DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Stage Costumes of Creative Musical 'Hyecho' - Focus on the Costumes of the Chorus -

창작 뮤지컬 '혜초'의 무대의상 연구 -코러스(Chorus)의상을 중심으로-

  • Received : 2012.04.12
  • Accepted : 2012.07.23
  • Published : 2012.08.31

Abstract

This study examines the stage costumes of the creative musical 'Hyecho', which was performed six times in the Chung Ang Art Center hosted by Chung-Ang University's performance & media agency from December 20 to 22 in 2006. The stage costumes were made based on these basic design elements of stage costumes that were dyed : line, silhouette, material, and color. First, the creative musical 'Hyecho' presents a new form of fusion theatre, which blends Korean traditional music and dance with videos. Thereby, the musical has opened a new phase in Korea's creative performing arts. Second, in musical performances that combines dance and songs, stage costumes should be made not only to attract the audience's eyes, but also not to interrupt actors' vocalizations and movements by taking their physical features into account. Also, costumes should be made in consideration of their relationships with visual elements, including stage settings and lighting. Third, the musical features fusion-style stage costumes, which combines Hanbok, the Korean traditional costume, and Indian traditional costumes with modern costumes. For the line and silhouette, costumes show the beauty of curves through the curves of Hanbok and India's traditional costumes and also through irregular pleats of pants. Also, by using cotton materials, which is easy to dye and not readily deformed, costumes feature colors that are found in nature through a gradation dyeing technique. In doing so, it offers visual amusement to the audience by making stage costumes look like a beautiful painting. Fourth, the stage costumes of the chorus feature costumes that use lining and pleated skirts using belts, and various accessories, including necklaces that use strings in order to express evil spirits. Since there is not much time to change costumes during a performance, using such items are helpful to show the unique characteristics of actors effectively during the limited time. Also, coordinating with the lighting director allows the costume designer to make better costumes for the chorus and make the performance more dramatic. Finally, it was not necessary to wash the costumes of the chorus of the fusion musical Hyecho 2006 since it was performed only six times. However, when using dyed costumes for the long-term performance, it might cause problems such as bleaching that result from the washing of costumes and low durability that can result in the deformation of costumes. As performing arts are made in various forms and are diversified, it is needed for stage costumes to change accordingly through new attempts and various ways of expression.

Keywords

References

  1. 중앙대학교 공연영상사업단 편 (2006), '길위의 혜초' 공연 팜플렛, p. 6.
  2. 중앙대학교 공연영상사업단 편 (2006), '길위의 혜초' 공연 팜플렛, p. 8.
  3. 구민수 (2005), 뮤지컬 '아이다'의 무대의상디자인 연구, 동덕여자대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 서지성 (2006), 뮤지컬 '불의검' 공연의상제작에 관한 연구, 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  5. 윤은경 (2006), 어린이 뮤지컬 '인어공주'의 무대의상연구, 대전대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 유선아 (2008), 뮤지컬 루나틱의 무대의상디자인, 경원대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 김지연, 노윤선 (2008), 뮤지컬 겨울이야기의 무대의상 디자인에 관한 연구, 한국패션디자인학회지, 8(2), pp. 111-124.
  8. 이지선 (2009), 체계적인 무대의상디자인 과정의 연구: 뮤지컬 드라큘라를 중심으로, 상명대학교 문화예술대학원 석사학위논문.
  9. 범서희, 이인성 (2010), 뮤지컬 지킬앤 하이드에 나타난 무대의상 디자인 연구, 복식, 60(4), pp. 45-57.
  10. 한나라 (2010), 무대의상에 나타난 블랙의 미적 특성, 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 중앙대학교 공연영상사업단 편 (2006), '길위의 혜초' 공연 팜플렛, p. 5.
  12. "혜초", 자료검색일 2011. 12. 31, http://100.naver.com/100.nhn?docid=189849
  13. 중앙대학교 공연영상사업단 편 (2006), '길위의 혜초' 공연 팜플렛, p. 8.
  14. 김현숙 (1995), 무대의상디자인의 세계(초판), 서울: 고려원, pp. 21-22
  15. 김영삼 (2006), 공연제작 매뉴얼 시리즈 13- 무대의상, 서울: 중앙대학교 출판부, p. 7.
  16. 구민수 (2005), 뮤지컬 '아이다'의 무대의상디자인 연구, 동덕여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 25.
  17. 범서희, 이인성 (2010), 뮤지컬 지킬앤 하이드에 나타난 무대의상 디자인 연구, 복식, 60(4), p. 47.
  18. 서지영 (2005), 창작 뮤지컬과 번역 뮤지컬의 관객 선호에 관한 연구-창작 뮤지컬의 발전 방향을 중심으로, 단국대학교 대중문화예술대학원 석사학위논문, pp. 63-64.
  19. 김희정 (2010), 한국 뮤지컬의 변천과 뮤지컬 의상의 특성에 관한 고찰, 복식문화, 18(6), p. 1114.
  20. 이정미 (1992), 한여름밤의 꿈을 위한 무대의상 디자인연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, pp. 21-22.
  21. 심화진 외 (2009), 우리옷 만들기, 서울: 성신여자대학교 출판부, p. 65.
  22. 심화진 외 (2009), 우리옷 만들기, 서울: 성신여자대학교 출판부, p. 84.
  23. 심화진 외 (2009), 우리옷 만들기, 서울: 성신여자대학교 출판부, p. 108.
  24. "kurta & pajama", 자료검색일 2012. 2. 14, http://www.exoticindiaart.com/product/textiles/pure-white-kurta-pajama-VP17/
  25. "드레스리허설", 자료검색일 2011. 1. 5, http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=389996

Cited by

  1. '미디어 어린이 영어뮤지컬 마술피리' 무대의상 디자인 vol.64, pp.7, 2012, https://doi.org/10.7233/jksc.2014.64.7.114