DOI QR코드

DOI QR Code

The Study on the Difference between the Organization's Performance and User's Awareness by the Improvement of Information Quality

정보품질 향상으로 인한 조직성과와 조직에 대한 사용자의 인식과의 차이에 관한 연구

  • 김본영 (건국대학교 경영대학 경영정보학과) ;
  • 이석준 (건국대학교 경영대학 경영정보학과) ;
  • 함유근 (건국대학교 경영대학 경영정보학과)
  • Received : 2011.10.19
  • Accepted : 2012.03.16
  • Published : 2012.06.30

Abstract

In the field of education in Korea, University Information Disclosure System was conducted forcibly in December 2008 by Ministry of Education, Science and Technology. As a result, information quality provided to the user has been improved dramatically. Based on the preceding studies of information success model, the purpose of this study was to prove empirically three facts on the organization's performance, user's attitude, and gaps between two factors by improvement in the quality of information. To accomplish the purpose, literature review and statistical analysis were done using the university evaluation data published by JoongAng Daily from 2007 to 2011. The results of this study showed that the information quality had positive effect on organization's performance, user's attitude like a reputation, and the gaps between two factors. The results of this study had a great expectation for the role of offering useful insight and information in the field of information system and education.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부, 2011년 교육통계 보도자료, 2011.
  2. 교육인적자원부, 고등교육기관의 자율적 정보 공시 현황 조사 결과, 대학구조개혁팀 내부자료, 2007.
  3. 김갑태, ERP 시스템 도입과 기업의 마케팅 성과에 관한 연구, 동의대학교 박사학위논문, 2004.
  4. 김나연, 위기 상황에서 광고가 브랜드 태도 변화에 미치는 영향에 관한 연구: 브랜드 몰입과 기업 평판의 역할을 중심으로, 연세대 박사학위논문, 2007.
  5. 김상현, 송영미, "정부포탈 사이트 이용의도에 미치는 요인; 모호성과 정부지원의 조절 효과," 정보시스템연구, 제18권, 제1호, 2009, pp.117-144.
  6. 김순우, 조변량, 한상필, "대학평가가 대학의 이미지 변화에 미치는 영향에 관한 연구," 언론과학연구, 제10권, 제2호, 2010, pp.139-178.
  7. 김신복, "대학평가 인정의 효융과 한계성," 대학교육, 통권제46호, 1990, pp.34-40.
  8. 김진영, "전문대 재정지원의 성과평가," 공공 경제, 제9권, 제1호, 2004, pp.97-120.
  9. 김현경, 이문규, 김해룡, "인터넷 포털 사이트 에 대한 사용자 평가측정 도구의 개발," The Journal of Korean Institute of CALS/EC, Vol.28, No.3, 2001, pp.127-148.
  10. 류장수, "지방대학 졸업생의 노동시장 이행 실태와 성과 분석: 수도권 대학 졸업생과의 비교," 산업노동연구, 제9권, 제1호, 2003, pp.171-196.
  11. 박기운, 옥석재, "포털사이트의 지속사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 정보시스템연구, 제17권, 제2호, 2008, pp.49-72.
  12. 박재윤, 채재은, "대학정보공시제의 법제화 방안 연구," 교육법학연구, 제18권, 제1호, 2006, pp.91-114.
  13. 박태승, "사립대학 회계의 개선방안: 회계규정과 공개제도를 중심으로," 회계저널, 제11권, 제3호, 2002, pp.113-143.
  14. 박희석, 호텔 정보시스템의 품질과 사용자 가치만족, 사용 의도간의 관계, 대구대학교 박사학위논문, 2001.
  15. 박희성, "호텔정보시스템의 품질이 시스템 사용의도에 미치는 영향," 경영연구, 제17 권, 제2호, 2002, pp.191-221.
  16. 변대호, "전자정부 웹사이트의 지각된 유용성이 이용만족도와 재방문에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제16권, 제2호, 2007, pp.51-68.
  17. 서영인, 한국대학교육협의회 평가체제 분석, 중앙대학교 석사학위논문, 2003.
  18. 석기준, "대학평가에 대한 지역별 인식 차이 연구," 세무회계연구, 제21호, 2007, pp.21-41.
  19. 성태제, 신현석, 김순남, 황인성, 서동혁, 대학 자체평가 모형개발 연구, 한국대학교육 협의회 연구보고서, 2009.
  20. 손병모, WEB기반 여행사 정보시스템의 사용자 만족도에 관한 연구, 경기대학교 박사학위논문, 2005.
  21. 심 영, "금융기관의 경영정보 공시제도," 비교사법, 제13권, 제2호, 2006, pp.419-462.
  22. 유일, 김미, "병원정보시스템의 성공요인과 성과 모형에 관한 연구," Asia Pacific Journal of Information Systems, Vol. 12, No.1, 2002, pp.45-65.
  23. 윤상오, "전자정부 성숙도 평가모형의 개발과 적용에 관한 연구," 한국정책학회보, 제 11권, 제4호, 2002, pp.243-271.
  24. 이동규, "사립대학특성과 교육투자 및 대학성과간의 관련성," 회계논집, 제6권, 제2 호, 2005, pp.53-79.
  25. 이만희, 이정규, 이병식, 고등교육기관 체제의 수행지표 개발 연구, 한국교육개발원 연구보고서, 2003.
  26. 이보영, 연예인 평판이 대인의 귀인성향에 미치는 영향, 성균관대학교 석사학위논문, 2005.
  27. 이석열, "언론기관의 대학평가 문제점과 개선 방안 탐색," 교육종합연구, 제6권, 제1 호, 2008, pp.45-67.
  28. 이성호, "미국의 고등교육 업적평가 인정제도와 기구," 대학교육, 제1권, 제1호, 1983, pp.58-66.
  29. 이용균, 이민우, "웹 사이트의 정보품질과 고객충성도의 관계에 있어서 만족, 신뢰, 몰입의 역할," 산업경제연구, 제19권, 제 6호, 2006, pp.2367-2386.
  30. 이장형, 김광집, "내부통제 및 정보품질과 회계정보시스템의 사용자 만족도와의 관계," 정보시스템연구, 제11권, 제2호, 2002, pp.1-25.
  31. 이학식, 임지훈, SPSS 12.0 매뉴얼, 법문사, 2005.
  32. 임후남, 이선호, 오범호, 김경섭, 김성훈, 교육 정보공시제 발전 체제 구축방안, 한국교육개발원 연구보고, 2008.
  33. 정순원, "헌법상 정보공개와 교육정보공시법의 입법방향," 교육법학연구, 제20권, 제1호, 2008, pp.161-184.
  34. 조은영, 미디어 평판이 대학교 평판에 미치는 영향, 성균관대학교 석사학위논문, 2010.
  35. 최일용, 홍순구, 황성원, 이대형, "ERP 도입 성과에 관한 실증연구," 한국전산회계학회, 춘계학술발표논문집, 제3호, 2004, pp.17-31.
  36. 허귀진, 국내외 대학평가의 동향, 한국대학교 육협의회 연구보고서, 2002.
  37. 황진영, 권병욱, "우리나라 대학의 재학률 결정요인분석," 공공경제, 제10권, 제1호, 2005, pp.47-66.
  38. 황현주, "중앙일보와 US News & World Report의 대학평가에 관한 비교 분석 연구," 비교교육연구, 제18권, 제1호, 2008, pp.35-62.
  39. Astin, A., Assessment for Excellent: The Philosophy and Practice of Assessment and Evaluation in High Education, American Council on Education Oryx Press Series on Higher Education, New York, 1991.
  40. Bradley, J., "Applied Information Quality: A Framework for Thinking about the Quality of Specific Information," Journal of Urban Health, Vol.75, No.4, 1998, pp.864-877. https://doi.org/10.1007/BF02344514
  41. Bromley, D. B., Reputation, Image and Impression Management, John Wiley & Sons Ltd., Chichester, 1993.
  42. Cameron, K,, "Measuring Organizational Effectiveness in Institutions of Higher Education," Administration Science Quarterly, Vol.23, No.4, 1978, pp.236-245.
  43. Carroll, C. E., and McCombs, M., "Agenda-Setting Effects of Business News on the Public's Images and Opinions about Major Corporations," Corporate Reputation Review, Vol.6, No.1, 2003, pp.36-46. https://doi.org/10.1057/palgrave.crr.1540188
  44. Deephouse, D. L., "Media Reputation as a Stragegic Resource," Jounal of Management, Vol.26, No.6, 2000, pp.1091-1112.
  45. Delone, W. H. and Mclean E. R., "Asuring e-Commerce Success: Applying the DeLone & McLean Information Systems Success Model," International Journal of Electronic Commerce, Vol.9, No.1, Armonk, NY, USA, 2004. pp.31-47.
  46. Delone W. H. and Mclean E. R., "Information Systems Success : The Quest for Dependent Varibale," Information Systems Research, Vol. 3, No.1, 1992, pp.60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  47. Delone W. H., and Mclean E. R., "The DeLone and McLean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update," Journal of Management Information Systems, Vol.19, No.4, 2003, pp.9-30. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
  48. Ewell, P., "Assessment : What's It All About?," Change: The Manazine of Higher Learning, Vol.17, No.6, 1985, pp.32-36. https://doi.org/10.1080/00091383.1985.9940559
  49. Festinger, L., A Theory of Cognitive Dissonance, Stanford, CA, 1957.
  50. Fombrun, C. and Shanley, M., "What's in a Name? Reputation Building and Corporate Strategy," Academy of Management Journal, Vol.33, No.2, 1990, pp.233-258. https://doi.org/10.2307/256324
  51. Gatian, A.W., "Is User Satisfaction a Vaild Measure of System Effectireness?," Information and Management, Vol.26, No.3, 1994, pp.119-131. https://doi.org/10.1016/0378-7206(94)90036-1
  52. Grover, V., Cheon, M. J., and Teng, J. T. C., "A Descriptive Study on the Outsourcing of Information Systems Functions," Information & Management, Vol.27,No.1, 1994, pp.33-44. https://doi.org/10.1016/0378-7206(94)90100-7
  53. Iivari, J., "An Empirical Test of the DeLone-McLean Model of Information System Success," The DATABASE for Advances in Information Systems, Vol.36, No.2, 2005, pp.8-27. https://doi.org/10.1145/1066149.1066152
  54. King, W. R., and Epstein, B. J., "Assessing Information System Value," Decision Sciences, Vol.14, No.1, 1983, pp.34-35.
  55. Lin, J., and Lu, H., "Towards an Understanding of the Behavioral Intention to Use a Web Site," International Journal of Information Management, Vol.20, No.3, 2000, pp.197-208. https://doi.org/10.1016/S0268-4012(00)00005-0
  56. Liu, C., and Arnett, K. P., "Exploring the Factors Associated with Web Site Success in the Context of Electronic Commerce," Information and Management, Vol.381, No.1, 2001, pp.23-33.
  57. Livari, B., Ervasti, I., "User Information Satisfaction: IS Implementability and Effectiveness," Information and Management, Vol.27, No.4, 1994, pp.205-220. https://doi.org/10.1016/0378-7206(94)90049-3
  58. Mahon, J., and Wartick, S. L., "Dealing with Stakeholders: How Reputation, Credibility and Framing Influence the Game," Corporate Reputation Review, Vol.6, No.1, 2003, pp.19-35. https://doi.org/10.1057/palgrave.crr.1540187
  59. McGill, T. J., Hobbs, V. H., and Klobas, J. E., "Testing the DeLone and McLean Model of IS Success in the User Developed Application Domain," 11th Australasian Conference on Information Systems, Queensland University of Technology, Brisbane, 2000.
  60. Mckinney, V., Kanghyun, K., and Zahedi, F. M., "The Mesasurement of Web-Customer Satisfaction: An Expectation and Disconfirmation Approach," Information Systems, Vol.13, No.3, 2002, pp.296-315. https://doi.org/10.1287/isre.13.3.296.76
  61. Mirani, R., Lederer, A. L., "An Instrument for Assessing the Organizational Benefits of IS Projects," Decision Sciences, Vol.29, No.4, 1998. pp.803-838. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1998.tb00878.x
  62. Muylle, S., Moenaent, R., Despontin, M., "The Conceptualization and Empirical Validation of Web Site User Satisfaction," Information & Management, Vol.41, No.5, 2004, pp.1-18.
  63. Myers, B. L., Kappelman, L. A., and Prybutok, V. R., "A Comprehensive Model for Assessing the Quality and Productivity of the Information Systems Function: Toward a Theory for Information Systems Assessment," Information Resources Management Journal, Vol.10, No.1, 1997, pp.6-25. https://doi.org/10.4018/irmj.1997010101
  64. Palmer, J. W., "Web Site Usability, Design, and Performance Metrics," Information System Research, Vol.13, No.2, 2002, pp.151-167. https://doi.org/10.1287/isre.13.2.151.88
  65. Pitt, L. F., Watson, R. T., and Kavan, C. B., "Service Quality: A Measure of Information Systems Effectiveness," MIS Quarterly, Vol.19, No.2, 1995, pp.173-188. https://doi.org/10.2307/249687
  66. Seddon, P. B., Min, Y. K., "A Partial Test and Development of the DeLone and McLean Model of IS Success," Proceedings of the 16th International Conference on Information Systems, Vol.4, No.1, 1994, pp.99-110.
  67. Seddon, P. B., "A Respecification and Extension of the DeLone and McLean Model of IS Success," Information Systems Resarch, Vol.8, No.3, 1997, pp.240-253. https://doi.org/10.1287/isre.8.3.240

Cited by

  1. A Study on the Factors Affecting Intention on Continuous Use of Mobile Learning in Cyber University vol.23, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5859/KAIS.2014.23.3.47
  2. Comparing the attributes of online tourism information sources vol.50, 2015, https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.063