Game Design on Game Money Sales Model based on Marketing Mix strategy in MMORPG

마케팅 믹스 전략 기반 MMORPG 부분 유료화 모델 디자인

  • 서태영 (아주대학교 일반대학원 미디어학과) ;
  • 오규환 (아주대학교 일반대학원 미디어학과) ;
  • 민동현 (아주대학교 일반대학원 미디어학과)
  • Published : 2012.06.30

Abstract

Item-selling based payment model bas been a key revenue model in MMORPG(Massively Multi-player Online Role Playing Game). The Paper provides Item-selling based payment model focusing on paid game item, based on marketing strategy and marketing mix to establish theoretical ground of Item-selling based payment model. The research will be contributed to building a systematized Item-selling based payment model for MMORPG including paid game item sales model, which is established theoretically.

부분 유료화 모델은 현재 MMORPG(Muti-player Online Role Playing Game)의 대표적인 소액 결재 기반 과금 방식이다. 본 논문에는 캐시 아이템 개발을 포함한 유료 판매 모델의 이론적인 근거를 확립하기 위해 제품 마케팅 분야에서 검증 받은 마케팅 전략과 마케팅 믹스 관점에서 MMORPG의 부분 유료화 모델을 정립하고 이 이론을 근거로 MMORPG를 위한 캐시 아이템 판매 모델을 이론적으로 체계화한다. 이 연구는 캐시 아이템을 포함한 MMORPG 부분 유료화 시스템을 제작하는데 필요한 디자인 가이드라인을 제공함으로써 이론적 근거가 확립된 체계적인 MMORPG 부분 유료화 서비스 개발에 유용하게 사용될 것으로 예상된다.

Keywords

References

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