보호 아동의 보육사 관계 경험 연구. 한국아동복지학, 21, 115-144.
  11. 정선욱(2006b). 시설보호 아동의 시설 생활 경험연구-비혈연 형제관계를 중심으로. 아동권리연구, 10(2), 151-183.
  12. 조한익(2009). 초등학교 고학년용 희망척도의 개발과 타당화 연구. 교육심리연구, 23(2), 323-342.
  13. 조한익(2010). 자기효능감, 희망, 우울증 및 학업성취도의 구조적 관계 분석. 아동교육, 19(2), 259-271.
  14. 조한익(2011). 초등학생의 심리적 안녕감에 영향을 미치는 사회적 지지, 희망, 우울증 및 학업성취 도의 구조적 관계 분석. 교육심리연구, 25(1), 153-174.
  15. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동문제. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  16. 한세영(1996). 아동과 어머니의 기질적 부조화에 따른 어머니의 일상적 양육 스트레스. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  17. 현미열, 이종은, 박선남(2003). 청소년의 희망과 정신건강과의 상관관계 연구. 정신간호학회지, 2(2), 116-123.
  18. Berndt, T. J. (1982). The features and effects of friendship in early adolescence. Child Development, 53, 1447-1460. https://doi.org/10.2307/1130071
  19. Buss, A. H., & Plomin, R. (1984). Temperament : Early developing personality traits. Hillside, NJ : Lawrence Erlbaum Associates.
  20. Cohen, S., & Hoberman, H. (1983). Positive events and social buffers of life stress. Journal of Applied Social Psychology, 33, 99-125.
  21. Curry, L. A., Snyder, C. R., Cook, D. L., Ruby, B. C., & Rehm, M. (1997). The role of hope in student-athlete academic and sport achievement. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 1257-1267. https://doi.org/10.1037/0022-3514.73.6.1257
  22. Demaray, M. K., & Malecki, C. K. (2002). Critical levels of perceived social support associated with student adjustment. School Psychology Quarterly, 17, 213-241. https://doi.org/10.1521/scpq.17.3.213.20883
  23. DuBois, D. L., Burk-Braxton, C., Swenson, L. P., Tevendale, H. D., Lockerd, E. M., & Moran, B. L. (2002). Getting by with a little help from self and others : Self-esteem and social support as resources during early adolescence. Developmental Psychology, 38, 822-839. https://doi.org/10.1037/0012-1649.38.5.822
  24. Dubow, E. F., & Ulman, D. G. (1989). Assessing social support in elementary school children : The survey of children's social support. Journal of Clinical Child Psychology, 18(1), 52-64. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1801_7
  25. Hagen, K. A., & Myers, J. B. (2003). The effect of secrecy and social support on behavioral problems of children of incarcerated women. Journal of Child and Family Studies, 12, 229-252. https://doi.org/10.1023/A:1022866917415
  26. Hagen, K. A., Myers, J. B., & Mackintosh, V. H. (2005). Hope, social support, and behavioral problems in at-risk children. American Journal of Orthopsychiatry, 75(2), 211-219. https://doi.org/10.1037/0002-9432.75.2.211
  27. Kliewer, W., Lepore, S. J., Oskin, D., & Johnson, P. D. (1998). The role of social and cognitive processes in children's adjustment to community violence. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66, 199-209. https://doi.org/10.1037/0022-006X.66.1.199
  28. Larson, R. W., Richards, M. H., Moneta, G., Holmbeck, G., & Duckett, E. (1996). Changes in adolescents' daily interactions with their families from ages 10 to 18 : Disengagement and transformation. Developmental Psychology, 32, 744-754. https://doi.org/10.1037/0012-1649.32.4.744
  29. Masten, A. S., & Coatsworth, J. D. (1998). The development of competence in favorable and unfavorable environments : Lessons from research on successful children. American Psychologist, 53, 205-220. https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.205
  30. Martinez-Torteya, C., Bogat, G. A., von Eye, A., & Levendosky, A. A. (2009). Resilience among children exposed to domestic violence : The role of risk and protective factors. Child Development, 80(2), 562-577. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2009.01279.x
  31. McGee, R. F. (1984). Hope : A factor influencing crisis resolution. Advances in Nursing Science, 6, 34-44.
  32. Padilla-Walker, L. M., Hardy, S. A., & Christensen, K. J. (2011). Adolescent hope as a mediator between parent-child connectedness and adolescent outcomes. Journal of Early Adolescence, 31(6), 853-879. https://doi.org/10.1177/0272431610376249
  33. Smith, J., & Prior, M. (1995). Temperament and stress resilience in school-age children : A within-families study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 34(2), 168-179. https://doi.org/10.1097/00004583-199502000-00012
  34. Snyder, C. R., Hoza, B., Pelham, W. E., Rapoff, M., Ware, L. Danovsky, M. et al. (1997). The development and validation of the children's hope scale. Journal of Pediatric Psychology, 22, 399-421. https://doi.org/10.1093/jpepsy/22.3.399
  35. Snyder, C. R. (2002). Hope Theory : Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13, 249-275. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1304_01
  36. Snyder, C. R., Irving, L., & Anderson, J. R. (1991). Hope and health : Measuring the will and the ways. In C. R. Snyder & D. R. Forsyth (Eds.), Handbook of social and clinical psychology : The health perspective (pp. 285-305). Elmsford, NY : Pergamon.
  37. Thomaes, S., Reijntjes, A., Orobio de Castro, B., Bushman, B. J., Poorthuis, A., & Telch, M. J. (2010). I like me if you like me : On the interpersonal modulation and regulation of preadolescents' state self-esteem. Child Development, 81, 811-825. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01435.x
  38. You, S., Furlong, M., Felix, E., Sharkey, J., Tanigawa, D., & Green, J. (2008). Relations among school connectedness, hope, life satisfaction, and bully victimization. Psychology in the Schools, 45, 446-460. https://doi.org/10.1002/pits.20308