An Empirical Study on the Effects of Personal and Systematic Characteristics on the Acceptance of Technologically Innovative Products - With Focus on Cloud Computing -

개인특성 및 시스템특성이 기술혁신제품의 수용에 미치는 영향 연구 - 클라우드 컴퓨팅을 대상으로 -

  • Received : 2012.05.23
  • Accepted : 2012.06.18
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The possibility of successful commercialization of technologically innovative products depends on the degree to which consumers select and utilize the product. Therefore, the research that endeavors to find the usage behavior and the acceptance intention of users of technologically innovative products is a very important quest. This study empirically analyzes the factors that influence commercialization of a technologically innovative product: cloud computing. Existing studies examined acceptance intentions by expanding the TAM model and excluded attitude and usage behavior. This study determined attitude, usage behavior and personal characteristics of consumers to be important influencing factors. The results of the empirical analysis are as follows: First, the self-efficacy of personal characteristics had a significant effect on ease of use and acceptance intention and perceived costs had a significant influence on the factors of perceived usefulness and perceived ease of use. Second, research on the systematic characteristics of cloud computing confirmed that security was an important factor affecting acceptance intention while innovativeness was critical to ease of use. Third, of the usage characteristics among users of technologically innovative products, perceived usefulness had an effect on the acceptance and usage behavior of cloud computing, and perceived ease of use had an important influence on perceived usefulness. Currently, when cloud computing services have not yet become widespread to the public, this study proposed meaningful results for policy direction and commercialization strategies by revealing variables that influence acceptance and usage behavior.

기술혁신제품에 대한 사업화의 성공 여부는 소비자가 제품을 선택하여 이용하는 정도에 달렸다. 따라서 기술혁신제품 사용자의 수용의도와 사용행위에 영향을 미치는 요인에 대한 연구는 매우 중요하다. 본 연구는 기술혁신제품인 클라우드 컴퓨팅을 대상으로 기술혁신제품의 사업화에 영향을 미치는 요인을 제시하고자 하였다. 기존 연구들은 TAM 모형을 확장하면서 태도와 사용행위를 제외하고 수용의도만 검증하였지만, 본 연구에서는 태도와 사용행위 그리고 소비자의 개인적 특성을 중요한 영향요인으로 포함하였다. 연구 결과 첫째, 개인특성의 자기효능감은 지각된 사용용이성과 수용의도에, 지각된 비용은 지각된 유용성과 지각된 사용용이성에 각각 정(+)의 영향 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 클라우드 컴퓨팅의 시스템특성인 보안성은 수용의도에, 혁신성은 사용용이성에 정(+)의 영향을 미치는 변수로 확인되었다. 셋째, 사용자들의 활용특성인 지각된 유용성은 수용 및 사용행위에 정(+)의 영향을 미치며, 지각된 사용용이성은 지각된 유용성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구는 클라우드 컴퓨팅에 의한 서비스가 대중적으로 확산되지 않은 현시점에서 수용 및 사용행위에의 영향변수를 제시함으로서 정책적 방향 및 사업화 전략에 의미 있는 결과를 제공하였다.

Keywords