DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Model for Structural Evaluation of Anti-Freezing Layer

동상방지층의 구조적 평가를 위한 모형 개발

  • 이문섭 (한국건설기술연구원 도로연구실) ;
  • 허태영 (충북대학교 정보통계학과) ;
  • 박희문 (한국건설기술연구원 도로연구실) ;
  • 김부일 (한국건설기술연구원 도로연구실)
  • Received : 2012.01.10
  • Accepted : 2012.05.15
  • Published : 2012.06.15

Abstract

The thickness of anti-freezing layer has been empirically determined using the frost depth obtained from the freezing index and has not been generally considered as a structural layer in pavement design procedure. In fact, the anti-freezing layer makes a role in structural layer and enables to reduce the total thickness of pavement system. The objective of this study is to develop the statistical regression model for evaluating the structural capacity of anti-freezing layer using Falling Weight Deflectormeter(FWD) test data in asphalt pavements. The FWD testing was conducted at the embankment, cutting, and boundary area of various test sections to estimate the structural capacity of anti-freezing layer in different foundation condition. It is observed from this testing that the center deflections of pavement structure with anti-freezing layer are smaller than those without anti-freezing layer ranging from 0.4 to 82.6%. To determine the variables of statistical model, the correlation study has been conducted between various FWD deflection indexes and the anti-freezing layer thickness. It is found that the ${\Delta}BDI$(%)(${\Delta}Basin$ Damage Index(%)) is highly correlated with anti-freezing layer thickness. The ${\Delta}BDI$(%) model were developed for evaluating structural capacity of anti-freezing layer using linear mixed-effect models.

현재 도로포장 설계법에 따르면, 동상방지층의 두께는 지역별 온도조건에 따라 결정되는 동결깊이에 의해 결정되며 동상방지층의 지지력은 설계에서 고려되지 않고 있다. 동상방지층을 도로포장체에서 구조층으로 고려할 경우에는 기존 도로포장층의 두께를 감소시킬 수 있으며 보다 경제적인 도로 포장단면을 구성할 수 있다. 본 연구에서는 동상방지층의 지지력을 평가하기 위한 통계적 모형을 개발하였다. 동상방지층의 구조적 역할을 규명하고 동상방지층 구조적 평가 모형 개발을 위하여 2m 이하 저성토부, 절토부 및 절성경계부 등을 구분하여 포장 하부층에서 Falling Weight Deflectormeter(FWD) 시험을 계절별로 수행하였다. 본 시험은 동방방지층의 유무에 따른 지지력 차이를 규명하기 위하여 동방방지층이 있는 구간과 없는 구간으로 구분하여 수행하였다. 본 시험결과, 동상방지층이 설치된 구간에서의 FWD 처짐량이 동상방지층 미설치 구간에 비해 0.4~82.6% 작게 측정되어 동상방지층이 포장체에서 지지력을 검증하였다. 다양한 FWD 처짐지수와 동상방지층 두께와의 상관관계를 조사한 결과, 보조기층 파손지수의 차이값(${\Delta}BDI$)과 동상방지층 두께와의 상관도가 가장 높았다. 본 논문에서는 ${\Delta}BDI$값을 선형혼합효과 모형에 적용하여 동상방지층을 구조적으로 평가할 수 있는 모형을 개발하였다.

Keywords

References

  1. 한국도로교통협회(2005), 도로설계기준
  2. 한국도로공사(2002), 도로설계요령
  3. 국토해양부(2009), 도로공사표준시방서
  4. 국토해양부(2010), "도로 동상방지층의 효용성 검증 및 설치 기준 연구(1차년도)" 연구보고서
  5. Van Deusen, D., Schrader, C., Bullock, D., and Worel, B.(1998), "Springtime Thaw Weakening and Load Restrictions in Minnesota", Transportation Research Record No.1615, pp 21-31.
  6. Lukanen, E. O., Stubstad, R., and Briggs, R. C.(2000), "Temperature Predictions and Adjustment Factors for Asphalt Pavements", FHWA Report RD-98-085, Federal Highway Administration, McLean, VA.
  7. DeBruin, P. W., Visser, Alex T., and Jordan, Gerrit J. (2002), "Modeling the Changes in Pavement Layers During Rehabilitation and the Effect of These Changes on the Structural Capacity". 15th ASCE Engineering Mechanics Conference. New York, NY: June.
  8. LTPP(2002), "Repeat data sets for single test point/time on some SMP test sections". U.S. FHA.