The Casual Relationship among Career Decision-Making Self-Efficacy, Self-Leadership, Problem Solving Ability, and Career Motivation

대학생의 진로결정자기효능감과 셀프리더십, 개인이 인식한 문제해결력 및 진로동기의 인과적 관계

  • Kim, Bo-Kyung (Seoul National University) ;
  • Jyung, Chyul-Young (Department of Vocational Education & Workforce Development / Research Institute for Agriculture and Life Sciences, Seoul National University)
  • 김보경 (서울대학교) ;
  • 정철영 (서울대학교 농산업교육과/농업생명과학연구원)
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The purpose of this study was to identify the casual relationship among career decision-making self-efficacy, self-leadership, problem solving ability, and career motivation of undergraduates. The population of this study was the students attending four-year colleges or universities. With the stratified random sampling methods, 478 undergraduates were drawn from this population. All of the variables were measured by 2~4 measured variables. Career decision-making self-efficacy was consisted of goal selection, occupational information, planning, and problem-solving. Self-leadership was consisted of behavior-focused strategies, natural reward strategies, and constructive thought pattern strategies. Problem solving ability was consisted problem-solving confidence and approach-avoidance style. Career motivation was consisted of career identity, career insight, and career resilience. The results of this study were as follows: First, the fix indexed of causal model among career decision-making self-efficacy, self-leadership, problem solving ability, and career motivation were identified suitably. Second, self-leadership and career motivation of undergraduates have direct effect on career decision-making self-efficacy. However, problem solving ability has no direct effect on career decision-making self-efficacy. Third, the relationship between self-leadership and career decision-making self-efficacy has moderating effect and so did career motivation. Forth, the relationship between problem solving ability and career decision-making self-efficacy had moderating effect.

이 연구는 우리나라 대학생의 진로결정자기효능감과 셀프리더십, 개인이 인식한 문제해결력 및 진로동기의 관계를 구명하는데 그 목적이 있었다. 이를 위하여 4년제 일반대학교에 재학 중인 학생 478명(남학생 251, 여학생 227명)을 표집하였다. 이때 각각의 잠재변인은 진로결정자기효능감(목표선택, 직업정보, 문제해결, 미래계획), 셀프리더십(행동중심적 전략, 자연보상적 전략, 건설적사고 전략), 개인이 인식한 문제해결력(문제해결자신감, 접근-회피양식), 진로동기(진로정체감, 진로통찰력, 진로탄력성)를 설정 및 측정하였다. 수집된 자료는 구조방정식모형(Structural Equation Modeling)을 이용하여 분석하였으며, 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 진로결정자기효능감과 셀프리더십, 개인이 인식한 문제해결력 및 진로동기 간의 인과모형의 적합도가 모두 양호한 것으로 나타나 변인 간의 인과관계를 타당하게 예측하였다. 둘째, 대학생의 셀프리더십과 진로동기는 진로결정자기효능감에 직접적으로 정적인 영향을 미쳤으나, 개인이 인식한 문제해결력의 진로결정자기효능감에 대한 영향은 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 대학생의 셀프리더십과 진로결정자기효능감의 관계에서 개인이 인식한 문제해결력과 진로동기는 모두 부분 매개효과를 보였다. 넷째, 대학생의 개인이 인식한 문제해결력과 진로결정자기효능감의 관계에서 진로동기는 완전 매개효과를 보였다.

Keywords

References

  1. 강경찬. (1997). 한국 중․고교생의 진로성숙 및 진로포부 관련변인 탐색. 홍익대학교 박사학위논문.
  2. 강창실. (2007). 청소년의 자아탄력성과 학교적응과의 관계. 공주대학교 석사학위논문.
  3. 권선영. (2008). 대학생의 성격 특성과 셀프리더십의 관련성 및 셀프리더십이 수행과 만족도에 미치는 영향. 호서대학교 석사학위논문.
  4. 권지은. (2003). 부모 및 또래 애착, 문제해결방식과 자아탄력성의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문.
  5. 김계현. (1995). 카운슬링의 실제. 서울: 학지사.
  6. 김대업. (2008). Amos A to Z: 논문작성절차에 따른 구조방정식 모형분석. 파주: 학현사.
  7. 김봉환. (1997). 대학생의 진로결정수준과 진로준비행동의 발달 및 이차원적 유형화. 서울대학교 박사학위논문.
  8. 김충기. (1986). 진로교육과 진로지도. 서울: 배영사.
  9. 박지아. (2003). 적응 유연성과 영적 안녕 및 부모애착 간의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문.
  10. 배병렬. (2009). AMOS 17.0 구조방정식모델링: 원리와 실제. 서울: 도서출판 청람.
  11. 성부경. (2003). 인문계 고등학생들의 진로 정체감, 진로 의사결정 및 진로결정 수준과의 관계. 한서대학교 석사학위논문.
  12. 신구범. (2010). 서비스업 종업원의 셀프리더십이 자기효능감 및 직무성과에 미치는 영향. 인적자원관리연구, 17(1), 91-104.
  13. 신용국, 김명소, 한영석. (2009). 셀프리더십 척도 타당화 연구. 한국심리학회지학교, 6(3), 313-340.
  14. 양진희, 김봉환. (2008). 여대생의 심리적 독립, 진로정체감, 진로결정자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향. 진로교육연구, 21(2), 57-71.
  15. 양태연. (2011). 대학생 과학영재의 진로결정 구조모형 검증. 인천대학교 박사학위논문.
  16. 이영미. (2007). 사회적 지지 지각과 자아탄력성이 문제해결력에 미치는 영향. 가톨릭대학교 석사학위논문.
  17. 이유미, 김정희, 김동원. (2009). 인지적 대인관계 문제해결 훈련이 결손가정 초등학생의 문제해결력, 자기효능감 및 자아탄력성에 미치는 효과. 상담학연구, 10(4), 2303-2319.
  18. 이은경. (2001). 자기효능감이 진로발달에 미치는 영향. 이화여자대학교 박사학위논문.
  19. 임현우, 이동귀, 박현주. (2002). 한국판 문제해결질문지. 한국상담심리학회 특별 심포지움. 미간행.
  20. 조순종. (2010). 부모의 양육태도와 아동의 자아탄력성 및 학교 생활적응과의 관계연구. 강원대학교 석사학위논문.
  21. 주홍석. (2010). 전문계 고등학교 학생의 진로결정수준과 진로스트레스, 문제해결력에 관한 구조방정식 모형. 서울대학교 석사학위논문.
  22. 최동선. (2003). 대학생의 진로탐색행동과 동기 요인 및 애착의 관계 분석. 서울대학교 박사학위논문.
  23. 한나리. (2010). 진로결정자기효능감의 변인에 관한 연구: 비서관련 전공 학생들을 중심으로. 이화여자대학교 석사학위논문.
  24. 한영숙, 현성용, 이종구, 조현철. (2007). 학습기술과 학습동기 및 자기효능감과 학업성취간의 관계. 한국심리학회지학교, 4(2), 153-172.
  25. 형윤주. (2005). 초등학생의 자기효능감과 진로성숙도와의 관계. 충남대학교 석사학위논문.
  26. 홍세희. (2005). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지, 19(1), 164-169.
  27. 황설영. (2005). 문제해결력검사 타당화 연구: 한국대학생의 진로결정수준을 중심으로. 연세대학교 석사학위논문.
  28. Bandura, A. (1977). Self-efficacy toward a unifying theory of behavior change. Psychological Review, 84, 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  29. Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 248-287. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90022-L
  30. Bandura, A., & Schunk, D. H. (1981). Cultivating competency, self-efficacy, and intrinsic interest through proximal self-motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 41, 586-598. https://doi.org/10.1037/0022-3514.41.3.586
  31. Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 232-244.
  32. Betz, N. E., Klein, K. L., & Taylor, K. M. (1996). Evaluation of a short form of the career decision-making self-efficacy. Journal of Career Assessment, 4(1), 47-57. https://doi.org/10.1177/106907279600400103
  33. Block, J. (1982). Assimilation, accommodation, and the dynamics of personality development. Child Development, 53, 281-295. https://doi.org/10.2307/1128971
  34. Block, J., & Block, J. D. (1980). A longitudinal study of personality and cognitive development. In S. Mednick & M. Harway (Eds.), Longitudinal research in the United States. NY: Praeger.
  35. Dumont, M., & Provost, M. A. (1999). Resilience in adolescents: Protective role of social support, coping strategies, self-esteem, and social activities on experience of stress and depression. Journal of Youth and Adolescence, 28, 343-363. https://doi.org/10.1023/A:1021637011732
  36. D'Zurilla, T. J., & Goldfried, M. R. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of Abnormal Psychology, 78, 107-126. https://doi.org/10.1037/h0031360
  37. Garmezy, N. (1993). Children in poverty: Resilience despite risk. Psychiatry, 56, 127-136. https://doi.org/10.1080/00332747.1993.11024627
  38. Ginzberg, E. (1951). Occupational choice. NY: Columbia University.
  39. Hackett, G., & Betz, N. E., (1981). The relationship of career related self-efficacy expectations to perceived career option in college woman and men. Journal of Counseling Psychology, 28, 377-410. https://doi.org/10.1037/0022-0167.28.5.377
  40. Heppner, P. P., Cook, S. W., Strozier, A. L., & Heppner, M. J. (1991). An investigation of coping styles and gender differences with farmers in career transition. Journal of Counseling Psychology, 38, 167-174. https://doi.org/10.1037/0022-0167.38.2.167
  41. Heppner, P. P., & Krieshok, T. S. (1983). An applied investigation of problem-solving appraisal, vocational identity, and career service requests, utilization, and subsequent evaluations. Vocational Guidance Quarterly, 31, 240-249. https://doi.org/10.1002/j.2164-585X.1983.tb01542.x
  42. Heppner, P. P., & Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1), 66-75. https://doi.org/10.1037/0022-0167.29.1.66
  43. Heppner, P. P., Witty, T. E., & Dixon, W. A. (2004). Problem-Solving appraisal and human adjustment: A review of 20 years of research using the problem solving inventory. The Counseling Psychologist, 32(3), 344-428. https://doi.org/10.1177/0011000003262793
  44. Holland, J. L., & Holland, J. E. (1977). Vocational indecision: More evidence and speculation. Journal of Counseling Psychology. 24, 404-414. https://doi.org/10.1037/0022-0167.24.5.404
  45. Houghton, J. D., & Neck, C. P. (2002). The revised self-leadership questionnaire. Journal of Managerial Psychology, 17(8), 672-691. https://doi.org/10.1108/02683940210450484
  46. Jacelon, C. S. (1997). The trait and process of resilience. Journal of Advanced Nursing, 25(1), 123-129. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1997.1997025123.x
  47. Judge, T. A., Jackson, C. L., Shaw, J. C., Scott, B. A., & Bruce, R. L. (2007). Self-efficacy and work-related performance: The integral role of individual differences. Journal of Applied Psychology, 92(2), 107-127. https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.1.107
  48. King, A. S. (1999). Crescendo model of career motivation and commitment: Identity, Insight, and Resilience. International Journal of Value-Based Management, 12, 29-49. https://doi.org/10.1023/A:1007711515242
  49. Larson, L., & Heppner, P. P. (1985). The relationship of problem-solving appraisal to career decision and indecision. Journal of Vocational Behavior, 26, 55-65. https://doi.org/10.1016/0001-8791(85)90025-9
  50. Locke, E. A., & Latham, G. P. (1990). A theory of goal setting and task performance. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  51. London, M. (1983). Toward a theory of career motivation. Academy of Management Review, 8, 620-630.
  52. Manz, C. C. (1998). Mastering self-leadership: Empowering yourself for personal excellence. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  53. Nezu, A. M., Nezu, C. M. Y, & Perri, M. G. (1989). Problem-solving therapy for depression: Theory, research, and clinical guidelines. NY: Wiley.
  54. Noe, R. A., Noe, A. W., & Bachhuber, J. A. (1990). An investigation of the correlates of career motivation. Journal of Vocational Behavior, 37, 340-356. https://doi.org/10.1016/0001-8791(90)90049-8
  55. Osipow, S. H. (1994). The career decision scale: how good does it have to be?. Journal of Career Assessment, 2(1), 15-18. https://doi.org/10.1177/106907279400200102
  56. Renn, R., Allen, D. G., Fedor, D. B., & Davis, W. (2005). The roles of personality and self-defeating behaviors in self-management failure. Journal of Management, 31(5), 659-679. https://doi.org/10.1177/0149206305279053
  57. Rutter, M. (1987). Psychological resilience and protective mechanisms. American Journal of Orthopsychiatry, 57, 316-331. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1987.tb03541.x
  58. Super, D. E. (1953). Theory of vocational development. American Psychologist, 8, 185-190. https://doi.org/10.1037/h0056046
  59. Taylor, K. M., & Betz, N. E. (1983). Applications of self-efficacy theory to the understanding and treatment of career indecision. Journal of Vocational Behavior, 22, 63-81. https://doi.org/10.1016/0001-8791(83)90006-4
  60. Tiedeman, D. V., & O'Hara, R. P. (1963). Career development: Choice and adjustment. NY: College Entrance Examinzation Board.
  61. Tolbert, E. L. (1974). Counseling for career development. Boston: Houghton Mifflin Company.
  62. Williams, S. (1997). Personality and self-leadership. Human Resource Management Review, 7(2), 139-155. https://doi.org/10.1016/S1053-4822(97)90020-6
  63. Zunker, V. G. (2011). 커리어 상담: 생애설계의 응용개념[Career counseling: Applied concepts of life planning(6th ed.)](김완석, 김선희 역). 서울: 시그마프레스.