DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Admission Types and Factors for 5 Year Professional Architectural Degree Program Students and Academic Achievement

대학입학전형방식과 전형요소별 5년제 건축학 전문학위과정 학생의 학업성취도에 관한 연구

  • Received : 2011.06.01
  • Published : 2012.01.25

Abstract

Since year 2002, the newly introduced rolling college admission type has grown in its portion steadily throughout all universities. The most of related studies in effects of admission types and factors on academic achievement in college generally agree that rolling admission entrants have better academic success, and the high school GPA (HGPA) is much reliable indicator of academic success in college than the Korean Scholastic Achievement Test (KSAT) scores. But theses known studies generally lack in analysis for students of any specific study fields, rather the studies were conducted for overall college students as a whole. Since professional architectural program is known to composed of much rigid curriculum and it demands much commitment from enrolled students, this study is to examine the outcome of widely spread conventional rolling admission type for the architecture programs, and analyze the effects of mostly used admission factors (KSAT scores, HGPA, interview scores) on academic achievement of program entrants. The study found that conventional rolling admission process is not as effective to students of professional architectural program as widely assumed, and the admission factors generally failed to predict academic performances of enrolled students in this program. The study compares results of each admission factors with its predictability on academic achievements, and suggests that new sets of admission factors might needed to develope better judgement in reviewing program applicants with better potential for this field. Also the study notes that further studies in regard to investigating effective admission process for professional architectural programs are needed.

Keywords

References

  1. 강상진, 대학입학 전형요소의 준거관련 타당도 추정방법 비교 분석, 교육평가연구, 14권1호, 2001
  2. 김지하, 이병식, 대학입학유형에 따른 대학생의 교육성과 차이 분석, 교육과학연구, 41집2호, 2010
  3. 김현철, 대학생의 학업성취(I): 대입전형요소와 학습동기의 예측력 비교, 교육학연구, 42권4호, 2004
  4. 김현철, 대학생의 학업성취(II): 학업성취도에 대한 새로운 예측변수의 탐색, 한국교육, 32권2호, 2005
  5. 김현철, 대학수학능력시험 점수체제 변화에 따른 입학전형 요소들의 적정 반영률과 선발결과 비교, 교육학연구, 46권3호, 2008
  6. 부재율, 2008학년도 대학입시 제도에서 전형자료들의 당략에 대한 영향력과 학업성취도 예측력 변화에 대한 분석, 교육평가연구, 20권3호, 2007
  7. 박성수, 대학입학 전형요소와 대학 학업성취도와의 상관관계에 관한 연구, 한국교육, 34권4호, 2007
  8. 박용진, 대학입시에서의 고등학교 성적 내신제도 개선 방안, 새로운 대학입시제도의 합리적 시행을 위한 한국교육평가연구회 초청토론회, 29-50, 1993
  9. 박흥선, 길영수, 어선웅, 김신영, 혼합모형을 사용한 입학전형에 따른 학업성취도 분석, 응용통계연구, 18권1호, 2005
  10. 서민원, 대학 자율화 및 질 제고와 대학입학전형제도, 교육평 가연구, 21권3호, 2008
  11. 신정철, 정지선, 신택수, 대학생의 학업성취도와 그 영향 요인들 간의 인과관계 분석, 교육행정학연구, 26권1호, 2008
  12. 오정현, 정재윤, 홍영훈, 박상규, 김삼용, 대학 입학전형별 학업성취도 연구, 응용통계연구, 23권5호, 2010
  13. 윤경준, 송종석, 건축교육에 대한 비교 조사연구(특히 설계교육을 중심으로), 대한건축학회논문집, 13권1호, 1993
  14. 윤명희, 안도희, 새입시 제도하에서의 지방사립대학 입시방안 연구: 동의대학교를 중심으로, 교육평가연구, 14권1호, 2001
  15. 이준석, 5년제 건축학 전문학위과정들의 학생수행평가기준 도표 분석에 의한 전공영역별 교과수요에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 26권 10호, 2010
  16. 이준형, 대학 입학 전형 정책: 수시 입학 전형 도입에 대한 평가, 한국 사회와 행정 연구, 14권1호, 2003
  17. 이해경, 상관 분석에 의한 입학고사와 대학 성적의 분석, 공주 대학교 석사 학위, 1999
  18. 정규향, 김성숙, 양길석, 전은화, 대학입학 면접전형자료 개발과 활용 방안, 한국교육과정평가원 연구보고, 1998
  19. 지은림, 대학입학전형의 다양화를 위한 전형자료들의 예측타당도 평가, 교육평가연구, 14권2호, 2001
  20. 최국렬, GLM을 이용한 대학학업성취도 분석, 한국통계학회 98년 추계학술발표회 논문집, 2000
  21. 황형태, 이강섭, 이장택, 대학입시에서의 면접점수 표준화에 관한 연구, 수학교육, 43권3호, 2004
  22. Bejar, Isaac I. and Blew, Edwin O, Grade inflation and validity of the scholastic aptitude test, American Educational Research Journal, 18(2), 1981
  23. Fincher, C., Is the SAT worth its salt? An evaluation of the use of the scholastic aptitude test in the university system of Georgia over thirteen year period, Review of educational research, 44(3), 1974