DOI QR코드

DOI QR Code

Drivers' Workloads through the Driving Vehicle Test at Intersections

교차로 실차주행 실험을 통한 운전자 부하요인에 관한 연구

  • 서임기 (한국도로공사 도로교통연구원) ;
  • 박제진 (한국도로공사 도로교통연구원) ;
  • 성수련 (서남대학교 토목공학과) ;
  • 남궁문 (원광대학교 토목환경공학과)
  • Received : 2012.05.03
  • Accepted : 2012.06.19
  • Published : 2012.06.29

Abstract

Different from general roads, intersections are the points where roads having different geometric structure and traffic operation system are met, and thereby they have complicated road structure and environmental factors. Various changes in driving patterns such as collision between vehicles approaching from roads adjacent to intersections, sudden stop of vehicles upon stop sign, quick start upon green lights kept increasing traffic accidents. It is known that traffic accidents are mainly derived from human factors. This study, in order to find out factors affecting drivers' behaviors within intersections, measured physiological responses such as brain wave, sight, driving speed, and so on by using state-of-the-art measuring device. As to concentration brain wave at individual intersections, it was found out that brain wave of testes was higher at main Arterial and accident-prone intersections compared with that of subsidiary Arterial. In addition, it was detected that drivers' visual activity was widely distributed at accident-prone intersections, meaning that it enhanced cautious driving from nearby vehicles. As to major factors causing drivers' workloads, factors from nearby vehicles such as deceleration, acceleration, lane change of nearby vehicles appeared as direct factors causing drivers' workloads, clarifying that these factors were closely related to causes of traffic accidents at intersections. Results of this study are expected to be used as basic data for evaluation of safety at intersections in consideration of physiological response of drivers.

교차로는 일반 도로와 달리 서로 다른 기하구조 및 교통운영을 가진 도로가 결합되는 지점으로 매우 복잡한 도로 환경적 요인을 내포하고 있다. 특히, 교차로 접근도로에서 진입하는 차량 간의 상충과 정지 신호시 급정지, 녹색 등화시 급출발 등 다양한 주행패턴의 변화로 인해 교통사고는 지속적으로 발생되며, 교통사고의 주요 발생원인은 인적요인으로 알려져 있다. 이에 본 연구에서는 교차로 영향권 내에서의 운전자 행동에 영향을 주는 요인을 도출하기 위해 최첨단 계측장비를 활용한 뇌파, 시각, 주행속도 등의 생리적 반응을 측정하였다. 개별 교차로의 집중도 뇌파는 보조 간선도로에 비해서 주 간선도로, 사고다발 교차로에서 피실험자의 생체적 반응 뇌파가 높게 출현되고 있음을 규명하였다. 또한, 사고다발 교차로에 서 운전자의 시각활동은 넓게 분포함으로써 주변 차량으로부터의 주의운전을 강화하고 있는 것으로 분석되었다. 또한, 운전자 부하를 유발하는 주요 요인으로 감속과 가속, 주변 차량의 차로변경, 주행속도 변화 등의 요인이 운전자 부하에 직접적인 요인으로 나타나 교차로의 교통사고의 발생원인과 매우 밀접한 관계가 있음을 규명하였다. 본 연구의 결과는 향후 운전자의 생체반응을 고려한 교차로의 안전성 평가를 위한 기초자료로 할용이 가능할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 남궁문, 이병주, 서임기(2010) 생체반응(뇌파)과 인지평가 특성에 의한 개별 교차로 안전성 평가에 관한 연구, 대한토목학회논문집 D, vol. 30 no. 3, pp.231-240.
  2. 서임기(2010), 운전자의 심리적 특성을 고려한 교차로 안전성 평가모형 개발, 원광대학교, 박사학위논문.
  3. 전용욱(2002), AHS에서 Platoon의 속도와 거리변화에 따른 운전자의 생체신호와 감성평가, 아주대학교, 석사학위논문.
  4. 전효정(2002), 자동차 시뮬레이터에서의 급출발 및 급제동에 따른 운전자 감성평가, 한국감성과학회지, vol. 5, no. 4, pp.51-57.
  5. 乘用車運轉中のFm${\theta}$-運轉商況との관계-, 愛媛県立議療技術大學紀要, 第1券 第1號, pp.17-23.
  6. Lal, S. K. L., Craig, A.(2005) Reproducibility of the spectral components of the electroencephalogram during driver fatigue, International Journal of Psychology, vol. 55, pp.137-143.
  7. Leisch, J P(1989) horizontal sight distance considerations in freeway and interchange reconstruction, Transportation Research Record no. 1208, pp.80-84.
  8. 김응철, 이동민, 김도훈(2008) 지방부 신호교차로 안전성 판단을 위한 사고예측모형, 한국도로학회지 제10권 4호, pp.56-63.
  9. 이수범(2001), 인적요인이 도로설계에 미치는 영향 연구, 교통개발 연구원.
  10. 松尾幸二郎.廣畠康裕.三浦鉱司(2008) 幹線道路における右折レーンの無い交差点進入路の追突事故要因の分析, 土木計画学研究発表会.講演集 vol. 38.
  11. 萩田賢司.井川泉.浦井芳洋.宮下直也.土屋三智久(2004) 無信号交差点における出会い頭事故の分析, 交通工学研究会, vol. 39(6), pp.79-82.
  12. Bauer. Harwood(1996) Statistical Models of At-grade Intersection Accidents, Final Technical Report, FHWARD-96-125.
  13. Poch, M, and F. L. Mannering(1996) Negative Binomial Analysis of Intersection Accident Frequencies, Presented at the 75th annual meeting of the TRB.
  14. 김대웅, 임채문(1990) 도로교통에 있어서 운전자 주시특성분석, 대한교통학회지, vol. 8, no. 2, pp.7-25.
  15. 노관섭(1997), 도로의 시설유도시설 행태에 따른 운전자의 시인성 분석 연구, 서울시립대학교, 박사학위논문.
  16. 이응경(2001), 고속도로 IC 램프 유출구간에서의 운전자 시각행태 특성, 대한토목학회논문집, vol. 20, No. 3, pp.255-263.
  17. 장정화(2001), 국도 곡선구간에서의 운전자 시각행태 특성 분석에 관한 연구, 명지대학교, 석사학위논문.
  18. 田渕裕恵(1995), 感性工学の手法による斜張橋の景観設計システムの開発, 鳥取大学工学部土木工学科卒業論文.

Cited by

  1. An Evaluation on the Length of Guidance Lane Marking on Expressways Using Virtual Driving Simulator vol.16, pp.5, 2017, https://doi.org/10.12815/kits.2017.16.5.01