DOI QR코드

DOI QR Code

Characteristic of Stress According to Student Clinical Training in Department of Radiology

방사선(학)과 학생 임상실습에 따른 스트레스 특성

  • Baek, Chang-Moo (Dept. of Radiological Science, Hanseo University) ;
  • Chae, Soo-In (Dept. of Radiology, Hallym University Medical Center) ;
  • Kim, Jeong-Koo (Dept. of Radiological Science, Hanseo University)
  • 백창무 (한서대학교 방사선학과) ;
  • 채수인 (한림대학교 성심병원 영상의학과) ;
  • 김정구 (한서대학교 방사선학과)
  • Received : 2012.05.30
  • Accepted : 2012.08.14
  • Published : 2012.08.30

Abstract

Department of radiology implements the hospital-based clinical training to accept medical treatment techniques and to adapt experiences for students. However, it might cause negative effects to training education, leading to doubt about major and pressure about training as lots of students experience clinical treatment and complex stress in unfamiliar environment. Regarding this, pressure element that students can experience and diverse variables of training were compared and analyzed. With students in department of radiology for 6 colleges and universities, from September 15th to October 25th in 2011. The degree of stress for students in training was shown high in the fields of cost(3.06) and trainers(3.02). Value and ideal(2.94), role and experiment(2.93), training environment(2.74) and relationships among trainees(2.64) were followed in the order. Except expense regarding stress from clinical training, but in all factors, women showed higher pressure level than men(P<.05) and in stress range according to BEPSI-K, a meaningful difference was shown in fields of training environment, relationships among trainees and role and experiment(P<.01, P<.001, P<.05). Therefore, It has been confirmed that there is correlation between stress of students and satisfaction for clinical training with each other closely.

방사선(학)과는 학생들의 실무적응과 진료기술의 수용을 도모하고자 병원 임상실습교육을 실시하고 있다. 그러나 임상실습현장에서 낯선 환경과 진료업무를 체험함으로써 많은 학생들이 복합적이고 다양한 스트레스를 경험하고 있다. 때로는 실습의 부담감과 전공에 대한 회의로 이어져 실습교육에 부정적인 결과를 초래할 수도 있다. 이에 방사선(학)과 학생들의 임상실습 시 경험할 수 있는 스트레스에 대해 그 요인들을 파악하고자 전국 3년제 4년제 대학 중 6개 대학의 방사선(학)과 재학생을 대상으로 2011년 9월 15일에서 10월 25일까지 설문조사를 실시하였다. 방사선(학)과 학생들이 임상실습에서 경험하는 스트레스 정도는 비용적인 측면(3.06)과 임상지도자(3.02)에 관련한 영역에서 높게 나타났으며, 이어서 가치와 이상(2.94), 역할과 실습활동(2.93), 실습환경(2.74), 실습생 간 관계(2.64)의 순으로 나타났다. 임상실습 스트레스 요인에 대해 비용적인 측면을 제외한 모든 요인에서 여성이 남성보다 스트레스 수준이 높게 나타났으며(P<.05), BEPSI-K 구분에 따른 스트레스군 간에는 실습환경, 실습생 간 관계, 역할과 실습활동 영역에서 유의한 차이를 나타냈다(P<.01, P<.001, P<.05). 따라서 임상실습에 임하는 학생들의 스트레스가 임상실습의 만족도와 상호 밀접한 상관관계를 가짐을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 유광열, 김현수, "대학 방사선학과 학생들의 임상실습에 대한 만족도 현황과 발전 방향", 방사선기술과학, Vol. 29, No.4, pp.303-310, 2006.
  2. 최종학, 김창균, 김원철 외 1인, "방사선사 업무의 발전에 관한 조사 연구", 방사선기술과학, Vol.2 9, No. 3, pp.197-210, 2006
  3. 김학성, "방사선과 학생의 임상실습 만족도에 관한 연구", 방사선기술과학, Vol. 27, No. 4, pp.75-83, 2004
  4. 이은숙, "치과위생학개론", 고문사, p.53, 1998
  5. 김영남, "치위생과 학생이 임상실습 시 경험하는 스트레스 요인에 관한 연구", 경복논총, Vol. 4, No. 2, pp.373-391, 2000.
  6. 주영애, "사회복지현장실습에서의 스트레스 대처방안에 관한 연구", 상지대학교 사회복지정책대학원 석사학위논문, 2007.
  7. 배종면, 안윤옥, 박병주, "대학생 흡연량과 스트레스와의 관련성", 예방의학회, Vol. 27, pp.1-10, 1994.
  8. 박민아, "간호대학생의 셀프리더십, 임상실습 스트레스 및 대처방식", 경북대학교 대학원 석사학위논문, 2009.
  9. 김현자, "치위생과 학생들의 임상실습으로 인한 스트레스와 관련요인", 경북대학교 보건대학원 석사학위논문, 2008.
  10. 황선희, "치위생과 학생이 교외 임상 실습에서 경험한 스트레스 요인에 관한 연구", 단국대학교 행정법무대학원 석사학위논문, 2004.
  11. 신혜진, "스트레스 대처 전략 검사의 타당화 연구", 서울대학교 대학원 석사학위논문, 2002.
  12. 신성규, 임인철, "방사선학과 학생의 임상실습 만족도와 관련 요인", 한국콘텐츠학회, Vol.10, pp.276-284, 2010.

Cited by

  1. Ways to Reduce Clinical Practice Stress of Students in the Department of Radiology vol.13, pp.8, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.08.266
  2. The Immediate Effects of Foot-bath at Diverse Temperatures on the Stress of Students in the Department of Physical Therapy who Experience Clinical Practice vol.11, pp.1, 2016, https://doi.org/10.13066/kspm.2016.11.1.107
  3. A comparative study of educators vs, non-educators designed to improve dental radiographic quality control - Focusing on theories of dental radiographic and practical training and clinical practice education - vol.6, pp.5, 2012, https://doi.org/10.7742/jksr.2012.6.5.421
  4. A Study on the Satisfaction and Stress Factors of Clinical Practice for Dental Hygiene Students vol.16, pp.1, 2016, https://doi.org/10.17135/jdhs.2016.16.1.62
  5. A Study on the Stressors of Students in the Department Ophthalmic Optics during the Clinical Practice vol.22, pp.4, 2017, https://doi.org/10.14479/jkoos.2017.22.4.299
  6. The Effects of Stress Coping Style on Clinical (On-the-Job) Training Satisfaction in Some Optometry Majors: the Mediating Effects of Problem-Solving Ability vol.23, pp.3, 2018, https://doi.org/10.14479/jkoos.2018.23.3.191
  7. Relationship between Clinical Practice Stress and Resilience in Ophthalmic Optics Students vol.21, pp.1, 2012, https://doi.org/10.17337/jmbi.2019.21.1.23
  8. 적극적 스트레스 대처매개 중재가 임상실습 스트레스와 만족도에 미치는 영향 vol.7, pp.2, 2012, https://doi.org/10.15205/kschs.2019.12.31.1345
  9. 임상실습을 경험한 방사선과 학생의 방사선사 이미지에 대한 주관성 연구 vol.11, pp.7, 2012, https://doi.org/10.15207/jkcs.2020.11.7.051