The Effects of an Elderly Nursing Education Program on Nursing Students' Attitude and Behavior toward the Elderly

노인간호 교육프로그램이 간호대학생의 노인에 대한 태도 및 행동에 미치는 영향

  • Published : 2012.06.30

Abstract

Purpose: This is a quasi-experimental study for examining the effects of an gerontological nursing education program applied to nursing students on the students' attitude and behavior toward the elderly. Methods: Data were collected from August 28 to December 1, 2007 and the subjects of this study were 82 nursing students. The experiment was conducted with an gerontological nursing education program consisting of experiment 1 (gerontologcial nursing education and aging simulation experiences) and experiment 2 (gerontological nursing practice). Results: Among the five domains of attitude toward the elderly only the social domain and behavior toward the elderly showed significant difference over time. Conclusion: If the elderly nursing education program used in this study is refined and applied to nursing education programs, the program is expected to enhance nursing students' understanding of the aged, to change their attitude toward the aged positively and ultimately to induce their positive behavior toward the elderly.

본 연구는 간호대학생에게 적용한 노인간호 교육프로그램이 간호대학생의 노인에 대한 태도 및 행동에 미치는 효과를 규명하고자 실시한 유사실험 연구이다. 2007년 8월 28일부터 2007년 12월 1일까지 충청북도 소재 일개 대학에 재학 중인 간호학과 2학년 학생 82명을 대상으로 실험 1(노인간호 교육 및 노인유사체험)과 실험 2(노인간호 실습)로 구성된 노인간호 교육프로그램을 적용하여 실험 전과 실험 1 종료 후 및 실험 2 종료 후에 노인에 대한 태도 및 행동을 파악하였다. 본 연구에서 실시한 노인간호 교육프로그램은 노인에 대한 전체 태도에는 영향을 주지 못했으나 하위영역 중 사회적영역과 노인에 대한 행동에서 시간에 따른 의미 있는 변화를 보였다. 따라서 본 노인간호 교육프로그램을 수정 보완하고 긍정적인 효과를 살려 간호학 교육과정에 적용한다면 간호대학생의 노인에 대한 실제적인 이해도를 높이고 노인에 대한 태도개선을 통해 긍정적인 행동으로까지 연결될 수 있도록 활용할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 강인 (2003). 노인유사체험이 노인과 체험자 자신의 노화에 대한 태도에 미치는 영향, 노인복지연구, 19, 7-30.
  2. 권영미, 윤은자 (2009). 도시노인의 자가평가 건강수준 및 관련요인, Journal of the Korean Data Analysis Society, 11(3B), 1289-1305.
  3. 김영희 (2009). 재가노인과 시설노인의 일상생활정도와 건강관련 삶의 질과의 관련성 연구, Journal of the Korean Data Analysis Society, 11(3B), 1273-1287.
  4. 김보배 (2009). 노인진료비 지난해 보다 15.4% 증가 - 건강보험 대상자 중 노인 9.8%차지-, 간호신문. website: http://www.nursenews.co.kr
  5. 김수영, 양경미, 오현이, 김진선 (2002). 간호학과와 사회복지과 학생들의 노인에 대한 지식과 태도, 한국노년학회지, 22(3), 21-36.
  6. 김정희 (2008). 간호학생들의 노인 태도에 대한 노인간호학 이론과목의 단기효과, 노인간호학회지, 10(2), 173-181.
  7. 박경란, 이영숙 (2002). 노인에 대한 지식과 경험 증가가 대학생의 노인 지각에 미치는 영향, 대한가정학회지, 40(1), 37-51.
  8. 백선숙, 김경숙 (2010). 여성 독거노인의 우울에 관한 연구, Journal of the Korean Data Analysis Society, 12(5B), 2555-2566.
  9. 백성희 (2007). 간호학생의 노인에 대한 태도와 긍정적 태도 변화를 위한 노인유사체험의 적용에 관한 연구, 한국간호교육학회지, 13(1), 5-12.
  10. 안은정, 장금성, 김민수, 김은아 (2009). 재가 노인의 신체기능과 우울 간 관계에서 수면의 질의 매개작용, Journal of the Korean Data Analysis Society, 13(2B), 681-693.
  11. 유문숙, 박진희, 김용순 (2007). 간호사와 간호대학생의 노인에 대한 이미지와 태도 비교, 가정간호학회지, 14(2), 83-90.
  12. 유수정, 김신미, 이윤정 (2004). 노인유사체험이 간호사의 노인에 대한 태도에 미치는 영향, 대한간호학회지, 34(6), 974-982.
  13. 윤혜상, 한미경 (1999). 노인간호실습이 간호학생의 노인에 대한 태도에 미치는 영향, 노인간호학회지, 1(2), 255-262.
  14. 이금룡 (2004). 연령별 노인에 대한 태도 비교를 통한 세대통합 프로그램의 전략적 모색방안, 한국노인복지학회, 26, 143-164.
  15. 이윤정, 유수정, 김신미 (2003). 간호대학생의 노인에 대한 태도 연구, 한국의료윤리교육회, 12, 199-211.
  16. 장현갑, 안신호, 이진환, 신현정, 정봉교, 이광오, 도경수 편저 (2005). 심리학입문, 시그마프레스, 서울.
  17. 정혜선 (2010). 노인간호 교육프로그램이 간호대학생의 노인에 대한 태도 및 행동에 미치는 영향, 고려대학교대학원 석사학위논문.
  18. 최경옥, 김상곤, 윤은주, 이명숙, 임한영, 김순자, 이병순, 김예성 (2006). 노인유사체험이 노인에 대한 태도에 미치는 영향, 안산1대학 논문집, 24, 377-395.
  19. 통계청 (2011). 2010 인구주택총조사 전수집계결과(인구), website: http://kostat.go.kr
  20. Courtney, M., Tong, S., Walsh, A. (2000). Acute-care nurses' attitudes towards older patients: A literature review, International Journal of Nursing Practice, 6, 62-69. https://doi.org/10.1046/j.1440-172x.2000.00192.x
  21. Cozort, R. W. (2008). Student nurses' attitudes regarding older adults: Strategies for fostering improvement through academia, Teaching and Learning in Nursing, 3, 21-25. https://doi.org/10.1016/j.teln.2007.07.013
  22. Erdfelder, E., Faul, F., Buchner, A. (1996). GPOWER: A general power analysis program, Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 28, 1-11. https://doi.org/10.3758/BF03203630
  23. Goncalves, D. C. (2009). From loving grandma to working with older adults: promoting positive attitudes toward aging, Educational Gerontology, 35(3), 202-225. https://doi.org/10.1080/03601270802466884
  24. Lee, S. Y., Hoerr, S. L., Weatherspoon, L., Schiffman, R. F. (2007). Previous experience with older adults positively affects nutrition students' attitude toward this age group, Society for Nutrition Education, 39(3), 150-156. https://doi.org/10.1016/j.jneb.2006.08.029
  25. McKinlay, A., Cowan, S. (2003). Student nurses' attitudes towards working with older adults, Journal of Advanced Nursing, 43(3), 298-309. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02713.x
  26. Pacala, J. T., Boult, C., Hepbrun, K. (2006). Ten years' experience conducting the aging game workshop: was it worth it ?, Educational Gerontology, 54, 144-149.
  27. Robinson, S. B., Rosher, R. B. (2001). Effect of the "half-full aging simulation experience" on medical students' attitudes, Gerontology & Geriatrics Education, 21(3), 3-12. https://doi.org/10.1300/J021v21n03_02
  28. Sanders, G. F., Montgomery, J. E., Pittman, Jr. J. F., Balkwell, C. (1984). Youth's attitudes toward the elderly, Journal of Applied Gerontology, 3(1), 59-70. https://doi.org/10.1177/073346488400300107
  29. Schwalbach, E., Kiernan, S. (2002). Effects of an intergenerational friendly visit program on the attitude of fourth graders toward elders, Educational Gerontology, 28(3), 175-187. https://doi.org/10.1080/036012702753542490
  30. Van Dussen, D. J., Weaver, R. R. (2009). Undergraduate students' perceptions and behaviors related to the aged and to aging processes, Educational Gerontology, 35(4), 342-357. https://doi.org/10.1080/03601270802612255
  31. Varkey, P., Chutka, D. S., Lesnick, T. G. (2006). The aging game: Improving medical students' attitudes toward caring for the elderly, Journal of American Medical Directors Association, May, 224-229.