DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of the Characteristics of Organizational Support on Company HRD Education & Training Program

기업 HRD 교육훈련 프로그램의 조직지원 특성에 따른 효과성

  • 류석우 (호서대학교 벤처전문대학원) ;
  • 양해술 (호서대학교 벤처전문대학원)
  • Received : 2012.04.06
  • Accepted : 2012.05.17
  • Published : 2012.06.28

Abstract

This study aims to verify how the characteristics of organizational supporting unit affect the effectiveness of company-wide HRD Education & Training program. To achieve this objective, we performed an empirical analysis, with the characteristics of organizational supporting unit comprising supervisor's support, job support, and company support as independent variables, and with the level of reaction stage, learning stage, transfer stage, and result stage as dependent variables. Empirical data was collected during the period from August 16, 2011 to September 9, 2011 by sending out questionnaires to employees of 5 securities firms listed on KOSDAQ where online and offline education & training program is running year-round with headquarter in Seoul. A total of 340 questionnaires were sent out three times for the survey, and total of 164 questionnaires were sampled for the final analysis. According to the outcome of the analysis, regarding the first hypothesis that tries to reveal how the characteristics affect the level of reaction stage, it is verified that all of supervisor's support, job support and company support have positive impact on the level of reaction stage with p value less than 0.01. In regard to the second hypothesis that tries to see how the characteristics affect the level of learning stage, it is confirmed that supervisor's support, job support and company support have significant impact on the level of learning stage with p value less than 0.05 or 0.01, respectively. Concerning the third hypothesis that aims to investigate how the characteristics affect the level of transfer stage, it is appeared that all of supervisor's support, job support and company support have positive impact on the level of transfer stage. And lastly, as for the fourth hypothesis that tries to see how the characteristics affect the level of result stage, it is analyzed that supervisor's support, job support and company support have positive impact on the level of result stage with p value less than 0.01. This study reconfirm the outcomes of previous research, which is that the effectiveness of company-wide education & training program depends not only on the contents and quality of education & training program, but also more importantly on the role of organizational supporting unit, and the working environment where what is learned in classroom can be applied to real business. Companies or experts that run education & training program in real world should recognize that the performance of training is dependent more significantly on the characteristics of organizational supporting unit rather than the design or features of education & training program.

본 연구는 기업 HRD 교육훈련 프로그램에 대한 조직지원 특성이 HRD 교육훈련 프로그램의 효과성에 미치는 영향을 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해 상사지원, 직무지원, 회사지원으로 구성된 조직지원 특성을 독립변인으로 하고, 반응, 학습, 전이, 결과수준을 효과성의 종속변수로 하여 실증분석을 실시하였다. 본 연구의 자료 수집은 2011년 8월 16일부터 9월 9일까지 국내 상장 및 코스닥 등록 증권사 중 서울에 본사를 두고 상시 재직자 온 오프라인 교육훈련 프로그램을 운영하고 있는 5개 기업의 임직원에게 설문지를 이용하여 배포하였다. 설문지는 3차로 나누어 총 340부가 배포되었으며, 총 164부의 설문지가 최종분석에 활용되었다. 검증 결과, 가설 1. 조직지원 특성이 반응수준에 미치는 영향에서, 상사지원, 직무지원, 회사지원은 반응수준에 대해서 모두 p<0.01 수준에서 긍정적인 영향을 미치고 있음이 확인되었다. 가설 2. 조직지원 특성이 학습수준에 미치는 영향에서, 상사지원, 직무지원, 회사지원은 학습수준에 대해서 p<0.05, p<0.01 수준에서 유의한 영향을 미치고 있음이 확인되었다. 가설 3. 조직지원 특성이 전이수준에 미치는 영향에서, 상사지원, 직무지원, 회사지원은 전이수준에 대해서 모두 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 가설 4. 조직지원 특성이 결과수준에 미치는 영향에서, 상사지원, 직무지원, 회사지원은 결과수준에 p<0.01 수준에서 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 분석되었다. 이러한 연구결과를 통해 기업 교육훈련의 효과성은 교육훈련 프로그램의 내용과 질도 중요하지만, 교육훈련 과정에 대한 지지체계와 학습한 것을 실제 업무 현장에 적용할 수 있는 환경이 성과에 더 큰 영향을 미친다는 선행연구 결과를 재확인할 수 있었으며, 실제로 교육훈련 프로그램을 주관하고 실시하는 기업이나 전문가들은 교육훈련 프로그램 설계 특성도 중요하나, 조직지원 특성이 교육훈련 효과에 중요하게 작용함을 인식하여야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 권대봉, 성인교육방법론, 서울: 학지사, 2006.
  2. 권용주, 신정하, 호텔종사원 교육훈련의 학습특성과 전이특성이 전이성과에 미치는 영향: 조직의 학습지원 조절효과를 중심으로, 호텔관광 연구, Vol.8, No.2, pp.27-43, 2006.
  3. 양병화, 다변량 데이터 분석법의 이해, 서울: 커뮤니케이션북스, 2006.
  4. D. G. Robinson and J. C. Robinson, Performance consulting, SanFrancisco: Barrett-Koehler Publishers, 1995.
  5. 김기태, 교육훈련 투자가 조직성과에 미치는 영향: 직무만족, 직무능력향상, 종업원 역량의 매개효과를 중심으로, 인사관리연구, Vol.32, No.4, pp.29-57, 2008.
  6. 이화정, 양병찬, 변종임, 평생교육 프로그램 개발의 실제, 서울: 학지사, 2003.
  7. 주용국, HRD 전략수립을 위한 개발, 분석, 평가모델, 산업교육, pp.74-77, 1999.
  8. 한국능률협회, 제22회 한국인재개발대회: 2001년 한국기업의 HR실태조사 결과 발표, 서울: 한국능률협회, 2001.
  9. 현영섭, 권대봉, 판매교육 학습전이와 전이풍토간의 관계, 교육학연구, Vol.41, No.1, pp.299-327, 2003.
  10. 홍계훈, 김익성, 훈련에 대한 개인수준에서의 반응평가 모델 개발: Kirkpatrick의 모델을 기초로 하여, 인사관리연구, Vol.32, No.4, pp.1-27, 2008.
  11. G. M. Alliger, S. I. Tannenbaum, W. Banett, H. Traver, and A. Shotland, A meta analysis of the relations among training criteria. Personnel Psychology, Vol.50, No.2, pp.341-358, 1997. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1997.tb00911.x
  12. W. Arthur, W. Bennett, P. S. Edens, and S. T. Bell, Effectiveness of training in organizations: a meta analysis of design and evaluation features, Journal of Applied Psychology, Vol.88, No.2, pp.234-245, 2003. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.2.234
  13. E. Salas and J. A. Cannon Bowers, The science of training: a decade of progress. Annual Review of Psychology, Vol.52, pp.471-499, 2001. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.471
  14. O. A. Sogunro, Impact of training on leadership development: Lessons from a leadership training program, Evaluation Review, Vol.21, No.6, pp.713-737, 1997. https://doi.org/10.1177/0193841X9702100605
  15. J. B. Tracey and M. J. Tews, Construct validity of a general training climate. Organizational Research Methods, Vol.8, No.4, pp.353-374, 2005. https://doi.org/10.1177/1094428105280055
  16. R. Bates and S. Khasawneh, Organizational learning culture, learning transfer climate and perceived innovation in jordanian organizations, International Journal of Training and Development, Vol.9, No.2, pp.96-109, 2005. https://doi.org/10.1111/j.1468-2419.2005.00224.x
  17. J. A. Colquitt, J. A. LePine, and R. A. Noe, Towards an integrative theory of training motivation: A meta analytic path analysis of 20 years of research, Journal of Applied Psychology, Vol.85, pp.678-807, 2000. https://doi.org/10.1037/0021-9010.85.5.678
  18. A. Giangreco, A. Sebastiano, and R. Peccei, Trainees' reactions to training: an analysis of the factors affecting overall satisfaction with training, The International Journal of Human Resource Management, Vol.20, No1, pp.96-111, 2009. https://doi.org/10.1080/09585190802528417
  19. E. F. Holton, R. A. Bates, and W. E. A. Ruona, Development of a generalized learning transfer system inventory, Human Resource Development Quarterly, Vol.11, No.4, pp.336-360, 2000.
  20. D. L. Kirkpatrick, Evaluating training program:the four levels, SanFrancisco: BerrettKoehler, 1994.
  21. K. Kraiger, K. J. Ford, and E. Salas, Application of cognitive, skill based, and affective theories of learning outcomes to methods of training evaluation, Journal of Applied Psychology, Vol.78, No.2, pp.311-328, 1993. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.2.311
  22. D. H. Lim and M. L. Morris, Influence of trainee characteristics, instructional satisfaction, and organizational climate on perceived learning and training transfer, Human Resource Development Quarterly, Vol.17, No.1, pp.85-115, 2006. https://doi.org/10.1002/hrdq.1162
  23. R. A. Noe and J. A. Colquitt, Planning for training impact: Principals of training effectiveness. In K. Kraiger(Ed.), Creating, implementing, and maintaining effective training and development: State of the art lessons for practice. San Francisco: Jossy Bass, 2002.
  24. M. L. Broad and J. W. Newstrom, Transfer of training: Action-packed strategies to ensure high payoff from training investments, New York: Addison-Wesley Publishing Company, 1992.
  25. 현영섭, 훈련전이연구의 새로운 도전: 훈련전이의 하위범주와 전이거리모형, 인력개발연구, Vol.6, No.2, pp.69-94, 2004.
  26. S. P. Robbins, Organizational behavior (9theds.). NJ: PrenticeHall, 2001.
  27. S. I. Tannenbaum, Enhancing continuous learning: diagnostic findings from multiple companies, Human Resource Management, Vol.36, No.4, pp.437-452, 1997. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-050X(199724)36:4<437::AID-HRM7>3.0.CO;2-W
  28. J. B. Tracey and M. J. Tews, Construct validity of a general training climate, Organizational Research Methods, Vol.8, No.4, pp.353-374, 2005. https://doi.org/10.1177/1094428105280055
  29. J. B. Tracey, T. R. Hinkin, S. Tannenbaum, and J. E. Mathieu, The influence of individual characteristics and the work environment on varying levels of training outcomes, Human Resource Development Quarterly, Vol.12, No.1, pp.5-23, 2001. https://doi.org/10.1002/1532-1096(200101/02)12:1<5::AID-HRDQ2>3.0.CO;2-J
  30. 송진구, "변혁적 리더십과 교육훈련제공이 조직성과에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제8호, pp.274-288, 2011.
  31. 고승희, 류상일, "지방공무원 사이버 교육훈련의 학습효과에 영향을 미치는 요인 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제9호, pp.166-171, 2008.
  32. 대한상공회의소, 한국기업의 성공과 실패, 1996.