Effects of the Perceptions of Parents' Expectations for the Future Careers of Children on Academic and Employment Stress among College Students: Focusing on the Moderating Effects of Self-Differentiation

부모의 자녀 진로 기대에 대한 대학생의 지각이 학업.취업 스트레스에 미치는 영향: 자아분화의 조절효과를 중심으로

  • Shin, Dongwoo (Dept. of Child and Family Studies, Kyunghee University) ;
  • Yoo, Gyesook (Dept. of Child and Family Studies, Kyunghee University)
  • 신동우 (경희대학교 아동가족학과 가족과) ;
  • 유계숙 (경희대학교 생활과학대학 아동가족학과)
  • Published : 2012.04.30

Abstract

The main objective of this study was to examine the effects of the perceptions of parents' expectations for the future careers of children on academic and employment stress among college students, focusing on the moderating effects of self-differentiation. Data were collected from 427 college students enrolled in ten private universities located in Seoul. Based on recommendations from the literature review, the questionnaire measurements consisted of the perceptions of parents' expectations for the future careers of children scales, academic and employment stress scales, and self-differentiation scales. The major findings of this study are as follows: First, the college students showed low levels of perceptions of parents' expectations for their future careers. They also reported moderate levels of academic and employment stress, and slightly high levels of self-differentiation. There were significant differences in levels of perceptions of parents' expectations for future careers of children and self-differentiation according to students' gender and college group. There was also a significant difference in levels of employment stress according to college group. Second, students' academic stress were significantly predicted by the perceptions of parents' expectations for their future careers, while fathers' expectations significantly predicted their employment stress. Finally, students' self-differentiation negatively moderated the relationships between perceptions of parents' expectations for their future careers and academic stress.

Keywords

References

  1. 강경훈(2010). 대학생의 자아분화, 자아존중감과 취업스트레스 간의 관계. 인제대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 강두원(1989). 가정환경.학업성취.심리적 스트레스의 관계. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 강부명(2003). 대학생들의 사회 심리적 스트레스요인과 대처 방식: 성별, 학년별, 계열별 차이를 중심으로. 건국대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 고현선(1994). 부부의 자아분화가 부부적응에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 국립국어연구원(1999). 표준국어대사전. 두산동아.
  6. 김경아(2005). 성 및 출생순위가 부모의 자녀 진로기대에 미치는 영향. 경기대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 김미영(2002). 부모-자녀관계와 자녀의 학업성취의 관계: 어머니와 대학생을 중심으로. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 김미정(1997). 대학생의 성역할 정체감과 자아분화의 관계연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 김봉환.김계현(1997). 대학생의 진로결정수준과 진로준비행동의 발달 및 이차원적 유형화. 한국심리학회지, 9(1), 311-333.
  10. 김성경 (2003). 대학신입생의 스트레스와 학교적응에 관한 연구. 청소년학연구, 10(2), 215-237.
  11. 김영상(2003). 대학생의 생활 스트레스와 대처 방식에 관한연구. 대구대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 김영일(2006). 성인애착과 결혼만족의 관계에서 자아분화의 조절효과. 충북대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 김운삼(2008). 중.고등학생의 학업스트레스와 목표지향성이 정신건강에 미치는 영향. 극동정보대학논문집, 14, 1-15.
  14. 김혜정(2004). 대학생 취업스트레스와 우울, 불안, 신체적 증상과의 관련성. 경북대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 김현영(2004). 청소년의 자아분화가 스트레스 대처에 미치는 영향. 상명대학교 대학워 석사학위논문.
  16. 데이터뉴스(2011.5.23). "대학생, 행복지수 56점...스트레스점수 70점".
  17. 모상현(2010). 청소년 학업스트레스 유발변인에 대한 조절효과 분석: 자아존중감과 의사결정 자율성을 중심으로. 미래청소년학회지, 7(2), 49-66.
  18. 문미숙(2007). 대학생의 스트레스경험 및 대처행동조사. 충주대학교 논문집, 42, 611-621.
  19. 박외숙(1995). 울산대학교 학생들의 문제유형별 심각성 정도와 상담요청에 대한 의지. 울산대학교 인문논총, 9, 207-223.
  20. 박은희(2003). 어머니의 자녀 기대감 척도의 타당화 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  21. 박은희.이소희(2004). 어머니의 자녀기대감 척도의 개발 및 타당화 연구. 한국가족복지학, 9(1), 35-56.
  22. 박재욱(1984). 대학생들의 스트레스 지각. 안동대학교 학생생활연구, 14, 3-23.
  23. 박재욱(1989). 안동대학생으 진로문제에 대한 태도분석. 안동대학교 학생생활연구, 10, 3-17.
  24. 배옥현.홍상욱(2008). 대학생의 자아분화 정도가 스트레스 수준 및 대처방식에 미치는 영향에 관한 연구. 한국생활과학학회지. 17(1), 27-37.
  25. 서울신문(2010.3.11). "취업 때 최대장애물은 학벌".
  26. 송주현(2008). 대학생의 전공계열에 따른 취업스트레스, 진로결정자기효능감, 사회적 지지 차이. 한국기술교육대학교 석사학위논문.
  27. 송현종(1996). 내담자의 호소내용에 나타난 대학생들의 문제 분석. 전남대학교 학생생활연구, 8, 43-64.
  28. 심태경(2010). 스트레스와 걱정이 안녕에 미치는 영향: 정서 조절과 수면의 매개효과. 경상대학교 대학원 석사학위논문.
  29. 심혜숙.곽미용(2003). 청소년의 자아분화수준에 따라 자녀가 지각하는 부모 기대 성격유형과 실제 성격유형간의 차이. 한국심리유형학회지, 10(1), 25-51.
  30. 양선아(2009). 부모의 학업성취압력 및 자아존중감과 시험불안과의 관계. 경원대학교 대학원 석사학위논문.
  31. 여성부(2003). 전국가족조사 및 한국가족보고서.
  32. 오미향.천성문(1994). 청소년의 학업스트레스 원인 및 대처방식과 그 감소를 위한 명상훈련효과. 서강대학교 학생생활연구소, 15, 63-96.
  33. 윤재원(2009). 학교부적응과 부모의 기대수준이 청소년의 자살충동에 미치는 영향: 사회적 지지의 매개효과와 관련하여. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  34. 윤향숙.황윤미.김덕범.장성화(2011). 대학생의 자아분화, 스트레스 대처방식, 정신건강이 대학생활적응에 미치는 영향. 한국교육논단, 10(2), 1-25.
  35. 이동규(2010). 초등학생이 지각한 부모학업기대와 학습동기에 관한 연구. 인제대학교 대학원 석사학위논문.
  36. 이미경(2004). 대학생의 취업스트레스와 진로 자기효능감에 관한 연구: 전라북도를 중심으로. 한일장신대학교 아시아태평양 국제신학대학원 석사학위논문.
  37. 이수진(2000). 대학생 자녀의 어머니에 대한 스트레스 및 관계만족도에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  38. 이숙정.유지현(2008). 대학생의 학업 및 진로 스트레스와 대학생활적응의 관계에 대한 자기효능감의 매개효과. 교육심리연구, 22(3), 589-607.
  39. 이은희(2004). 대학생들이 경험하는 생활스트레스와 우울: 공변량 구조모형을 통한 대처방식의 조절효과 검증. 한국건강심리학회지, 9(1), 25-52.
  40. 이주원(2008). 자아탄력성과 학업전략이 학업스트레스에 미치는 영향: 상위인지전략을 중심으로. 아주대학교 대학원 석사학위논문.
  41. 임병구(2010). 대학생의 취업스트레스와 자기효능감이 자살생각에 미치는 영향. 충북대학교 대학원 석사학위논문.
  42. 임희진.김현철(2010). 2009 한국 고등학생의 학업에 관한 조사: 한.중.일 고교생의 학습환경 및 학업태도에 관한 국제비교조사. 한국청소년정책연구원.
  43. 장지희(2010). 초등학생이 지각한 부모의 기대와 자기효능감이 스트레스에 미치는 영향. 아주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  44. 정미란(1994). 청소년의 발달시기에 따른 자아분화와 정신건강과의 관계. 전남대학교 대학원 석사학위논문.
  45. 정영자(1978). 부모의 사회경제적인 지위가 자녀의 학교생활에 미치는 영향에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  46. 정영혜(2010). 부모자녀관계를 통한 전문직 여성의 자아정체감에 관한 연구. 인하대학교 대학원 석사학위논문.
  47. 정의석.노안영(2002). 대학생의 취업스트레스와 우울증, 자아존중감 및 신체건강과의 관계연구. 전남대학교 카운슬링센터 학생생활연구, 33(12), 85-101.
  48. 정의숙.김갑숙(2008). 중학생의 학업스트레스와 빗속의 사람그림 반응특성. 한국가정관리학회지, 26(2), 71-81.
  49. 정채숙(2002) 자녀가 지각한 어머니의 과보호와 자아존중감과의 관계. 공주대학교 대학원 석사학위논문.
  50. 제석봉(1989). 자아분화와 역기능적 행동과의 관계. 부산대학교 대학원 박사학위논문.
  51. 조강래(2007). 고3학생들의 학업스트레스원에 따른 학업스트레스 증상과 대처방식: 일반계 고등학생 남녀 비교를 중심으로. 경상대학교 교육대학원 석사학위논문.
  52. 조상희(2004). 대학생의 자아분화 정도와 스트레스 수준 및 대처방식과의 관계. 전주대학교 상담대학원 석사학위논문.
  53. 조은경(2002). 기혼남녀의 자기분화 수준에 따른 갈등대처 행동 및 결혼 적응에 관한 연구. 한국가정관리학회지, 20(1), 1-16.
  54. 주종필.민병일.박성균(2001). 일부 대학생들의 스트레스와 그 해소 방법. 스트레스연구, 9(2), 41-49.
  55. 지경구(2008). 대학생들의 스트레스 대처방식에 대한 비교 연구. 건국대학교 대학원 석사학위논문.
  56. 통계청(2010). 2010 청소년 통계.
  57. 통계청(2011). 5월 경제활동인구 조사- 청년층 및 고령층 부가조사 결과.
  58. 하정(2007). 학업우수 여자고등학생의 직업결정과정: 근거이론 접근. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  59. 한국경제(2001.12.13). 취업준비생 '구직 스트레스' 심각 .. 우울증 등 각종 질병 시달려.
  60. 황성원(1998). 대학생의 취업스트레스에 관한 연구. 동아대학교 대학원 석사학위논문.
  61. Aldwin, C., & Greenberger, E.(1987). Cultural differences in Predictors of depression. American Journal of Community Psychology, 15, 789-813. https://doi.org/10.1007/BF00919803
  62. Bowen, M.(1976). Therapy in the practice of psychotherapy. In P. J. Guerin. Jr. (ED), Family Therapy: Theory in clinical practice. New York: Garner.
  63. Bui, K.(2007). Educational Expectations and Academic Achievement among Middle and High school students, Education, 127, 328-331.
  64. Entwisele, D. R., & Hayduk, L. A.(1978). Academic Expectations and the School Attainment of Young Children. Socioloy of Education, 54, 34-50.
  65. Erikson, E. H.(1968). Identity: Youth and Crisis. New York: Norton.
  66. Ginzberg, E., Ginsburg, S. W., Axelrad S., & Herma, J.L.(1951). Occupational Choice: an approoch to a general theory. New York: Columbia University Press.
  67. Hess, R.D., Kashiwagi, K., Azuma, H., Price, G. G., & Dickson, W. P.(1980). Materanl expectations for mastery of Developmental tasks in Japan and the United States. International Journal of Psychology, 15, 259-271. https://doi.org/10.1080/00207598008246996
  68. Kerr, M. E., & Bowen, M.(1988). Familly evaluation. New York: Norton.
  69. Lee, M. & Larson, R.(1996). Effectiveness of coping: The case of Korean Examination stress. International Journal of Behavioral Development, 19(4), 851-869. https://doi.org/10.1177/016502549601900410
  70. Lesko, W. A., & Summerfield, L.(1989). Academic stress and Health changes in Female college students. Health Education, 20(2), 18-21.
  71. Mallinckrodt, B.(1988). Student retention, Social support, and Dropout intention: Comparison of Black and White students. Journal of College Student Development, 29(1), 60-64.
  72. Schaufeli W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M., & Bakker, A. B.(2002). Burnout and engagement in University students: A Cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33, 464-481. https://doi.org/10.1177/0022022102033005003
  73. Singh, G.M.P., & Bhangoo, S.(1987). Resentments of Adolescents. Asian Journal of Psychology and Education, 19, 8-12.
  74. Won HT & Kim SH(1985). Research on the stress factor of college student. Seoul University students life institute.
  75. Wylie, M. S.(1992). Family therapy's neglected prophet: a profile of Murray Bowen. In R. Simon, C. Barrilleaux, M. S. Wylie, and L. M. Markuwitz (Eds.), The Evolving Therapist: Ten years of the family therapy networker. New York: Guilford Press.