Design and Implementation of 3 Dimensional Character Video English Conversation System using Game Technology

게임기술을 이용한 3차원캐릭터 화상영어 회화시스템 설계 및 구축

  • 임충재 (계명대학교 게임모바일콘텐츠학과)
  • Published : 2012.06.30

Abstract

It is in general use because of video english conversation system can make possible to talk directly with a native remotely. But young students can get a interest in education and a effect of education by using game technology. This paper describes the design and implementation of 3 dimensional character video english conversation system to be immersed in education to young students by using 3 dimensional and network game technology. 3 dimensional character video english conversation system can be good example for combination of game and education and I expect to develop successful education serious game in the future.

화상영어회화시스템은 원격으로 원어민과 직접 영어회화를 가능하게 함으로써 일반적으로 사용되고 있다. 그러나 어린 학습자는 게임 기술을 활용하여 학습의 흥미와 교육의 효과를 얻을 수 있다. 본 논문은 3차원 게임 기술과 네트워크 게임 기술을 이용해서 저연령의 학습자가 교육에 몰입할 수 있도록 하는 3차원캐릭터 화상영어회화시스템의 설계와 구현에 대해서 기술한다. 3차원캐릭터 화상영어회화시스템은 게임과 교육이 결합한 좋은 예가 될 것이며 향후 성공적인 교육용 기능성 게임의 적극적인 개발을 기대한다.

Keywords

References

  1. 임충재, "기능성게임의 현황, 개발 사례와 전망", 한국멀티미디어학회지 제15권 제2호, 2011년 6월.
  2. 위정현, "온라인 게임 교육과 손잡다", 한경사, 2008.
  3. 박성원, "영어 학습을 위한 교육용 게임 개발에 관한 연구", 한국컴퓨터게임학회, 제23편, 3호, 2010년 9월.
  4. 이승훈 외 2, "기능성게임 R&D 핵심 수요 기술 분석", 한국컴퓨터게임학회, 제23편, 3호, 2010년 9월.
  5. 임충재, "게임과 방송 기술을 융합한 실시간 인터렉티브 퀴즈 방송 설계", 한국컴퓨터게임학회논문지, 제24편 2호, 2011년 6월.