DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison of Perception Differences About Nuclear Energy in 4 East Asian Country Students: Aiming at $10^{th}$ Grade Students who Participated in Scientific Camps, from Four East Asian Countries: Korea, Japan, Taiwan, and Singapore

동아시아 4개국 학생들의 핵에너지에 대한 인식 비교: 과학캠프에 참가한 한국, 일본, 대만, 싱가포르 10학년 학생들을 대상으로

  • Received : 2012.04.07
  • Accepted : 2012.05.21
  • Published : 2012.08.30

Abstract

This study was done at a scientific camp sponsored by Nara Women's University Secondary School, Japan. In this school, $10^{th}$ grade students from 4 East Asian countries: Korea, Japan, Taiwan, and Singapore, participated. We made a research on students' perceptions about nuclear energy. Sample populations include 77 students in total, with 12 Korean, 46 Japanese, 9 Taiwanese and 10 Singaporean students. Overall perceptions comparison about nuclear energy shows average values from the order of highest Korea, Taiwan, Singapore, and to lowest, Japan. We implemented a T-test to identify perception differences about nuclear energy, with one group that include 3 countries (Korea, Taiwan and Singapore) and another group that includes all the Japanese students. T-test results of perceptions about nuclear energy shows students from the 3 countries of Korea, Taiwan and Singapore having higher average than Japanese students. (p<.05). Korean average scores regarding overall perceptions about nuclear energy show as the highest in all 4 East Asian countries and also highest in all subcategories. On the contrary in Japan, they have lower and negative perceptions of nuclear energy. In spite of these facts, perceptions of Japanese students about nuclear energy seem lowest and negative mainly because of the recent Fukushima nuclear power plant disaster, caused by the tsunami and its subsequent damages and fears of radiation leaks, etc. This shows that negative information about future disasters and its resulting damages like the Chernobyl nuclear accident could influence more on people's risk perception than general information like nuclear energy-related technologies or the news that the plant is operating normally, etc. Even if the possibility of this kind of accident is very low, just one accident could bring abnormal risks to technology itself. This strong signal makes negative image and strengthens its perceptions to the people. This could bring a stigma about nuclear energy. This study shows that Government's policy about the highest priority for nuclear energy safety is most important. As long as such perception and decision are fixed, we found that it might not be easy to get changed again because they were already fortified and maintained.

이 연구는 일본 Nara Woman's University Secondary School에서 이루어졌던 과학캠프에 참가한 동아시아 4개국(한국, 일본, 대만, 싱가포르) 10학년 학생들을 대상으로 조사한 것이다. 한국 학생 12명, 일본 학생 46명, 대만 학생 9명, 싱가포르학생 10명으로 전체 77명에 대하여 핵에너지에 대한 인식을 조사하였다. 핵에너지에 대한 인식의 전체 평균 비교 결과 한국, 대만, 싱가포르, 일본 학생들 순으로 나타났다. 일본과 동아시아 3개국(한국, 대만, 싱가포르) 학생들 간 핵에너지에 대한 인식의 t 검증 비교 결과 동아시아 3개국 학생들이 일본 학생들보다 높게 나타났다(p<.05). 핵에너지에 대한 인식의 하위 영역별로 평균 비교 결과 기술성 영역에서는 한국, 일본, 대만, 싱가포르 학생들 순으로 나타났고, 동아시아 3개국 학생들과 일본 학생들과의 기술성 영역의 t 검증 비교결과 유의미한 차이를 보이지는 않았다(p>.05). 관리성 영역의 평균 비교에서는 한국, 대만, 싱가포르, 일본 학생들 순으로 나타났으며, 동아시아 3개국 학생들과 일본 학생들 간 t 검증 비교 결과는 유의미한 차이가 나타났다(p<.05). 유용성 영역의 평균 비교 결과 한국, 대만, 싱가포르, 일본 학생들 순으로 나타났으며, 동아시아 3개국 학생들과 일본 학생들 간 t 검증 비교 결과는 유의미한 차이를 보였다(p<.05). 안전성 영역의 평균 비교 결과 한국, 대만, 일본, 싱가포르 학생들 순으로 나타났으며, 동아시아 3개국 학생들과 일본 학생들 간 비교 결과는 유의미한 차이를 보였다(p<.05). 과학 캠프에 참가한 동아시아 4개국 가운데 한국 학생들의 핵에너지에 대한 인식이 가장 높게 나타났고, 하위 모든 영역에서도 높게 나타났다. 이는 그동안 정부에서 원자력사업자와는 별도로 원자력홍보전문기관을 설립하여 원자력 발전에 대해 과학적, 객관적 정보를 가지고 활발하게 계몽 및 홍보활동(원자력문화 활동)을 펼쳤고, 학생들이 이에 대한 홍보를 많이 접했기 때문인 것으로 보인다. 반면에 우리나라보다 12년 앞서 원자력발전을 시작한 일본의 경우 원자력홍보전문기관인 일본원자력문화진흥재단의 원자력문화 활동을 학생들과 성인 등을 대상으로 계몽 및 홍보활동을 전개하고 있으며, 과학캠프에 참가한 동아시아 4개국 중 가장 많은 원자력 발전소를 보유하고 운영을 하고 있으나 지진해일(쓰나미)로 인한 후쿠시마 원전 사고와 방사능 누출에 따른 피해와 우려로 인하여 일본 학생들의 핵에너지에 대한 인식이 낮게 나타났다고 볼 수 있다. 이는 원자력 관련 기술이나 시설이 정상적으로 작동하고 관리된다는 정보보다는 체르노빌 원전 사고와 같은 대재난이나 중대한 사고들에 대한 정보가 대중의 위험인식에 더 큰 영향을 미치며, 이러한 대형 사고들은 그 빈도가 매우 낮지만 한 번의 사고만으로도 해당 기술에는 비정상적인 위험이 존재한다는 강한 신호(signal)를 만들어내고, 이러한 신호는 사람들에게 부정적인 이미지와 인식을 고착시켜 최종적으로는 원자력 관련 기술에 대한 낙인화(stigmatize)를 초래하기도 한다는 연구결과를 지지하였다. 이를 통해 원전의 안전관리를 최우선으로 하는 국가의 정책전환이 가장 중요하다고 볼 수 있으며, 한번 형성된 인식이나 결정은 계속 보강, 유지되어 교정되기가 쉽지 않다는 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김지은, 우형택 (2004) 핵에너지 태도의 사회 그룹별 특성과 변수. 한국환경과학회지, 13(10), 955-963.
  2. 박상태, 최혁준, 김준태, 정기주, 이희복, 육근철 (2005). 물리교사들의 방사선 개념에 대한 인식 실태. 한국과학교육학회지, 25(5), 603-609.
  3. 오미영, 최진명, 김학수 (2006). 위험을 수반한 과학기술의 낙인효과: 원자력에 대한 위험인식이 방사선기술 이용 생산물에 대한 위험인식과 수용에 미치 는 영향. 한국언론학보, 52(1), 467-500.
  4. 장우정, 우형택 (2002) 핵에너지 태도 측정도구의 개발. 한국환경과학회지, 11(9), 829-842.
  5. 차용진 (2006). 위험인식 연구: 심리측정패러다임의 신뢰성 및 타당성 검토. 한국정책과학학회보, 10(4), 181-201.
  6. 최인철, 김범분 (2007). 원자력 발전소 안전체감에 관한 연구: 안전체감지수 개발과 안전체감 수준. 한국심리학회지, 13(3), 1-21.
  7. 한은옥, 박병섭 (2005). 일부 대학생의 방사선 이용에 대한 지식, 의식도 및 태도. 한국방사선학회지, 30(4), 221-230.
  8. Bronfman, N. C., Vazques, E. L., & Dorantes, G. (2009). An empirical study for the direct and indirect links between trust in regulatory institutions and acceptability of hazards. Safety Science. 47, 686-692. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2008.09.006
  9. Cha, Y. J. (2000). Risk perception in Korea: A comparison with Japan and the United States. Journal of Risk Research, 3(4), 321-332. https://doi.org/10.1080/13669870050132540
  10. Girondi, A. J. (1983). A discriminate analysis of attitudes related to the nuclear power controversy. Journal of Environmental Education, 14, 2-6. https://doi.org/10.1080/00958964.1983.9943473
  11. Eiser, J. R. & Pligt, J. V. (1988). Attitude and decision, Routledge: London, 150-174.
  12. Calhoun, L. & Shrigley, R. L. (1986). The nuclear attitudes of student in Pennsylvania. School Science and Mathmatics, 86(8), 635-639. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1986.tb11667.x
  13. Dulski, R. E. (1992). Development of a factor analytic path model of the relationship between selected science-related attitudes in secondary school students. Doctoral Dissertation, State University of New York at Buffalo(UMI No. 9222051).
  14. Greenberg, M., Lowrie, K., Burger, J., Powers, C., Gochfeld, M. & Myer, H. (2007). The Ultimate LULU? Journal of American Planning Association, 73(3), 346-352. https://doi.org/10.1080/01944360708977982
  15. Kasperson, R. E., Jhaveri, N. & Kasperson, J. X. (2001). Stigma and the social amplificatyion of risk: Toward a framework of risk analysis. In J. Flynn. P. Slovic & H. Kunreuther (Eds.), Risk, Media and Stigma: Understanding Public Challenges to Modern Science and Technology. London and Sterling. VA: Eartscan Publications.
  16. Showers, D. E., Shrigley, R. L. & Lobert, L. (1995). Effect of knowledge and persuasion on high school students' attitudes toward nuclear power plant. Journal of Research in Science Teaching, 32(1), 29-43. https://doi.org/10.1002/tea.3660320105
  17. Solvic. P. (1993). Perceived risk, trust and democracy. Risk Analysis, 13(6), 675-682. https://doi.org/10.1111/j.1539-6924.1993.tb01329.x

Cited by

  1. EDUCATIONAL EFFECTS OF RADIATION WORK-STUDY ACTIVITIES FOR ELEMENTARY, MIDDLE, AND HIGH SCHOOL STUDENTS vol.46, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5516/net.10.2013.091
  2. KOREAN STUDENTS' BEHAVIORAL CHANGE TOWARD NUCLEAR POWER GENERATION THROUGH EDUCATION vol.46, pp.5, 2012, https://doi.org/10.5516/net.10.2014.033
  3. 고등학생들의 원자력 인식구조에 대한 언어 연결망 분석 vol.15, pp.7, 2015, https://doi.org/10.5392/jkca.2015.15.07.578
  4. DEVELOPMENT OF NUCLEAR ENERGY AND RADIATION TEXTBOOKS FOR ELEMENTARY, MIDDLE, AND HIGH SCHOOL STUDENTS vol.40, pp.3, 2015, https://doi.org/10.14407/jrp.2015.40.3.132
  5. Effects of Education Concerning Radiation and Nuclear Safety and Regulation on Elementary, Middle, and High School Students in Korea vol.45, pp.3, 2012, https://doi.org/10.14407/jrpr.2020.45.3.108