Extraction of Keywords from Brand Images Texts Using Network Analysis

네트워크 분석을 통한 브랜드 이미지 텍스트의 키워드 추출

  • Published : 2012.02.29

Abstract

Consumers exchange various opinions online using unstructured texts about brands, products, and services. The texts provide very useful information to companies for analyzing consumers' reaction about products and brands. In line with this, this study conducted interviews to collect texts about the perceived image of a global communication device manufacturer, and performed network analysis of the texts to extract keywords. The keywords were compared with those directly provided by the interviewees to test the relevancy. The results showed that using network analysis with the Eigenvector centrality provides more relevant keywords than the simple frequency-based method, and that the performance varies depending on how the word-networks are constructed.

소비자들은 온라인 상에서 기업, 상품/서비스 등에 대한 다양한 의견을 비정형화된 텍스트를 이용하여 교환한다. 이러한 텍스트는 기업들이 소비자의 제품 및 브랜드에 대한 반응을 조사하는 데 매우 유용한 정보를 제공한다. 이에 본 연구에서는 인터뷰를 통해 한 글로벌 모바일 통신기기 제조업체에 대한 브랜드 이미지 텍스트를 수집하였고 이에 대해 네트워크 분석 방법을 적용하여 키워드를 추출하였다. 추출한 키워드는 인터뷰 참가자들이 직접 제공한 키워드와 비교하여 그 적절성을 분석하였다. 실험 결과 네트워크 분석을 수행할 때 Eigenvector 중앙도를 활용한 경우에 단순 단어 빈도수를 이용한 경우보다 더 정확한 키워드를 추출할 수 있었으며 또한 단어 네트워크를 구성하는 방법에 따라 그 정확도가 달라짐을 알 수 있었다.

Keywords

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