DOI QR코드

DOI QR Code

Evaluation of Correlations in Copier's Button and Usability

복사기 조작버튼에 따른 사용성 상관관계 연구

  • Received : 2013.09.02
  • Accepted : 2013.10.28
  • Published : 2013.12.28

Abstract

Touchscreen is now installed in the majority of information devices thanks to the developed digital technology. In case of copiers, although touchscreen was installed earlier than any other information device, current user interface indicates that conventional methods have been maintained without any special re-validation. But, since common office devices such as copiers have brief usage time and clear, straightforward purposes, user experience between an user and device is perhaps an important element. Nevertheless, conservativeness of the market and the fact that users and buyers are not always the same are a stumbling block to actively changing UI. Recently, however, as hardware element, buttons, have moved to touchscreen mostly for smartphone, and common and public devices have seen rapid changes in UX, mostly with touchscreen, it has led to high demand for changes in UX of copiers. To remedy the issues with copiers, a literature review was conducted through existing studies and user evaluation based on user survey and prototype was done to examine the copier's UI elements and relevant changes in usage. In particular, a new direction for UX of copiers was suggested by analyzing the impact of differences between software button-oriented UI and hardware button-oriented UI on users and usability. This study findings could be used as basic data for improving the usability of future common devices including copier and UX design.

디지털 기술의 발달로 인해 터치스크린은 이제 대부분 정보기기에 탑재되고 있다. 복사기의 경우 다른 어떤 정보기기 보다 이른 시기에 터치스크린이 탑재되어 사용 되었음에도 불구하고, 현재 복사기의 User Interface(이하 UI)를 살펴보면 과거로부터 관습적으로 사용되어온 방식을 특별한 재검증 없이 그대로 유지하고 있는 경우를 쉽게 발견 할 수 있다. 그러나 복사기와 같은 사무용 공용기기의 경우 비교적 사용자가 기기와 마주하는 시간이 짧고 사용 목적이 분명하며 간결하기 때문에 사용자와 기기 간 User Experience(이하 UX)가 중요한 요소로 작용 한다고 할 수 있을 것이다. 그럼에도 불구하고 시장의 보수적인 성격과 기기 사용자와 구매자의 상이함이 기기의 UI를 적극적으로 변화 시키는데 큰 걸림돌로 작용되고 있다. 그러나 최근 스마트폰을 중심으로 하드웨어 요소인 버튼이 터치스크린 상으로 위치를 이동하고, 공용/공공기기들이 터치스크린을 중심으로 하는 UX의 변화가 급격하게 일어나면서 복사기 또한 UX의 변화를 요구받고 있다. 본 연구에서는 현 복사기에 나타나는 이 같은 문제점들을 개선하기 위해 문헌을 통해 현재까지의 연구를 살펴 본 후 사용자조사와 프로토타입(Prototype)을 통한 사용자평가를 통해 복사기를 구성하고 있는 UI 요소와 이에 따른 사용행태의 변화 등을 조사하였다. 특히 복사기에 있어서 소프트웨어 버튼중심 UI와 하드웨어 버튼중심 UI간 차이가 사용자와 사용성에 미치는 영향을 분석함으로서 새로운 복사기 UX의 방향을 제시 하였다. 본 연구의 결과는 향후 복사기 및 공용기기의 사용성향상과 UX디자인에서 기반자료로 사용될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. Y. S. Park, S. H. Han, J. Park, and Y. Cho, "Touch Key Design for target selection on a nobile phone," Proceedings of the 10th international conference on Human computer interaction with mobile devices and services, pp.243-246, 2008.
  2. J. Gould, S. Greene, A. Meluson, and M. Rasamny, "Using a touchscreen for simple task," Interaction with computer, Vol.2, No.1, pp.59-54, 1990. https://doi.org/10.1016/0953-5438(90)90014-9
  3. 일본인간공학회 스크린 디자인 연구회, Graphic user ingerface GUI 디자인 가이드, 안그라픽스, p.56, 2003.
  4. 최리진, 박주현, 류한영, "전면 터치 방식 휴대폰의 사용성에 대한 연구", 디지털디자인학연구, Vol.9, No.4, p.291, 2009.
  5. International Standard, Ergonomic requirements for office work with visual display terminals(VDTs), Part11; Guidance on usability, ISO 9241-11, p.10, 1998.
  6. 한성호, "제품 디자인의 감성 만족도 평가 및 예측 모델 개발", 대한인간공학회지, 제20권, 제1호, pp.87-113, 1998.
  7. J. S. Greenstein, "Pointing Device," Human Computer Interaction,Handbook of human-computer interaction, pp.1327-1358, 1997.
  8. Department of Defense, MIL-STD-1472D: Iluman engineering design criteria for milliary systems, equipment, and facilities, Washington D.C Author, 1989.
  9. N. Charness, P. Holley, J. Feddon, and T. Jastrzembski, "Light pen use and practice minimize age and hand performance differences in pointing task," Human Factors, Vol.46, pp.373-384, 2004. https://doi.org/10.1518/hfes.46.3.373.50396
  10. Wendy A. Rogers, Arthur D. Fisk, Anne Collins McLaughlin, and Richard Pak, "Touch a Screen or Turn a Knob: Choosing the Best Device for the Job," Human Factors, Vol.47, No.2 pp.271-288, 2005. https://doi.org/10.1518/0018720054679452
  11. 일본IBM(주), 야마자키 가즈코, 마츠다 미나코, 요시타케 요지, 사용자 중심 디자인, 세종출판사, pp.162-163, 2005.
  12. K. Kasper Hornbæk, "Current Practice in Measuring Usability: Challenges to Usability Studies and Research," International Journal of Human Computer Studies, pp.79-102, 2006.
  13. 정성재, 김봉건, 하광수, 정혜헌, 임봉욱, "프린터 복합기의 사용자 심성모형 검증을 위한 사용성평가", 감성과학, 제13권, 제1호, p.291, 2010.
  14. 김진우, Human Computer Interface 개론; 사람과 컴퓨터의 어울림, 안그라픽스, p.199, 2005.
  15. I. Scott MacKenzie and William Buxton, "Extending Fitts' law to two-dimensional tasks," CHI '92 Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, p.219, 1992.

Cited by

  1. The Reminding Words Evaluation Method for Icon Design vol.14, pp.10, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.064