A Case Study on interaction design of Digital Graffiti Art

디지털 그라피티 아트의 인터랙션 디자인 유형 연구

  • 이혜란 (중앙대학교 첨단영상대학원) ;
  • 이원형 (중앙대학교 첨단영상대학원)
  • Published : 2012.06.30

Abstract

Graffiti Art is in newly developing, with the development of Art History, establishing a new language and reality in the nonmaterial or re-material interactive media arts. In this thesis, the graffiti art features are classified into society characteristics and personal characteristics to analyze and consider a free drawing which is about the concepts and characteristics of graffiti, In addition, free drawing (graffiti art), in giving the to investigate the interaction of the cases of using immaterial medium light and analyze the trend, Graffiti that made by light uses such as processing, OpenCV (Open Source Computer Vision Libraries), kinect these kinds of software, through the camera to track the light (light tracking) and receive light input, make it by programming and in the form of beam project of output to create technology-based virtual space can provide different experience to the audience. In the future digital graffiti art is expected to evolve into creative digital media art through the fusion of technology and media art.

그라피티 아트는 미술 역사의 발전과 함께 비물질적이거나 재물질화 된(re-materialised) 인터랙티브 미디어아트 속에서 새로운 언어와 리얼리티를 구축하며 새롭게 발전해 나가고 있다. 본 논문에서는 그라피티 아트의 특징을 크게 사회적인 특징과 개인적인 특징으로 나누어 분석하였고, 자유로운 드로잉 즉 낙서화에 대한 개념과 특성을 고찰하였다. 또한 자유로운 드로잉(낙서)을 함에 있어서 비물질적 매체인 빛을 이용한 사례의 인터랙션을 조사하여 그 경향을 분석하였다. 빛으로 하는 낙서는 프로세싱(processing), OpenCV(Open Source Computer Vision Librarise) 키넥트(kinect) 등과 같은 소프트웨어를 이용하여 카메라를 통한 라이트 트래킹(light tracking) 방식을 통해 빛을 입력 받고, 이것을 프로그래밍화하여 빔 프로젝트(beam project) 로 출력하는 형태의 기술 기반으로 가상공간을 만들어 관객에게 색다른 경험을 제공할 수 있다. 디지털 그라피티 아트는 앞으로도 테크놀로지와 미디어아트의 융합을 통하여 창의적인 디지털 미디어아트로 발전할 것으로 기대한다.

Keywords

References

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