DOI QR코드

DOI QR Code

Model Creation and Model Developing Process of Science Gifted Students in Scientific Model Constructing Class for Phase Change of the Moon

달의 위상 변화에 대한 과학적 모형 구성 수업에서 나타나는 과학 영재들의 모형 생성 및 발달 과정

  • Received : 2012.05.13
  • Accepted : 2012.06.14
  • Published : 2012.06.30

Abstract

This study try to analyze feature of model creation and model developing process for gifted students and the activity of students and teachers affected those processes in scientific model constructing class for phase change of moon. For this, I teach scientific model constructing class for science gifted students. I shoot video and record the voice for whole class and each group activity, have a face-to-face talk for selected group members, analyze the paper of activities. I reconstruct model creation and model developing process for each groups and each students, draw a influence that activity aspects of the students and role of the teacher affected modelling process based on those data. After analyzing, I find that discussion in the group contribute model creation and model developing process and developing process of each model changed according to the similarity between target model and first model. The more the students actively participate group activities, the more first model is diversified and final model is more elaborated. Also, the teacher influence model creation and developing process.

본 연구에서는 달의 위상 변화에 대한 과학적 모형 구성 수업에서 나타나는 영재 학생들의 모형 생성 및 발달 과정의 특징과 학생과 교사의 활동이 이 과정에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 이를 위해 과학영재 학생을 대상으로 과학적 모형 구성 수업을 실시하였다. 수업 전체 및 모둠별 활동을 영상 촬영, 음성 녹음하였으며 선택한 모둠에 대한 면담을 실시하고 학생들의 활동지를 분석 자료로 활용하여 모둠별 개인별 학생들의 모형 생성 및 발달과정을 재구성하였으며, 학생들의 활동 양상과 교사의 역할이 여기에 미치는 영향을 도출하였다. 모둠 내에서의 토론이 모둠의 모형 생성 및 발달과정에 기여하며, 표적 모형과 초기모형의 유사성 정도에 따라 개인 모형의 발달 과정이 달라졌다. 모둠활동에 적극적으로 참여하는 학생이 많을수록 초기 모형은 다양해지고 최종 모형도 더욱 정교하게 나타났으며, 교사는 모형의 생성 및 발달과정에 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김미숙, 윤초희, 조석희 (2005). 우리나라 중학생 영재의 지적, 정의적 특성: 일반학생과의 비교 및 학년과 성별 분석. 아시아교육연구, 6(3), 25-58.
  2. 김선희, 김기연, 이종희 (2005). 중학교 수학영재와 과학영재 및 일반학생의 인지적, 정의 적, 정서적 특성 비교. 한국수학교육학회지 시리즈A '수학교육', 44(1), 113-124.
  3. 김종백 (2006). 과학영재를 위한 교수-학습 전략. 영재와 영재교육, 5(2), 19-32.
  4. 오필석, 김찬종 (2005). 지구과학의 한 탐구방법으로서 귀추법에 대한 이론적 고찰. 한국과학교육학회지, 25(5), 610-623.
  5. 이정철, 강순민, 허홍욱 (2009). 한국과학영재학교 학생들의 과학적 태도, 학습양식, 선호하는 수업형태와 수업환경 조사를 통한 수업전략의 수립. 영재교육연구, 19(1), 138-159.
  6. Anderson, C. W. (2007). Perspectives on science learning. In S. K. Abell & N. G. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 3-30). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associate.
  7. Brandwein, P. (1981). The gifted student as future scientists. LA: National/State Leadership Training Institute on the Gifted and Talented.
  8. Chan, D. (2001). Learning styles of gifted and nongifted secondary students in Hong Kong. Gifted Child Quarterly, 45(1), 35-44. https://doi.org/10.1177/001698620104500106
  9. Clement, J. J. (1989). Learning via model construction and criticism. In G. Glover & R. Ronning, C. Reynolds (Eds.), Handbook of creativity: Assessment, theory and research (pp. 341-381). New York: Plenum.
  10. Clement, J. J. (1993). Model construction and criticism cycles in expert reasoning. Fifteenth Annual Meeting of the Cognitive Science Society, Hillsdale, NJ.
  11. Clement, J., & Steinberg, M. (2002). Step-wise evolution of models of electric circuits: A "learning-aloud" case study. Journal of the Learning Sciences, 11(4). 389-452.
  12. Gilbert, J. K., Pietrocola, M., Zylbersztajn, A., & Franco, C. (2000). Science and Education: Notions of Reality, Theory and Model. In J. K. Gilbert & C. J. Boulter (Eds.), Developing Models in Science Education (pp. 19-40). Netherland: Kluwer Academic Publishers.
  13. Giere, R. (1990). Explaining Science: A Cognitive Approach. Chicago, IL: University of Chicago press.
  14. Halloun, I. A. (2006). Modeling Theory in Science Education. Netherland: Springer Science.
  15. Hestene, D. (2006). Notes for a modelling theory of science, cognition and instruction. In E. Berg, T. Ellermeijer, & O. Slooten (Eds.) Proceedings GIREP Conference, 2006; Modelling in physics education (pp. 34-65). Amsterdam: University of Amsterdam.
  16. Justi, R., & Gilbert, J. K. (2002). Modelling, Teachers' Views on the Nature of Modelling and Implications for the Education of Modellers. International Journal of Science Education, 24(4). 369-387.
  17. Martin, S. N., Milne, C., & Scantlebury, K. (2006). Eye-Rollers, Risk-Takers, and Turn Sharks: Target Students in a Professional Science Education Program. Journal of Research in Science Teaching, 43(8). 819-851. https://doi.org/10.1002/tea.20154
  18. Nunez-Oviedo, M. C. (2003). Teacher-student co-construction processes in biology: Strategies for developing mental models in large group discussions. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Massachusetts.
  19. Roe, A. (1953). The making of scientist. New York: Dedd, Mead.
  20. Rea-Ramirez, M. A. (1998). Model of conceptual understanding in human respiration and strategies for instruction. Doctoral Dissertation. University of Massachusetts.
  21. Resnick, M., Berg, R., & Eisenberg, M. (2000). Beyond black boxes: Bringing transparency and aesthetics back to scientific investigation. The Journal of the Learning Sciences, 9, 7-30. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0901_3