DOI QR코드

DOI QR Code

The Present Condition on Education of Citation & Reference Writing in Academic Library

대학도서관의 인용 및 참고문헌작성 교육 현황

  • 이혜영 (동덕여자대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2012.08.15
  • Accepted : 2012.09.24
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The citation & reference writing is a necessary curricular course for undergraduate students to improve paper writing and information literacy. And academic libraries have been involved in relation to the course. In this context, this study examined and analyzed present conditions and contents of the citation & reference writing presently taught by academic libraries. The investigation shows that 9 out of 51 universities in Seoul & Gyeonggi-Do taught the course of citation & reference writing. The course was all taught under the title of 'paper writing' except one academic library, and the librarian taught this course on off-line. Some academic libraries taught only part of citation & reference works while many never taught them at all. Especially, the definition and types of plagiarism and reference works on Website were not appropriately covered. Academic libraries teaching the citation & reference writing should grow, and contents of the course should be systematically taught.

인용 및 참고문헌 작성법은 대학생들의 과제작성과 정보활용능력 향상에 필수적인 교육과정이 되는 것으로, 대학도서관이 이러한 교육의 핵심 주체로서 상당한 영향을 미쳐왔다. 이에 본 연구는 현재 대학도서관에서 실시하고 있는 인용 및 참고문헌 작성법의 현황 및 내용을 조사 분석하였다. 그 결과, 서울 및 경기 소재 4년제 대학교 51개 중 9개 대학도서관에서 이러한 교육을 실시하고 있었다. 교육과정은 1곳을 제외하고 모두 '과제작성 교육'이라는 명칭 하에 세부적인 교육을 포함하고 있었으며, 오프라인 교육인 경우 사서가 교육을 실시하고 있었다. 교육내용은 인용 및 참고문헌 작성법에 관련된 부분교육을 실시하거나 또는 전혀 교육을 실시하지 않는 곳이 대부분이었다. 특히 표절의 정의와 유형 그리고 웹 사이트 기재방식에 관한 교육은 제대로 이루어지지 않고 있었다. 인용 및 참고문헌 작성법과 관련된 교육을 실시하는 대학도서관이 확대되고 그 교육내용 또한 좀 더 체계적으로 다루어질 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 고영만. 2005. 정보문해론. 서울: 한국도서관협회.
  2. 곽동철. 2007. 학술논문에서 표절의 유형과 올바른 인용 방식에 관한 고찰. 한국문헌정보학회지, 41(3): 103-126.
  3. 김기태. 2010. 글쓰기에서의 표절과 저작권. 서울: 지식의 날개.
  4. 김성수. 2008. 미국 대학의 '학문적 정직성' 정책에 대한 연구 - 대학 글쓰기에서 '표절' 문제를 중심으로 -. 작문연구, 6: 193-226.
  5. 김태승. 2005. 대학생을 위한 정보활용. 경기: 조은글터.
  6. 민중서림편집국. 2011. 민중 엣센스 국어사전. 제6판. 서울: 민중서림.
  7. 이인재. 2008. 대학에서의 글쓰기 윤리교육. 작문연구, 6: 129-159.
  8. 이지연, 이상곤. 2008. 과제표절과 관련한 대학생의 디지털 정보원 활용 현황에 관한 조사 연구. 열린교육연구, 16(3): 103-121.
  9. 이혜영, 남태우. 2010. 대학생들의 인용 및 표절에 관한 인식연구. 한국문헌정보학회지, 44(3): 175-198.
  10. 이혜영. 2011. 대학도서관에서의 과제 작성 교육에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 42(1): 369-395.
  11. 장덕현, 최고운. 2008. 대학도서관 정보활용교육 모형 개발에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 19(1): 37-60.
  12. 정필모. 2004. 학술논문작성지침. 서울: 한국 학술정보.
  13. 찰스 립스. 2008. 정직한 글쓰기. 김형주, 이정아 옮김. 서울: 멘트로.
  14. 최선경. 2009. 대학생 글쓰기에 나타난 오류 분석 - 인용방식의 오류를 중심으로 -. 새교육국어, 81: 299-324.
  15. 한국교육학술정보원 도서관 교육내용 사서 발표집. 2010. 7
  16. Carlson, Jake. 2006. "An Examination of Undergraduate Student Citation Behavior." Journal of Academic Librarianship, 32(1): 14-22. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2005.10.001
  17. Davis, Phillip M. and Suzanne A. Cohen. 2001. "The Effect of the Web on Undergraduate Citation Behavior 1996-1999." Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52: 309-314. https://doi.org/10.1002/1532-2890(2000)9999:9999<::AID-ASI1069>3.0.CO;2-P
  18. Davis, Philip M. 2003. "Effect of the Web on Undergraduate Citation Behavior: Guiding Student Scholarship in a Networked Age." Libraries & the Academy, 3(1): 43-44.
  19. Grimes, Deborah J. and Carl H. Boening. 2001. "Worries with the Web: A Look at Student Use of Web Resource." College & Research Libraries, 62(1): 11-23. https://doi.org/10.5860/crl.62.1.11
  20. Howard, R. M. 1995. "Plagiarism, authorships, and the academic death penalty." College English, 57: 788-806. https://doi.org/10.2307/378403
  21. Stacey, Knight-Davis and Jan S. Sung. 2008. "Analysis of Citations in Undergraduate Papers." College & Research Libraries, 69(5): 447-458. https://doi.org/10.5860/crl.69.5.447
  22. Valentine, Barbara. 2001. "The Legitimate Effort in Research Papers: Student Commitment Versus Faculty Expectations." Journal of Academic Librarianship, 27: 107-115. https://doi.org/10.1016/S0099-1333(00)00182-8
  23. 두산백과사전. [online]. [cited 2011.6.22]. .
  24. 한국 위키 백과사전. [online]. [cited 2011.6.22]. .
  25. 대진대학교 도서관. [cited 2011.5.14]. .
  26. 단국대학교 도서관. [cited 2011.5.14]. .
  27. 이화여자대학교 도서관. [cited 2011.5.14]. .
  28. 한양대학교 도서관. [cited 2011.5.14]. .
  29. 광운대학교 도서관. [cited 2011.5.14]. .
  30. 세종대학교 도서관. [cited 2011.5.14]. .
  31. 성균관대학교 도서관. [cited 2011.5.14]. .
  32. 서울대학교 도서관. [cited 2011.5.14]. .
  33. 숙명여자대학교 도서관. [cited 2011.5.14]. .

Cited by

  1. 문헌정보학 분야 정보활용교육에 관한 연구 동향 vol.26, pp.3, 2012, https://doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.3.207
  2. 대학생 과제보고서에 나타난 인용정보 분석에 관한 연구 vol.50, pp.1, 2012, https://doi.org/10.4275/kslis.2016.50.1.513
  3. 대학도서관 이용자교육에 관한 국내 연구의 특징과 과제 vol.48, pp.3, 2012, https://doi.org/10.16981/kliss.48.201709.83