The Influence of the Amusing Factors on Commitment and Satisfaction

재미요소가 몰입과 만족에 미치는 영향

  • 성백순 (장안대학교 프랜차이즈 경영과)
  • Published : 2012.09.30

Abstract

This study investigate the relationship between amusing factors and commitment, satisfaction on the basis of previous studies and the game industry try to find helpful suggestions. Based on previous studies, survey was conducted. Among the Sub-dimensions of the amusing factors, social interaction impact on significant a commitment and a satisfaction. The social interactivity is an important point in the game industry and stage for game planning. Also the four sub-levels of the amusing factors in one part have a significant effect of commitment and satisfaction.

본 연구는 선행연구를 기초로 하여 재미요소와 몰입간의 관계, 재미요소와 만족간의 관계를 규명하여 향후 게임분야에서 도움이 되는 시사점을 찾고자 시작되었다. 선행연구를 바탕으로 설문조사를 실시한 결과 재미요소의 하위차원 중에서 몰입과 만족에 모두 유의한 영향을 미치는 것은 상호작용적 재미요인뿐이었다. 이는 게임을 하는데 있어서 상호작용성은 매우 중요한 부분이므로 향후 게임 제작이나 기획단계에서부터 중요하게 다루어져야 할 부분이라고 생각된다. 또한 재미요소의 4가지 하위차원의 분야는 몰입이나 만족에 어느 한 분야에는 유의한 영향을 미치는 것이 확인되었기에 이 또한 중요한 사항임이 확인되었다 할 것이다.

Keywords

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