An Empirical Study on the Forwarder's Satisfaction to Service Quality

해공복합운송 서비스품질이 포워더의 만족에 미치는 영향

  • Received : 2011.12.28
  • Accepted : 2012.06.29
  • Published : 2012.07.02

Abstract

As the globalisation of corporate's managemental environment, all parts of logistics such as procurement, production and sales are globalized. The ways of transportation in Korea and Japan, where are difficult to use land-transportation, are sea-transportation and air-transportation. Sea & air is a way of the international transportation which is combined by Sea and Air to reduce the transportation fee and shorten the delivery time. The main body of multimodal transportation service is the corporate, actual carrier who undertakes the actual transport. It is essential to establish service quality to maintain their going concern. In other words, the actual carrier has to emphasize the importance of service quality to forwarder tan any other business conditions. In this study, we examine the determinants of service quality for actual carrier in multimodal transportation. Through the multi-regression analysis based on SERVPERF by Cronin and Taylor (1992), we analyze the service quality dimensions of actual carrier. Also we examine the relations between the determinants and customer's satisfaction. Using statistical hypothesis testing, the determinants of service quality are reliability, responsiveness, assurance, tangibles, and we could look into the factors which the actual carrier should control with priority.

세계화의 급속한 진전으로 인해 촉발된 물류활동의 글로벌화에 따라 새롭게 부각되고 있는 분야 중 하나인 해공복합운송은 해상운송의 경제성과 항공운송의 신속성을 통해 수송비용의 절감과 운송시간의 단축이란 목적을 달성하기 위하여 해상운송수단과 항공운송수단을 결합한 국제운송방식이다. 본 연구는 해공복합운송에서 포워더의 만족에 영향을 미치는 실제운송인의 서비스품질구성 요인을 규명하기 위하여 실제운송인을 이용해 본 경험이 있는 현직 포워더를 대상으로SERVPERF 모형을 이용하여 실증분석을 실시하였다. 통계적 검정결과 SERVPERF 모형에서 제시한 유형성, 신뢰성, 대응성, 확신성, 공감성 가운데 신뢰성, 대응성, 확신성, 유형성의 순서로 중요하다는 것이 검증되었으나 공감성은 통계적으로 유의하지 않게 나타났다. 이는 복합운송 산업의 특성에 따라 약속된 서비스를 신뢰할 수 있고, 정확하게 수행 가능한 능력으로 구성되는 요인인 신뢰성의 중요성이 나타난 결과라 할 수 있다. 그리고 기업이 고객에게 제공하고자 하는 개별적인 배려와 관심으로 구성되는 요인인 공감성의 경우 통계적으로 유의하지 않게 나타났는데, 이 또한 산업의 특성을 반영한 결과라고 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 김광석․이충효․전일수(2005), "중국발 Sea & Air 복합운송 서비스의 이용실태 및 만족도에 관한 연구", 해운물류연구, 제47호; 223-243.
  2. 김태승․원동욱․윤정원(2006), "환황해권 Sea & Air 수송의 발전 가능성 전망", 한국항만경제학회지, 제22권, 제3호; 189-207.
  3. 박명섭(2008), 국제물류론, 법문사.
  4. 박영재․권혜경․정준식(2005), "중국발 해공(Sea & Air)복합운송의 제약요인에 관한 연구", 국제상학, 제20권 제3호; 95-115.
  5. 박화식(1998), 인천국제공항시대 대비 복합운송화물 판매 활성화 방안, 대한항공.
  6. 박현규․박명섭(1998). "Sea & Air 운송의 특성과 형태에 관한 실태분석", 한국해운학회지, 제27호; 221-231.
  7. 송채헌․송선옥(2004), "항만물류서비스의 품질과 고객만족에 관한 연구-부산․광양항의 해운선사를 중심으로-", 제6권 제2호; 361-384.
  8. 정봉민(1996), "Sea & Air 복합운송 동향 및 전망", 해운산업연구, 제143호; 7-17.
  9. 한국복합운송주선업협회(1992), 프레이트 포워딩, 한국복합운송주선업협회.
  10. Anderson, E. Fornell, and D. R. Lehmann(1994), "Customer Satisfaction, Market Share, and Profitability: Findings from Sweden", Journal of Marketing, Vol. 58; 53-66.
  11. Bagozzi, R. P. and Y. Yi(1998), "On the Evaluation of Structural Equation Models," Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.16; 74-94.
  12. Belsley, D. A., E. Kuh and R. E. Welsch(1980), Regression Diagnostics: Identifying Influential Data and Sources of Collinearity, John Wiley and Sons.
  13. Coyle, J. J., E. J. Bardi and C. J. Langley Jr.,(1996), The Management of Business Logistics, Minneapolis, West Publishing.
  14. Cronin, J. Jr. and A. Taylor(1992), "Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension," Journal of Marketing, Vol.58; 55-68.
  15. Crosby. P. B(1979), Quality is Free: The Art of Making Quality Certain, New York; McGraw Hill
  16. Dodds, W. B., K. B. Monroe and D. Grewal(1991), "Effects of Price, Brand and Store Information on Buyers' Product Evaluations," Journal of Marketing Research, Vol. 28; 307-319. https://doi.org/10.2307/3172866
  17. Fornell. C.(1992), "A National Customer Satisfaction Barometer: The Swedish Experience," Journal of Marketing, Vol. 56; 6-21. https://doi.org/10.2307/1252129
  18. Garvin, D.(1988), Managing Quality: The Strategic and Competitive Edge, New York; The Free Press.
  19. Hair, J. F., R. E. Anderson, R. L, Tatham, and W. C. Black(1998), Multivariate Data Analysis, Prentice-Hall Int. Inc.
  20. Lewis, R. C. and Booms, B. H.(1983), "The Marketing Aspects of Quality." In: L. Berry, L. Shostack and G. Upah (Eds.), Emerging Perspectives on Service Marketing, Chicago; American Marketing Association.
  21. Nunnally, J. C.(1978), Psychometric Theory, McGraw-Hill, New York.
  22. Oliver, R. L.(1980), "A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions," Journal of Marketing Research, Vol.17, No.4; 460-469. https://doi.org/10.2307/3150499
  23. Parasuraman A, V. A. Zeithaml, and L. L. Berry(1985), "A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research", Journal of Marketing, Vol.49; 41-50.
  24. Parasuraman A, V. A. Zeithaml, and L. L. Berry(1988), "SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality," Journal of Retailing, Vol.64, No.1; 12-40.
  25. Parasuraman A, V. A. Zeithaml, and L. L. Berry(1994), "Reassessment of Expectations as a Comparison Standard in Measuring Service Quality: Implications for Further Research," Journal of Marketing, Vol.58, No.1; 111-124. https://doi.org/10.2307/1252255
  26. Richins, M. L(1983), "Negative Word of Mouth by Dissatisfied Consumers : A Pilot Study," Journal of Marketing, Vol.47; 68-78.
  27. Van de van. A. and D. Ferry(1980), Measuring and Assessing Organizations, Wiley. New York.
  28. Woodside, A. G., L. L. Frey and R. T. Daly(1989), "Linking Service Quality, Customer Satisfaction, and Behavioral Intentions," Journal of Health Care Marketing, Vol.9; 5-17.