Job Training of Persons with Intellectual Disabilities using Serious Games: Content Analysis for Gamification of Occupational Training Textbook

기능성 게임을 이용한 지적 장애인 직무 훈련: 직업 기능 교과서의 게임화를 위한 콘텐츠 연구

  • Published : 2012.12.30

Abstract

Serious games can be powerful alternatives for occupational training of persons with intellectual disabilities. In this study, some common factors between serious games and job training of the disabled are analyzed and how serious games can provide effective training is argued. As a proposal, the textbook used for occupational training in the national curriculum is analyzed to be developed in an appropriate form of serious games. To maximize training and learning effectiveness, the serious games for persons with intellectual disabilities must differ from entertainment focused games. Future directions for serious game development for the disabled are suggested.

기능성 게임은 지적 장애인의 과제분석, 촉진, 반복을 주요 전략으로 사용하는 직무 훈련에 효과적 대안이 될 수 있다. 본 논문에서는 기능성 게임과 장애인 직무 훈련의 공통점을 살펴보고, 기능성 게임이 왜 좋은 대안이 될 수 있는지를 고찰하였다. 그 구체적 예로 "직업 기능" 교과서의 콘텐츠 중 가장 많은 부분을 차지하는 "음식 조리" 단원의 콘텐츠를 분석하여 적합한 게임의 구성과 형태를 연구하였다. 훈련 및 학습 효과의 최대화를 위해 장애인을 위한 기능성 게임은 기존의 엔터테인먼트 게임들과의 차이가 있어야 함을 설명하였으며, 지적 장애인 기능성 게임이 나아가야 할 방향을 제시하였다.

Keywords

References

  1. Mechling, L. "Assistive technology as a self-management tool for prompting students with intellectual disabilities to initiate and complete daily tasks: A literature review", Education and Training in Developmental Disabilities, 42(3), pp252-269, 2007.
  2. Mull, C., & Sitlington, P. "The role of technology in the transition to postsecondary education of students with learning disabilities: A review of the literature", The Journal of Special Education, 37(1), pp26-32, 2003.
  3. Mechling, L, & Ortega-Hurndon, F. "Computer-based video instruction to teach young adults with moderate intellectual disabilities to perform multiple step, job tasks in a generalized setting", Education and Training in Developmental Disabilities, 42(1), pp24-37, 2007.
  4. 지경미, 박은혜, "정신지체 고등학생을 위한 컴퓨터 활용 전이교육 프로그램 효과 연구:현금 인출기 사용을 중심으로", 특수교육연구, 37(3), pp311-330, 2002
  5. Michael, D., & Chen, S. "Serious games: games that educate, train, and inform" Manson, OH: Course Technology, 2006.
  6. Aldrich, C. "Simulations and serious games" San Francisco: Wiley, 2009.
  7. Bergeron, B. "Developing serious games" Hingham, MA: Thomson, 2006.
  8. Gopher, D., Weil, M., & Bareket, T. "Transfer of skill from a computer game trainer to light". Human Factors, 36(1), 1-19, 1994.
  9. Tate, D., Sibert, L., & King, T. "Virtual Environments for Shipboard Firefighting Training." Proceedings of the Virtual Reality Annual International Symposium, 61-68, 1997.
  10. 롤링스, 아담스, "게임기획개론", 서울: 제우미디어, 2004.
  11. Gee, J. "What video have to teach us about learning and literacy" Basingstoke: Palgrave MacMillan, 2008.
  12. BlitzGameStudios, http://www.trusim.com/, 2011.
  13. Brown, J., & Collins, A., & Duguid, P. "Situated cognition and the culture of learning", Educational Research, 18(1), pp32-42, 1989.
  14. Game Developer's Conference, "The great gamification debate", Retrieved July 11, 2011 from http://schedule.gdconf.com/session/12301
  15. 김인순, "게임으로 장애인 특수교육 디지털 교재 개발", 전자신문, Retrieved from http://www.etnews.com/news/detail.html?, 2009.
  16. Stemler, S. "An overview of content analysis. Practical Assessment", Research & Evaluation, 7(17), 2009. Retrieved July 8, 2011
  17. 권정민, "태블릿(아이패드)과 종이 매체간의 지적장애 학생의 읽기 수행 비교", 지적장애연구, 13(1), pp187-202, 2011.
  18. Hannafin, M., Land, S., & Oliver, K. "Open learning environments: Foundations, methods, and models. in C. Reigeluth (Ed.), Instructional design theories and models". Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  19. Conners, F. A. " Phonological working memory difficulty and related interventions" In J.A. Rondal & S. Buckley(Eds.), Speech and language intervention in Down syndrome (pp,31-48).London: Colin Whurr, 2003.
  20. Wehmeyer, M.L., & Mithaug, D.E. "Self determination, casual agency, and mental retardation", International Review of Research in Mental Retardation, 31, pp31-71, 2006.
  21. Kaise, A. P., & Grim, J.C. "Teaching functional communication skills, In M.E. Snell & F. Brown (Eds.), Instruction of students with severe disabilities (6th ed., pp.447-488). Upper Saddle River, NJ:Pearson., 2006.
  22. McDonnell, J.J,, Hardman, M.L., & McDonnell,A. P. "An introduction to persons with moderate and severe disabilities (2nd ed.,). Boston:Allyn & Bacon, 2003
  23. Bierre, K., Chetwynd, J., Ellis, B., Hinn, M., Ludi, S., & Westin, T. "Game not over:Accessibility issues in video games" retrieved from http://people.dsv.su.se/-thomasw/wp-content/uploads/2007/12/hcii2005_gac.pdf
  24. 이진주, 홍영숙, "정신지체 특수학교 직업담당 교사의 직업교과서 활용실태", 특수아동교육, 13(1), pp125-146, 2011.
  25. 권정민, "지적장애 청소년을 위한 직무 훈련 게임 개발 사례 연구", 장애와 고용, 21(1), pp.91-114, 2011.
  26. 권정민, "자폐성 장애 아동을 위한 기능성 게임 콘텐츠 제안", 한국컴퓨터게임학회논문지, 24(3), pp65-73, 2011.
  27. 권정민, 박은혜, 임장현, 이영지, "자폐성 장애인을 위한 기능성 모바일 앱 및 게임제안서", 한국컴퓨터게임학회논문지, 25(1), pp31-42, 2012.
  28. 유재권, 이경미, "청각 장애 아동을 위한 멀티미디어 청능훈련 설계", 한국컴퓨터게임학회논문지, 24(2), pp53-62, 2011.