A Study on the Effect of SNS Satisfaction on the Reliability and Continuous Use of Social Commerce

SNS 만족도가 소셜커머스 신뢰성 및 지속사용에 미치는 영향에 관한 연구

  • 문종범 (건국대학교 벤처전문기술학과) ;
  • 김인섭 (건국대학교 벤처전문기술학과) ;
  • 정원준 (한영외국어고등학교)
  • Published : 2012.07.31

Abstract

SNS based Social commerce is becoming an issue in our economy and is increasing drastically. Even though there is relatively low entry barrier, the Big three social commerce companies account for more than 50% of the total Korean market. It is required to understand and prepare the characteristics of social commerce when start a new business in social commerce area. In addition, consumer complaints are also increasing due to the relatively low level of services in social commerce. Any social commerce company is not able to provide basic services and it shows a loophole such as customer management. There are these problems in the sales-driven social commerce. Players of social commerce marketplace are divided into consumer, supplier, and seller. This study tried to figure out the relationship among SNS satisfaction, Social Commerce Reliability and Continuous Usage. Based on the results of empirical analysis, we suggests business strategy for social commerce companies. The results of this study can be summarized that there are structural relationship among SNS attitudes, SNS satisfaction, reliability, and continuous use of social commerce. Concretely, SNS attitudes influence to SNS satisfaction and the SNS satisfaction influence to reliability and continuous use of social commerce.

Keywords

References

  1. 강금님(1999), "인지욕구, 자기-감시, 태도 접근가능성이 소비자 구매 의도와 속성 반응 시간에 미치는 영향", 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 권순동, 윤숙자(2010), "이러닝의 특성과 유용성이 지속적 이용의도에 미치는 영향에 관한 연구", Journal of Information Technology Applications & Management, 제17권 제1호, pp.35-75.
  3. 권순홍, 김태웅, 이용기(2003), "인터넷 쇼핑몰의 지각된 가치가 고객만족과 신뢰, 충성도에 미치는 영향에 관한 연구", 한국경영과학회, 한국경영과학회지 제20권 제1호, pp.149-163.
  4. 김계수 (2010), "구조모형방적식 분석", 한나래출판사, p.346.
  5. 김윤화(2011), "소셜커머스 시장현황 및 정책이슈", 정보통신정책연구원, 방송통신정책 제23권 11호, pp.41-63.
  6. 김철환(2001), "소셜커머스", 블로터앤미디어.
  7. 문영주, 이종호 (2007), "온라인 쇼핑몰에서 UCC의 즐거움이 상호작용성, 신뢰, 친밀감, 재방문의도에 미치는 영향 연구: 몰입(Flow)을 매개로," 국제e비즈니스학회, e-비즈니스연구 제8권 제2호, pp.131-159.
  8. 박미현, 전유리, 김유솔, 신윤지, 노승용(2010), "여대생들의 SNS와 소통", 서울여자대학교 여성연구논총 Vol.25, pp.43-74.
  9. 배련영(2012), "소셜커머스 지속사용의도에 관한 연구", 부산대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 배병렬(2011), "AMOS 17.0 구조방정식모델링: 원리와 실제", 도서출판 청람.
  11. 서우종, 원욱연, 홍진원(2010), "SNS 웹 사이트의 품질요인이 사용자 만족, 지속적 사용의도 및 구전의도에 미치는 영향에 대한 실증연구", 산업혁신연구 제26권 제1호, pp.99-132.
  12. 원욱연(2009), "SNS 웹사이트에 대한 실증연구: 품질요인, 사용자 만족, 지속적 사용의도, 구전의도", 인하대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 원태연, 정성원(2006), "한글 SPSS 12K 통계조사분석", 도서출판 한나래.
  14. 유재훈(2011), "소셜커머스,이제 소비자를 기업의 동반자로", LG경제연구원.
  15. 유운수, 윤상진(2011), "소셜커머스", 더숲
  16. 이은민(2011), "소셜커머스 시장현황 및 정책이슈", 정보통신정책연구원, 방송통신정책 제23권 3호, pp.36-44.
  17. 이응용, 민경식, 이정수(2007), "소셜 네트워크 환경에서의 위협 및 대응방안 - 유럽 ENISA 보고서를 중심으로", 한국보호진흥원, 정보보호 Issue Report 12.
  18. 임종원, 김재일, 홍성태, 이유재(1995), "소비자행동론: 이해와 마케팅에의 전략적 활용", 나남출판.
  19. 정새봄, 조광민, 정유미(2011), "스포츠 구단의 SNS활동 관여도와 구단 이미지 및 태도, 구단 충성도와 구전의도 대한 관계: 구단의 SNS 활동을 중심으로", 한국스포츠산업경영학회, 한국스포츠산업경영학회지 제16권 제4호, pp.61-75.
  20. 조미애(2009), "인터넷 쇼핑몰의 패션상품 구매후기가 소비자의 신뢰, 만족, 몰입 및 재구매 의도에 미치는 영향", 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 조성원, 성민현, 선여미(2010), "SNS가 Telco에게 주는 의미", KT경제경영연구소 DigiEco Vol.9, pp.1-15.
  22. 채서일(2004), "사회과학조사방법론", 서울: 학현사.
  23. 하성호, 임광혁, 배현우(2009), "소셜네트워크 분석을 통한 온라인게임 이용자 커뮤니케이션 비교", 한국콘텐츠학회논문지 제9권 제8호, pp.178-189.
  24. 한은경, 송석재, 임한나(2011), "소셜 커머스의 이용 동기와 만족, 재구매 의도에 관한 연구: 이용과 충족이론을 중심으로", 한국광고홍보학회, 한국광고홍보학보 제13권 제3호, pp.298-325.
  25. 허순란(2011), "SNS(SocialNetworkService)광고노출이 사용자의 태도와 사용의도 에 미치는 영향: 컨텐츠 관여도와 브랜드 선도성을 중심으로", 창원대학교 대학원 석사학위논문.
  26. 홍주현(2011), "소셜네트워크 상의 담론 분석을 통한 인지적.정서적 측면의 연론 변화 연구", 한국커뮤니케이션학회, 커뮤니케이션학연구 제19권 제3호, pp.5-29.
  27. Aarts, H. and A., Dijksterhuis(2000), "Habits as Knowledge Structures: Automaticity in Goal-Directed Behavior," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.78, No.1, pp.53-63.
  28. Bhattacherjee, A.(2001), "An Empirical Analysis of the Antecedents of Electronic Commerce Service Continuance," Decision Support Systems, Vol.32, No.2, pp.201-214. https://doi.org/10.1016/S0167-9236(01)00111-7
  29. Bauer, H. H., M. Grether, and M. Leach(2002), "Customer Relations through the Internet," Working Paper, Department of Marketing, Manheim University. Vol.1, No.2, pp.39-55.
  30. Bolton, G. E. and E. Katok(1998), "An Experimentaltest of the Crowding Out Hypothesis: The Nature of Beneficent Behavior," Journal of Economic Behavior & Organization, Vol.37, No.3, pp.315-331. https://doi.org/10.1016/S0167-2681(98)00091-2
  31. Boyd, D. M. and N. B. Ellison(2007), "Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship," Journal of Computer-Mediated Communication, Vol.13, No.1, pp.210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
  32. Clemmitt, M.(2006), "Cyber socializing: Are Internet Sites Like MySpace Potentially Dangerous?," Congressional Quarterly.
  33. Day, R. L.(1984), "Modeling Choices among Alternative Response to Dissatisfaction," in Advances in Consumer Research, Vol.11. pp.496-499.
  34. Dwyer, F. R., H. S. Paul, and S. Oh(1987), "Developing Buyer-Seller Relationship," Journal of Marketing, Vol.51 No.2, pp.11-27. https://doi.org/10.2307/1251126
  35. Efraim, T., L. Dorothy, M. Ephram, and W. James(2006), "Information Technology Management: Transforming Organisations in the Digital Economy," 5th Edition, New York: John Wiley & Sons.
  36. Eighmey, J.(1997), "Profiling User Response to Commercial WebSites," Journal of Advertising Research, Vol.37, pp.59-66.
  37. Gefen, D.(2000), "E-commerce: The Role of Familiarity and Trust," Pergamon Press, Omega Vol.28, No.6, pp.725-737. https://doi.org/10.1016/S0305-0483(00)00021-9
  38. Hair, J. F., R. E., Anderson, R. L. Tatham, and W. C., Black(1998), "Multivariate Data analysis," Prentice-Hall, 5th Edithon.
  39. Kotler, P.(2000), "Marketing Management: The Millennium Edition," Prentice-Hall.
  40. Lampe, C., N. Ellison, C. Steinfield(2006), "A Face(Book) in the Crowd: Social Searching vs. Social Browsing," CSCW '06 Proceedings of the 2006 20th Anniversary Conference on Computer Supported Cooperative Work, pp.167-170.
  41. Lee, M. K. O., and E. Turban(2001), "A Trust Model for Consumer Internet Shopping," International Journal of Electronic Commerce, Vol.6, No.1, pp.75-91.
  42. Mayer, R. C., J. H. Davis and D. Schoorman(1995), "An Integrative Model of Organizational Trust," The Academy of Management Review, Vol.20, No.3, pp.709-734.
  43. Nunnally, J. C. (1978), "Psychometric theory," 2nd ed., NY: McGraw-Hill.
  44. Oliver, R.(1993), "A Conceptual Model of Service Quality and Service Satisfaction: Compatible Goals, Different Concept," Advances in Service Marketing and Management, vol.2, pp.65-85.
  45. Papacharissi, Z. and M. Rubin(2000), "Predictors of Internet Use," Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.44, No.2, pp.175-196. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4402_2
  46. Rafaeli, S.(1998), "Interactivity: From New Media to Communication in Advertising," Communication Science, Merging Mass and Interpersonal Process.
  47. Petrick, J. F.(1999), "An Examination of the Relationship between Golf Travelers' Satisfaction, Perceived Value and Loyalty and Their Intentions to Revist," Ph. D. Dissertation Paper, Clemson Univ.
  48. Singh J. and D. Sirdeshmukh(2000), "Agency and Trust Mechanisms in Consumer Satisfaction and Loyalty Judgements," Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.28, No.1, pp.150-167. https://doi.org/10.1177/0092070300281014
  49. Westbrook, R. A.(1987), "Product/Consumption-Based Affective Responses and Post purchases," Journal of Maketing Research Vol.24, No.3, pp.258-270. https://doi.org/10.2307/3151636