Operation System of Capstone Design Based on Continuous Industry Related Project

지속적인 기업체 연계 프로젝트 기반의 캡스톤 설계 운영시스템

  • Kwon, Soon-Kak (Department of Computer Software Engineering, Dongeui University) ;
  • Kim, Seong-Woo (Department of Computer Software Engineering, Dongeui University) ;
  • Park, Yoo-Hyun (Department of Computer Software Engineering, Dongeui University)
  • 권순각 (동의대학교 컴퓨터소프트웨어공학과) ;
  • 김성우 (동의대학교 컴퓨터소프트웨어공학과) ;
  • 박유현 (동의대학교 컴퓨터소프트웨어공학과)
  • Received : 2012.10.11
  • Accepted : 2013.05.06
  • Published : 2013.05.31

Abstract

Capstone design course has been opened in order to improve students' practical project in undergraduate courses. This paper presents the efficient operation method for capstone design course. The proposed capstone design is operated such as outside outsourcing institute of industry, that is, the industry suggests the topics and fourth grade students work on this project during this year, and third grade students take over same project and proceed to improve in next year, so it is the continuous operating. Based on this system, industry can get the desired project outputs, and the university can give practical team project experience for students, so a mutual benefit between the industry and university can be possible. The proposed operating system is actually applied to the department of computer engineering, the questionnaire surveys are performed to participated students and corporate mentors, and then the operating results of the proposed system are analyzed.

캡스톤 설계 교과목은 학생들의 실무 프로젝트 향상을 위해서 대학교 학부과정에서 개설되어 있다. 본 논문은 캡스톤 설계 교과목을 효율적으로 운영하기 위한 방안을 제시한다. 제시하는 캡스톤 설계는 기업체의 외부 아웃소싱 연구소 형태로 운영되고 기업체가 주제를 제시하며 당해 연도 4학년 학생들이 프로젝트를 수행하고, 다음 해에는 3학년 학생들이 이어 받아 진행하게 함으로써 단발성이 아닌 지속적으로 유지되도록 운영한다. 이를 토대로 기업체는 원하는 프로젝트 결과물을 얻을 수 있고, 대학교는 학생들에게 실무중심의 팀프로젝트 경험을 쌓게 함으로서 기업체-대학교가 상호 이득을 얻을 수 있을 것이다. 제안하는 운영시스템을 실제로 컴퓨터공학 계열학과에 적용하고, 교과목 수강 학생과 참여 기업체의 멘토를 대상으로 설문조사를 수행하고, 제안시스템의 운영 결과를 분석한다.

Keywords

References

  1. 이태식 외(2009), 공학대학 캡스톤 디자인(창의적 공학 설계) 교육과정 운영실태 및 학습 만족도 조사, 한국공학교육학회, 12(2): 36-50.
  2. 김웅섭(2010), 프로그램 학습성과 향상을 위한 형성평가 중심 캡스톤 디자인 교과목 설계, 한국공학교육학회, 13(1): 62-69.
  3. 박수홍 외(2008), 창의적 공학교육을 위한 캡스톤 디자인 (Capstone Design) 교수활동지원모형 개발, 수산해양교육연구, 20(2): 184-200.
  4. 주영주 외(2011), 전문대학 공학계열 컴퓨터수업에서 학업만족도와 학업성취도 관련변인 연구, 전기학회논문지, 60P(2): 56-62.
  5. 한국공학교육인증원(2012), http://www.abeek.or.kr
  6. L. Thigpen 외(2004), A Model for Teaching Multidisciplinary Capstone Design In Mechanical Engineering, 34th ASEE/ IEEE Frontiers in Education Conference, Oct.
  7. D. G. Meyer(2005), Capstone Design Outcome Assessment: Instruments for Quantitative Evaluation, 35th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, Oct.
  8. W. Akili(2011), Enhancing Capstone Design Education in Civil Engineering: The Potential Synergies between Academics and Practitioners, 41st ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, Oct.
  9. B. Surgenor 외(2005), Capstone Design - Experience with Industry Based Projects", CDIO Conference, Jun.