Educational Effects of Personal Finance Class as Liberal Arts for Enhancing Financial Literacy of University Students

개인재무관리 관련 교양과목의 대학생 금융이해력 증진에 대한 효과

  • Kim, Min Jeung (Dept. of Consumer Studies, College of Human Ecology, Chungbuk National University) ;
  • Lee, Hee Sook (Dept. of Consumer Studies, College of Human Ecology, Chungbuk National University) ;
  • Kim, Hyo Shim (Dept. of Practical Arts Education, Teachers College, Jeju National University) ;
  • Gwag, Min Joo (Dept. of Consumer Studies, College of Human Ecology, Chungbuk National University)
  • 김민정 (충북대학교 생활과학대학 소비자학과) ;
  • 이희숙 (충북대학교 생활과학대학 소비자학과) ;
  • 김효심 (제주대학교 교육대학 실과교육전공) ;
  • 곽민주 (충북대학교 소비자학과)
  • Published : 2012.12.30

Abstract

The purpose of this study was to find the educational effects of personal finance class as liberal arts for enhancing financial literacy of university students. For this, 185 university students, who were taking the class of 'personal credit management & consumption in C university in 2011 Spring semester, were selected. Questionnaire survey was conducted in the beginning of and the end of class with the same questionnaire. The measurement of personal literacy, which was made by the Financial Supervisory Service, was used for this study. The main results of this study were as following. First, the results of this study showed that the effects of personal finance related education were very clear for university students. That is, First, in case of the some of the questions dealt directly in the class, the financial literacy scores in the end of class were significantly higher than in the beginning of class. Also, in case of questions that can understand if they apply learning content has been improved than in the beginning of class. Second, the levels of financial literacy of university students in this study were found to be higher than university students as a whole. That is, the financial literacy scores of this study, both in the beginning of class and the end of class, were found to be higher than university students as a whole. And the same results were shown in not only total score of financial Literacy but 4 sub-financial literacy. Third, the educational effects of university students in personal finance related subject were found to be different by their grade and majors. That is, the personal finance related educational effects were the most effective for the university students who were sophomore and majoring in social science and physical science.

본 연구는 대학생의 경우 곧 적극적인 경제활동을 시작해야 하기 때문에 개인재무관리 관련 교육이 매우 필요한 시기라는 점에 기초하여, 대학에서 개설된 개인재무관리 관련 교양 교과목의 교육효과를 측정하고 이를 기초로 대학에서의 개인재무관련 교과목 개설을 권장하고 동시에 교과목 개설시 유의점 등을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 개인재무관리와 관련된 교양과목이 개설되어 있는 대학교의 해당 과목(신용관리와 소비생활) 수강생을 대상으로 학기초와 학기말 두 차례에 걸쳐 금융이해력을 측정함으로써 대학에서의 정규강의를 통한 금융이 해력의 변화를 살펴보았다. 금융이해력 측정도구는 금융감독원에서 2010년 대학생을 대상으로 실시한 측정도구를 그대로 사용하였다. 본 연구의 주요결과는 대학에서 교양과목으로 개설된 금융교육 및 개인재무관리 관련 수업이 대학생의 금융이해력을 향상시키는 데에 도움이 되고 있음이 실증적으로 확인되었다. 즉, 측정도구의 문항 중 교양과목 수업 시간에 다루었던 내용을 가장 많이 포함하는 '지출과 신용의 이해' 영역의 경우 학기초에 비해 학기말 점수가 유의하게 향상하였다. 또한 직접적으로 다루었던 13개 문항 중 대부분이 향상되었고 특히 4개 문항에 대해서는 유의하게 높은 점수를 나타내었다. 또한 수업시간에 배운 내용을 응용하면 이해할 수 있는 문항에서도 유사한 결과가 나타났다. 재무관리 관련 교양과목을 수강하는 대학생의 금융이해력에 대한 교육효과는 학년과 전공에 따라 유의한 차이를 보였는데 특히, 2학년이 다른 학년에 비해 교육적 효과가 상대적으로 높았고, 사회계열 및 자연계열전공의 학생들 경우 다른 전공의 학생들에 비해 교육적 효과가 상대적으로 높은 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김경자(2003). 대학생들의 화폐태도와 개인재무관리실태. 소비문화연구, 6(3), 33-50.
  2. 김경자․홍정아(2002). 대학생들의 재무지식과 개인 재무관리 행태 연구. 한국가정관리학회 추계학술대회자료집, 117-122.
  3. 김미리(2007). 대학생 소비자의 금융이해력 및 금융소비 자교육 요구도 분석. 건국대학교 석사학위논문.
  4. 김미리․김시월(2011). 대학생 소비자의 금융이해력 측정 결과 및 금융소비자교육에 관한 연구. Financial Planning Review, 4(2), 1-28.
  5. 김민정․이희숙(2011). 대학생의 재무경험과 재무관리행동에 따른 금융이해력-충북대학교 학생을 대상으로. 생활과학연구논총, 16(1), 149-167.
  6. 김영신(2005). 대학생 소비자의 신용카드에 대한 태도 및 재무관리행동, 신용카드 사용 행동의 합리성에 대한 인과분석. 가정관리학회지, 23(5), 15-26.
  7. 김정인․송훈․나상록(2002). 20대의 소비 및 금융이용행태. 국민은행 연구소 조사보고서.
  8. 김정현(2011). 소비자 재무관리역량 척도 및 지수 개발연구. 서울대학교 박사학위논문.
  9. 김효정(2005). 대학생 소비자의 재무관리행동에 관한 연구. 대한가정학회지, 43(7), 79-91.
  10. 손주영(2008). 대학생의 소비자재무지식, 소비자 재무행동, 소비자재무교육 요구도. 한국가족자원경영학회지, 12(1), 141-157.
  11. 이상택(2007). 청소년 금융이해력 향상을 위한 연구. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 이희숙․문한나․이희란․한미란(2005). 대학생의 소비자 재무관리 교육의 효과. 생활과학연구논총, 9 (2), 101-122.
  13. 차경욱(2007). 대학생의재무관리행동 유형별 특성및 재무지식수준. 한국가족자원경영학회지, 11(1), 1-20.
  14. 최현자․조혜진(2011). 금융교육과 금융거래경험이 대학생의 금융이해력에 미치는 영향에 관한 연구. 소비자학연구, 22(4), 55-75.
  15. 청소년금융교육협의회(2003). 청소년 금융이해력 측정결과 보고서-고등학생. 미간행 보고서.
  16. 청소년금융교육협의회(2004). 청소년 금융이해력 측정결과 보고서-중학생. 미간행 보고서.
  17. 금융감독원(2009). 청소년 금융이해력 측정 결과 보고서 -고등학생. 미간행 보고서.
  18. 금융감독원(2010). 청소년 금융이해력 측정 결과 보고서 -대학생. 미간행 보고서.
  19. Porter, N. M., & Garman, E. T.(1999). Testing a conceptual model of financial well-being. Financial Counseling and Planning, 4, 135-164.
  20. Titus, P. M., Fanslow, A. M., & Hira, T. K.(1989). Net worth and financial satisfaction as function of household money managers' competencies. Home Economics Research Journal, 17(4), 309-317. https://doi.org/10.1177/1077727X8901700404