DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Corporate Social Responsibility on Firm Value to Chinese Companies

중국기업의 사회적 책임이 기업 가치에 미치는 영향

  • 대맹 (배재대학교 경영학과) ;
  • 강호정 (배재대학교 경영학과)
  • Received : 2013.09.02
  • Accepted : 2013.09.27
  • Published : 2013.12.28

Abstract

The cognition for corporate social responsibility of Chinese companies is negative because it increases cost and causes reduction of profit. But interest and execution for corporate social responsibility of Chinese firms is increasing consistently. Purpose of this study is to find effect of corporate social responsibility on firm value to Chinese enterprises. To achieve this purpose, we performed multiple regression method to 647 firms listed on the Shanghai Stock Exchange of China in 2011. Dependent variable is firm value and independent variable is degree of execution of corporate social responsibility to stakeholders. Conclusions of this study are as follows. First, execution of corporate social responsibility for employees, bondholders, government appeared to have a significant positive effect to firm value at 1% significance level. Second, execution of corporate social responsibility for customers appeared to have a significant negative effect to firm value at 1% significance level. Third, execution of corporate social responsibility for stockholders, suppliers appeared to have a weak positive effect on firm value, however these variables showed statistical insignificant.

중국 기업의 사회적 책임에 대한 인식은 사회적 책임을 수행함으로써 비용이 증가하고 이로 인하여 이익도 감소한다는 부정적 인식이 강하지만 지속적으로 사회적 책임에 대한 관심과 수행이 늘고 있다. 이러한 시점에서 본 연구의 목적은 2011년 중국 상해 증권거래소에 A주식을 발행한 상장기업들 중 647개 기업을 대상으로 다중회귀분석을 이용하여 중국기업의 사회적 책임이 기업 가치에 미치는 영향을 파악하는데 있다. 종속변수로는 기업 가치의 대용치로 Tobin Q를 사용하였고, 독립변수로는 기업의 이해관계자인 주주, 종업원, 공급자, 채권자, 정부, 고객에 대한 사회적 책임 수행 정도를, 통제변수로는 기업규모, 베타를 사용하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 종업원 및 채권자 및 정부에 대한 사회적 책임은 기업 가치에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 고객에 대한 사회적 책임은 기업 가치에 유의적인 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 주주와 공급자에 대한 사회적 책임은 기업 가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나 통계적으로 유의하지 않았다. 본 연구는 중국기업의 사회적 책임에 대한 인식 전환을 위한 기초자료로 활용될 수 있다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 신민식, 김수은, 김병수, "기업의 사회적 책임 지출이 기업가치에 미치는 영향", 금융공학연구, 제10권, 제1호, pp.99-125, 2011.
  2. 위평량, "상장기업의 사회공헌과 기업가치 관계에 대한 실증분석", 경영연구, 제21권, 제4호, pp.97-115, 2006.
  3. 전인수, 설유영, 김철교, "기업의 사회적 책임과 기업가치 관련성", 경영교육연구, 제27권, 제5호, pp.361-387, 2012.
  4. 李菊, 企業社會賣任和財務積效相關性研究-以滬 市A股制造業爲例, 江蘇大學碩士論文, 2009.
  5. 张文宝, 企業社會賣任与財務積效關系的實証研究, 江蘇大學碩士論文, 2010.
  6. 朱金凤, 趙紅建, "慈善捐赠會提升企業財務積效嗎-来自滬市A股上市公司的實証檢驗", 會計之友, 10, pp.84-88, 2011.
  7. http://www.sse.com.cn/
  8. http://news.khan.co.kr/

Cited by

  1. Content Analysis as a Method for Measuring Exploitation and Exploration: Discussion with Example Application to the Worldwide Optical Library Industry vol.14, pp.7, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.07.495