Development of Marine Dual Fuel Engine Simulator

선박용 Dual Fuel 엔진 시뮬레이터 개발

  • 엄한성 (바르질라코리아(주) Land & Sea Academy)
  • Published : 2012.06.30

Abstract

In this paper, introduce WARTSILA 50DF dual fuel engine which installed on eco-friendly LNG carriers and developed a marine dual fuel engine simulator for training and research purposes. Implemented the 6L50DF engine control system used by same control modules and components applied to the actual engine. The digital and analog signals for engine operation were generated used by National Instruments PXI system. The graphical user interface and simulation program were developed by NI Measurement Studio 8.6 and MS Visual Studio 2008 software. Implemented speed droop characteristics due to engine load rising in the simulation program and the engine load change experiments were performed with different Kp, Ki parameters. As a result of this experiment we found typical speed of response of PI controller and confirmed the validity of designed the circuit for speed/phase signal output and simulation program.

본 논문에서는 친환경 LNG 운반선에 설치되는 WARTSILA 50DF 엔진을 소개하고 교육과 연구 목적으로 사용할 수 있는 선박용 Dual Fuel 엔진 시뮬레이터를 개발하였다. 6L50DF 엔진에 설치되어 있는 제어모듈과 부품으로 실제 엔진과 동일한 제어시스템을 구축하고 National Instruments사의 PXI 시스템을 이용해서 엔진 운전에 필요한 디지털 신호와 아날로그 신호들을 생성하였다. NI Measurement Studio 8.6과 MS Visual Studio 2008 소프트웨어를 이용해서 사용자 그래픽 인터페이스와 시뮬레이션 프로그램을 개발하였고, 엔진부하 상승에 의한 속도 저하를 시뮬레이션 프로그램에서 구현하고 서로 다른 Kp, Ki 값에서 부하변동 실험을 실시한 결과 PI 제어기의 전형적인 속도응답을 나타냈으며 설계한 speed/phase 신호 발생회로와 시뮬레이션 프로그램이 타당함을 확인 했다.

Keywords

References

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