Exploratory Research on Overseas Expansion Strategies of On-line game

온라인 게임 해외진출 전략에 관한 탐색적 연구

  • 정형원 (광운대학교 정보콘텐츠대학원 게임학전공) ;
  • 김동석 (광운대학교 정보콘텐츠대학원 게임학전공) ;
  • 성백순 (장안대학교 프랜차이즈 경영과)
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The game industry is business with the highest potential in comparison with other industries in such conditions that Korea lacks resourecs in the rapid economic changes. As the cyber cafe has been activated for last 13 years from 1998, Korea was developed as a country of the international game industry. The elements to be successful launch in overseas are as the collaboration through the partner discovery, preparation reinforcement and ease of load in the beginning stages, advancement with superior business model and technology, comprehension of sociological and cultural characteristics and utilization of network. Through this study, I hope that the game developers could put their efforts into securing the core technolgy potential that can be on the same wavelength and be more vigorous pioneering an opportunity not only in domestic but international market.

급변하는 경제 환경 속에서 이렇다 할 부족자원이 없는 국내 여건 속에서 게임산업은 타 산업과 비교할 때 고도의 성장성을 가지고 있는 산업이다. 국내에 PC방 산업이 활성화되는 1998년부터 13년 동안 한국은 세계적인 게임산업 국가로 성장하였다. 해외진출 성공에 필요한 요소는 사업파트너 발굴을 통한 공동 사업추진, 사전준비 강화와 초기부담완화 우수한 수익모델과 기술력을 갖춘 기업의 진출, 사회문화적 특성에 대한 이해, 현지 네트워크의 구축 및 활용 등이다. 본 연구를 통해 게임개발사가 국제시장에서도 통할 수 있는 핵심기술역량을 확보하도록 최선을 다하고, 아울러 일찍부터 국내시장에서 더 나아가 해외시장에서의 기회를 개척하기 위해 보다 적극적으로 노력하길 기대한다.

Keywords

References

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