DOI QR코드

DOI QR Code

An Empirical Study on Career Maturity, Achievement Goal, Learning Attitude and Academic Achievement of Middle School Students : Focused on Subjects-Related Career Education

중학생의 진로성숙도와 성취 목표, 학습 태도 및 학업성취도 실증적 고찰 : 교과연계 진로교육 경험을 중심으로

  • Received : 2012.08.23
  • Accepted : 2012.09.10
  • Published : 2012.10.31

Abstract

The purpose of this study is to verify career maturity, achievement goal, learning attitude and academic achievement relation with subjects-related career education of middle school students. To achieve these aims, this study used SELS(Seoul education longitudinal study) of Seoul Education Research & Information Institute. Also, analysis as well as descriptive statistics calculation on average, deviation, skewness and kurtosis of variable factor and calculated characteristic item and degree of reliability(Cronbach ${\alpha}$). For goodness of fit test, this study used TLI(Tucker-Lewis index) and RMSEA(Root mean square error of approximation). To achieve the ultimate objects, this study used LMA(latent mean analysis) for analysis of difference career maturity, achievement goal, learning attitude and academic achievement relation with subjects-related career education in middle school students. The results are as follows. First, experience relation with subjects-related career education were influenced on career maturity with career cognition. Second, experience relation with subjects-related career education were influenced on achievement goal, learning attitude, and larger than career maturity and academic achievement. Third, experience relation with subjects-related career education were influenced on middle school students more than inexperienced relation with subjects-related career education.

Keywords

References

  1. 김강호(2009). 전문계 고등학교 진로지도 활동이 학생의 진로성숙에 미치는 영향, 직업교육연구 28(4), 183-200.
  2. 김덕희(2007). 진로탐색검사 결과 해석 방법에 대한 교육이 인문계 고등학생의 진로태도 성숙에 미치는 효과, 성균관대학교 석사학위논문.
  3. 김 옥.강승호(2010). 진로지도 프로그램(CDP-H)이 전문계고등학생의 진로성숙도 및 진로결정 자기효능감에 미치는 효과, 교육심리연구 24(3), 687-706.
  4. 김충기(2000). 진로교육과 진로상담. 서울: 동문사
  5. 문성환.이현주(2011). 교과연계 진로교육 프로그램이 초등학생의 진로인식에 미치는 효과, 서울교육대학교 한국초등교육 22(3), 55-72.
  6. 변호승.서정희(2008). 디지털교과서 효과성 측정 연구, 한국교육학술정보원 연구보고서.
  7. 성은모(2011). 초등학생의 시각화 경향성과 교과 학습태도가 교과 학업성취에 미치는 영향의 구조적 관계, 초등교육연구 24(3), 27-50.
  8. 소연희(2009). 수업에 대한 자율성 지각과 다중지능 및 교과흥미가 학업성취에 미치는 영향, 아동교육 18(2), 5-18.
  9. 윤미선.김성일(2004). 중.고생의 학업성취결정요인으로서 사고양식, 학습동기, 교과흥미, 학습전략간의 관계모형, 교육심리연구 18(2), 161-180.
  10. 윤영란(2008). 대학생의 효과적인 진로지도 방안 연구: 진로교과목 수업과 진로집단상담을 중심으로, 상명대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 전 훈.조형대.조현진.이혜선(2010). 자아개념과 학업성취도 관계에서 진로계획 매개효과 검증, 청소년학연구 17(12), 235-257.
  12. 정연순.유병민.노경란.이승철.박혜진(2011). 중학교 진로교육에서 동영상 콘텐츠의 교육효과성 및 선호도에 대한 연구, 농촌지도와 개발 18(1), 101-128.
  13. 정철영(2011). 초등학교 진로교육의 새로운 패러다임, 실과교육연구 17(4), 1-30.
  14. 조현철(2011). 내외적 학습동기, 자기결정성, 목표지향, 자기지각, 지능관 및 자기조절학습전략 요인들의 학습태도 학습행동 및 학업성취에 대한 효과, 교육심리연구 25(1), 33-60.
  15. 주동범(2011). 초등학생의 자기통제력 자기효능감, 학교생활적응의 관계, 수산해양교육연구 23(2), 277-289.
  16. 채희원(2007). 영상매체 및 사실적 인쇄매체의 직업정보 전달이 청소년의 직업정보확장과 친밀도에 미치는 영향, 경기대학교 석사학위논문.
  17. 최승범(2006). 대인 매체의 호감도와 이용량에 관한 연구, 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 함승연(2011). 전문계고 학생의 전문교과이해도 및 학교시설인식도에 따른 학업성취도 관계에서 직업의식의 매개효과 검증, 한국기술교육학회지 11(2), 238-254.
  19. 허은영(2009). 대학생 대상 진로지도 교과목 운영의 효과, 직업교육연구 28(4), 77-94.
  20. 홍세희(2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거, 한국심리학회지:임상, 19(1), 161-177.
  21. 홍혜경(2011). 수학동화책의 반복적 읽기방법이 유아의 수학화 과정과 수학태도 및 수학능력에 미치는 영향, 유아교육연구 31(3), 5-29.
  22. 황순영.강승희(2009). 초등과 중등 예비교사의 사고양식 및 비판적 사고 성향의 차이, 수산해양교육연구 21(3), 390-399.
  23. Arbuckle, J. L.(1996). Fun information estimation in the presence of incomplete data. In G. A. Marcoulides & R. E. Schumacker (Eds.), Advanced structural equation modeling, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 243-277
  24. Bennett, S., & Lockyer, L.(1999). The Impack of digital technologies on teaching and learning in K-12 education, Retrieved June 21, 2011, from http://socci.edna.au/content/pdf/lit_res.pdf.
  25. Cohen, J.(1998). Statistical power analysis for the behavioral sciences, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  26. Crites, J. O.(1978). Career material inventory: test material, NY: CBT/McGraw-Hill.
  27. Elliot, A. J. & Harackiewicz, J.(1996). Approach and avoidance goals and intrinsic motivation: A mediational analysis, Journal of Personality and Social Psychology, 70, 461-475. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.3.461
  28. Elliot, E.S., & Church, M.A.(1997). A hierarchal model of approach and avoidance achievement motivation, Journal of Personality and Social Psychology, 72, 218-232. https://doi.org/10.1037/0022-3514.72.1.218
  29. Hong, ., Malik, M. L., & Lee, M. K.(2003). Testing configural metric, scalar, and latent mena invariance across genders in sociotropy and autonomy using mom-western sample, Educational and Psychological measurement, 63, 636-654. https://doi.org/10.1177/0013164403251332
  30. Hu, L., & Bentler, P.M.(1995). Evaluating model fit. In R. H. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues and applications(pp.76-99). Thousand Oaks, CA: Sage.
  31. MacCallum, R., Widaman, K., Preacher, K., & Hong, Schee(2011). Sample size in factor analysis; The role of model error, Multivariate Behavioral Research 36, 611-367.
  32. Super, D. E.(1953). A theory of vocational development, American Psychologist, 8, 185-190. https://doi.org/10.1037/h0056046

Cited by

  1. Effects of Meister High School and Specialized Vocational High School' Students on Career Maturity in Problem Solving Ability Domain of Test for Enhanced Employ ability & Upgraded Proficiency vol.26, pp.3, 2014, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2014.26.3.597
  2. Perception of Teachers and Students in Meister and Specialized Vocational High School on Problem Solving Ability Domain of Test for Enhanced Employ ability & Upgraded Proficiency vol.27, pp.3, 2015, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2015.27.3.770
  3. Analysis of Outcomes and Challenges on Problem Solving Ability Domain of Test for Enhanced Employ ability & Upgraded Proficiency by Meister and Specialized Vocational High School teachers and Industrial Workers vol.27, pp.4, 2015, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2015.27.4.948