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Entertainment Tourist's Pursuit Values -Focus on Perfomance Arts-

엔터테인먼트관광자의 가치추구 -공연예술을 중심으로-

  • 장혜원 (제주대학교 관광경영학과) ;
  • 현계담 (제주대학교 관광경영학과)
  • Received : 2013.08.16
  • Accepted : 2013.11.13
  • Published : 2013.12.28

Abstract

This study seeks to identify the Entertainment tourist's pursuit values using means-ends chain theory. Data collection for this study is from July to October, 2012 in Jeju island. The procedure, Soft Laddering involves a series of one-on-one deep interviews with tourists who enjoyed performance arts. To carry out this study, first of all, contents analysis was employed to interview results. Second, Implication Matrix was made by contents analysis which showed direct and indirect relations. Finally, HVM was mapped for value systems. The results showed that Entertainment tourist's pursuit values were classified resulting in three values: Aesthetics, Communication with others, Pleasure. Especially in entertainment tourism, the major attributes was fun; the consequences was sensorial pleasure; the ultimate pursuit values was pleasure. These results support that entertainment tourists is homo ludens and entertainment tourism's marketer should concentrate on story-watching than story-telling.

본 연구는 수단-목적 사슬이론을 적용하여 엔터테인먼트관광자가 추구하는 가치를 규명하고자 하였다. 자료 수집은 2012년 7월부터 10월까지 제주에서 하였다. 연구의 절차는 먼저, 소프트 래더링기법을 실시하기 위하여 공연을 관람한 관광자와 일대일 심층인터뷰를 실시하였으며, 소프트 래더링의 결과를 바탕으로 내용분석을 하였다. 둘째, 내용분석의 결과에 의한 함축매트릭스 결과표를 제시하였으며, 이를 통해 최종적으로 엔터테인먼트관광자의 가치맵(HVM)을 작성하였다. 연구결과 엔터테인먼트관광자의 가치는 미적가치, 타인과의 소통, 즐거움 등으로 나타났다. 특히 지배적 가치는 즐거움으로 나타났는데, 이의 가치체계는 속성의 재미, 혜택의 감각적 즐거움 등의 연결 구조를 가지고 있었다. 이와 같은 결과는 엔터테인먼트관광자가 놀이적 인간(homo ludens)임을 지지하는 것으로, 엔터테인먼트관광의 공급은 스토리-텔링(story-telling)보다 스토리-왓칭(story-watching)에 더 집중할 필요가 있음을 시사하고 있다.

Keywords

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