Abstract
The object of study is to verify the relationship between signal intensity and response time of WiBro. The levels of signal intensity are 5 groups displayed by KT Wibro. We experimented from June sixth 2010 to May 18th 2011. The experiments were divided into two groups such as 1~3 level and 3~5 level of signal intensity, because we could not receive all levels of signal intensity at the same site. The numbers of experiments for 1~3 level, and 3~5 level were 542, and 586 respectively using 6 portal sites such as Naver, Daum, Google, Paran, Nate, and Yahoo. The significant increases of speed were found on Naver, Daum, Google, Nate under 1~3 level, and on Daum, Google, Paran, Nate under 3~5 level. From multiple comparison, we can know the speed of level 3 is higher than that of level 1 under 1~3 level. And the speeds of level 4, and 5 are higher than that of level 1 under 3~5 level. So we can find the efficient strategies of WiBro for customers' satisfaction to speed is to guarantee the fourth level.
본 연구는 와이브로 신호세기에 따라 응답속도에 차이가 있는 지에 대해 연구하였다. 와이브로 신호세기를 1등급에서 5등급으로 구분하였으며, 다섯가지의 신호세기를 1~3등급과 3~5등급으로 나누어 실험하였다. 실험시기는 2010년 7월 6일에서 2011년 5월 18일까지이며, 동일한 신호세기에서 2회 이상 반복 측정하였다. 실험횟수는 1~3등급에서 542회, 3~5등급에서 586회 총 1,128회 측정하였다. 측정대상 사이트는 네이버, 다음, 구글, 파란, 네이트, 야후 등 6개 포털사이트로 하였다. 분석에 사용된 통계적 방법은 제어할 수 없는 날짜를 블록효과로 하는 분산분석이었으며, 유의수준 5%하에서 신호세기 1~3등급에서 네이버, 다음, 구글, 네이트가 신호세기에 영향을 받았으며, 신호세기 3~5등급에서 다음, 구글, 파란, 네이트가 영향을 받아 신호세기에 영향을 받았다. 따라서 신호세기가 응답속도에 영향을 주는 비율이 66.7%임을 알 수 있다. 다중비교를 통해 유의수준 5% 하에서 신호세기 1~3등급에서는 신호세기 3등급이 1등급에 비해 빨랐으며, 신호세기 3~5등급에서는 신호세기 5등급은 3등급에 비해 빨랐으나, 4등급과 5등급의 응답속도 차이가 나지 않았다. 응답속도에 대한 만족도를 높이기 위해서 4등급을 유지하는 것이 필요하다는 점도 밝혔다.