ICT Services for Smart Learning in Interactive Science Centers

스마트 체험학습 과학관을 위한 ICT서비스 연계 방안

  • 주희엽 (중앙대학교 일반대학원 문화예술경영학과) ;
  • 유길상 (고려대학교 사범대학 정보창의교육연구소)
  • Published : 2012.04.30

Abstract

To maintain and improve the national competitiveness of science, we need the superior technology itself and the interest in science of adolescence. More than 100 national/public and private science center has been established for the spread of science-friendly culture in Korea by 2010. The number of science museum facilities and services has increased, however, because of the limited resources and the outdated services and facilities, there are not many science centers that provide the services normally. Therefore the need of development and deployment for the future services is urgent. This study focuses on ICT(Information and Communication Technology) service development that is required in the smart-learning science center from the perspective of directors and spectators. We also show the priority for the services by the viewpoint of deployment. This research would help domestic science center plan for contents and services but also obtain the justification for driving directions.

과학경쟁력의 유지와 발전을 위해서는 과학기술 그 자체도 뛰어나야 되지만 과학에 관심을 가지고 있는 청소년층의 확산이 무엇보다 중요하다. 과학관은 과학문화의 확산을 위해 구축되었으며, 2010년 기준으로 한국에는 100여 개의 국공립 및 사설 과학관이 설립되어 있다. 숫자상으로는 늘어났지만 재원확보가 한정되고, 시설 및 서비스의 낙후 등으로 정상적으로 서비스를 제공하는 과학관의 수는 많지 않다. 따라서 미래 서비스의 개발과 보급이 시급하다. 본 연구는 체험학습이 요구되는 미래형 과학관에서 필요로 하는 ICT서비스를 기획자와 관람자의 입장에서 각각 도출하고, ICT서비스 구축 및 운영과 관련된 우선순위를 평가하여 제시하였다. 본 결과를 통해 국내 과학관의 체험학습콘텐츠 및 서비스 기획 방향과 추진을 위한 당위성을 얻을 수 있다.

Keywords

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