DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis for the Factors that Influence College Student's Satisfaction of Teaching based on Kano Model

KANO모델을 기반으로 한 강의 만족도에 미치는 요인에 대한 분석

  • Cho, Yong-Wook (Dept. of Technology & Systems Management, Induk University)
  • 조용욱 (인덕대학교 테크노경영학과)
  • Received : 2012.02.21
  • Accepted : 2012.06.07
  • Published : 2012.06.30

Abstract

Customer satisfaction is an ever-growing concern of management throughout the world. To find the way to increase customer satisfaction. we must understand customer requirements. Kano distinguishes between three types of product requirements(:must-be, one-dimensional, attractive requirements. which influence customer satisfaction in different ways when met. Timko has developed customer satisfaction(CS) coefficient based on Kano model. The CS coefficient is indicative of how strongly a product feature may influence satisfaction. In this paper, we analyzes the factors that influence College Student's Satisfaction of teaching using Kano Model, Timko's CS-Coefficient.

Keywords

References

  1. 경희대학교 강의평가 항목
  2. 김상조," 강의서비스가 만족, 신뢰 및 강의 재구매의도에 미치는 영향 - 대학생의 강의평가를 중심으로",마케팅논집, 제15권 제1호 통권 33호, pp.1-24, 2007.
  3. 김태영, 윤성필, 임성욱, 조인희,"Kano 분석과 I-D매트릭스 활용한 창조적 아이디어 창출 방법에 관한 연구", 대한안전경영과학회지, Vol.10,No.3, pp.267-273, 2008.
  4. 김호권, "대학에서의 강의방법의 개선 영남대학교 학생생활연구소" 학생연구 14권 1호 1983'
  5. 류춘호, 이정호, "강의만족도에 영항을 미치는 교수 관련 요인에 관한 연구", 한국경영과학회,추계학술대회논문집, pp.81-84, 2002.
  6. 박노국, 이상복"'Kano 품질특성 및 Timko 고객만족 계수를 이용한 신제품 개발 프로세스 제안",대한안전경영과학회지,Vol.11,No.4 ,pp 237-245,2009
  7. 박무현, 도상호,"전공강좌 강의평가 결정요인에 관한 연구", 계명대학교 사회과학연구소, 사회과학논총, 제23집 2호 pp. 159-171
  8. 박정윤 "상경대학 강의평가" 대학교육 영남대 1993
  9. 송종호, 이경탁 '교수의 신뢰성과 매력성이 수업태도에 미치는 영향' 마케팅논집 2011.6.30.
  10. 서강대학교 강의평가 항목
  11. 서울대학교 강의평가 항목
  12. 서울시립대 강의평가 항목
  13. 숭실대학교 교무처'교수를 위한 학생들의 수다' 두리미디어,2009
  14. 신아름, 이상복 Kano모델을 기반으로 총체적 고객만족계수의 개발에 관한 연구, IE Interfaces, Vol.20, No.4 ,pp 479-487 , 2007.
  15. 유지철, 김용범, 서장훈, " 강의평가제에 관한 사례 연구 - 학생대상 설문조사에 근거한 교수 강의평가제 중심으로 -", 안전경영과학회지,Vol.5,No.2, pp239-253, 2009.
  16. 윤재욱, 이희영," Kano 품질속성 평가방법론들의 실증적 비교분석", 품질경영학회지, 제37권, 제4호, pp.31-42, 2009.
  17. 이대식, 이주연, 임희준, 김평국," 대학의 강의 평가를 통한 수업 개선 방안 연구 - 경인교육대학교 를 사례로 -", 한국교원교육연구,제24권 제2호 ,pp.81-117,2007.
  18. 이상석, 민상훈, " 계층분석과정에 의한 강의평가", 상업교육연구, 제5권 pp.225-244, 2002년 8월
  19. 인덕대학교 강의평가 항목
  20. 이혜림, 이훈병,"계층분석과정에 의한 강의평가요인의 중요도 분석", 한국교원교육연구, 제22권 제1 호, pp.49-68, 2005년 4월
  21. 임성욱, 박영택," Kano 모델을 기반으로 한잠재적 고객만족 개선지수" 한국품질경영학회 제38권 2호 pp.248-261, 2010
  22. 정진식, "대학 강의평가 수행에 관한 연구", 한국비블리아학회지, 제10집, pp.93-115,1999.12.
  23. Timko, M. "An experiment in continuousanalysis, Center forQquality of Management Journal, 2(4), 17-20, 1993.