DOI QR코드

DOI QR Code

Modernist painting style in Disney animation

디즈니 애니메이션에 나타난 모더니즘 회화스타일 : 색, 형태, 공간을 중심으로

  • 문재철 (중앙대학교 영상학과) ;
  • 김유미 (중앙대학교 영상학과 영상예술학)
  • Received : 2013.11.01
  • Accepted : 2013.11.29
  • Published : 2013.12.31

Abstract

In the early twentieth century, history of animation began by modern artists, they produced various experimental images with the newly invented film and cameras. Artists in the field of movie, photography, paintings and others manipulated images in motion. But as some animated movies won industrial success and popularity, they became the trend but experimental style of early animation preserved by so-called non-mainstreamers or experimental animators, counteracting commercialism. Disney animation also followed the trend by applying realistic Hollywood film style, the worse critics placed a low value on the animation and it tarnished the image, although it was profitable investment from a business standpoint. To make images realistic, they opened a drawing class that animators developed skills to imitate motions and forms from subjects in real life. Also some techniques and gizmos were used to mimic and simulate three dimensional objects and spaces, multiplane camera and compositing 3D CG images with 2D drawings. Moreover, they brought animation stories from fairly tales or folk tales, and Walt's personal interest in live-action movies, they applied Hollywood-film-like narratives and realistic visual, and harsh criticism ensued. On the surface early disney animations' potential seems to be weakened, but in reality it still exists by simplifying and exaggerating forms and color as modern arts. Disney animation employs concepts of the modernism paintings such as simplified shapes and colors to a character design, when their characters are placed together in a scene, that visual elements cause mental reaction. This modification gives a new internal experience to audiences. As conceptual colors in abstract paintings make images appeared to be flat, coloring characters with no shading make them look flat and comparing to them, background images are also appeared to be flat. On top of that, multi-perspective at background images recalls modernist paintings. This essay goes in details with the animation pioneers' works and how Disney animation developed its techniques to emulate real life and analyses color schemes, forms, and spaces in Disney animation compared with modern artists' works, in that the visual language of Disney animation reminds of impression from abstract paintings in the beginning of the twentieth centuries.

20세기 초 모더니즘 예술의 다양한 실험은 필름과 카메라의 발명과 함께 애니메이션을 탄생시켰다. 초창기에는 영화, 사진, 미술 등 예술가들에 의해 이미지와 시간을 접목한 다양한 분야의 이미지 실험이 이루어졌다. 그러나 이후 애니메이션이 상업적으로 성공을 거두면서 점차 흥미위주의 작품이 주류로 자리 잡아 갔으며, 초기 애니메이션의 실험적 특성은 소위 비주류 애니메이션으로 명맥이 유지되었다. 디즈니 애니메이션 역시 상업적인 작품을 제작하면서 초기작품의 실험적 형태, 움직임의 표현, 그리고 초현실주의적 관점이 반영돼 모더니즘 예술로 긍정적인 평가를 받아왔었지만, 점차 영화적 리얼리즘을 표방하여 3차원적 영상 이미지 표현에 몰두하였다. 그 예로 애니메이터들에겐 드로잉과 라이브액션 푸티지(liveaction footage)를 연구하는 클래스를 열어 사람과 동물의 움직임을 재현하는 테크닉을 발전시켜갔다. 또한 2차원 원급법의 표현적 한계를 극복하고자 기술적으로 멀티플레인 카메라(multiplane camera), 3D컴퓨터그래픽스와의 합성 등 이미지의 입체감을 강화시켜갔다. 더욱이 내용면으로 대중적인 동화 소재의 선택과 월트 디즈니 개인의 실사영화에 대한 관심은 애니메이션 연출에서 헐리우드 영화적 내러티브의 관습과 이미지 재현의 사실성을 강화시켜 초기 작품들이 갖고 있던 고유의 특성이 변질되면서 디즈니 애니메이션은 하위 영상문화 또는 아동적인 것으로 인식되는 원인이 됐다. 그러나 사라진 듯 보인 초기 모더니즘의 특성들은 이미지 표현에 있어 현재에도 디즈니 애니메이션에 계승되고 있다. 여전히 장르의 특성상 내러티브의 범주에서 디자인의 대상성은 중요시되지만 그 표현에 있어서는, 모더니즘 회화가 추구했던 이미지의 단순화와 과장으로 형태와 색이 줄 수 있는 심리적작용은 애니메이션 디자인에 활용되어 과거에 비해 그 특성은 더욱 강화됐다. 먼저 간단한 도형의 형태로 단순화된 모더니즘 회화의 특성은 캐릭터 디자인에 차용되고, 색은 대상의 장식이나 고증적 재현의 일차원적 목표를 넘어 카메라와 인물의 움직임으로 한 하면에서 배치가 바뀌면서 충돌 상쇄하여 관객에게 내적 경험을 유도하게 한다. 추상회화에서 색의 해방이 평면성으로 귀결된 것과 같이 캐릭터의 단순화된 개념적 색상의 사용은 캐릭터를 평면적으로 보이게 할뿐더러 이와 대조되는 공간은 더욱 평면적으로 나타나게 된다. 또한 카메라 움직임에 따라 드러나는 배경의 다중시점은 다양한 각도에서 대상의 본질을 표현하려한 모더니즘 회화를 연상시키기에 충분하다. 이러한 특성들이 초기 모더니즘 회화가 줬던 경험을 환기시킨다는 점에 입각하여 본 연구는 현대 작품들 사례를 중심으로 단순화 또는 과장된 형태, 내적표현의 색, 그리고 공간 사건의 배경의 역할을 유지하면서 움직임이 주는 경험을 20세기 초 모더니즘 회화의 특성과 비교 분석한다.

Keywords

References

  1. 김지영, 월트 디즈니, 살림출판사, 2009.
  2. 진중권, 진중권의 서양미술사 모더니즘편, 휴머니스트, 2011.
  3. 진중권, 미학 오디세이1, 휴머니스트, 2009.
  4. 진중권, 미학 오디세이3, 휴머니스트, 2009.
  5. 칸딘스키, 권영필 역, 예술에서의 정신적인 것에 대하여, 열화당미술책방010, 2010.
  6. 파버 비렌, 김진환 역, 색채의 영향, SIGONGART, 2008.
  7. E.H. 곰브리치, 백승길, 이종숭 역, 서양미술사, 예경, 2009.
  8. 박동욱,"新造形主義에 立脚한 立體表現 方法 硏究 : 본인 작품을 중심으로",공주대학교 미술학과 디자인전공 석사학위논문(2012.2).
  9. 박재윤, "디지털 테크놀로지발전에 따른 디즈니 장편 드로잉 애니메이션 연구", 만화애니메이션연구,통권 제26호(2012.3), pp.57-78. https://doi.org/10.7230/KOSCAS.2012.26.057
  10. 최정윤, "초기 디즈니 애니메이션의 유토피아적 가능성-미키 마우스에관한 벤야민의 사유를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지 제10권 제7호, 2010년 10월.
  11. 본질과 현상 I 2010년 겨울 22호 I pp.296-325 I 2010년 12월 I 본질과 현상
  12. 김윤지, "미야자키 하야오 "3D 애니메이션? 전혀 계획 없다"", 매일경제 스타투데이, 2013년 7월 26일. http://star.mk.co.kr/new/view.php?mc=ST&no=640181&year=2013.
  13. 월간미술 2000년 4월호: http://www.monthlyart.com/200004/special_01.htm
  14. 매일경제, www.mk.co.kr, 검색어: 미야자키 하야오 2D.
  15. Cathrin Klingsohr-Leroy, Surrealism, Taschen, 2008.
  16. Jayne Pilling 편집, Animation Studies, 1997.
  17. Paul Wells, Animation and Ameraca, Rutgers University Press, 2002.
  18. Paul Wells, Animation: Genre and Authorship, Wall Flower Press, 2002.
  19. Paul Wells, Understanding Animation, Routledge, 2009.
  20. Steven Watts, Walt Disney: "Art and Politics in the American Century", The journal of American History, 1995.
  21. Daniel N. Wood, Adam Finkelstein,John F. Hughes, Craig E. Thayer, David H. Salesin, "Multiperspective panoramas for cel animation", Siggraph 1997.
  22. CFA, www.hfs.hr 검색어: Cartoon realism by Walt Disney.
  23. YOUTUBE, www.youtube.com, 검색어 : Paleolithic cave drawings, 2013.03.04.
  24. BRAINPICKINGS: http://www.brainpickings.org, 검색어: Before Walt Disney: 5 Animations by Early Cinema Pioneers.
  25. <덤보> (Dumbo, 1941)
  26. <리듬21>(Rhythmus 21, 1921)
  27. <백설공주>(Snow White, 1937)
  28. <슈로갓> (Surogat, 1916).
  29. <아틀란티스: 잃어버린 제국> (Atlantis The Lost Empire, 2001).
  30. <카우 삼총사> (Home on the Range, 2004).
  31. <쿠스코? 쿠스코!> (The Emperor's New Groove, 2000).
  32. <판타스마고리>(Fantasmagorie, 1908)
  33. <해골의 춤>(The Skelton Dancing, 1929)
  34. <꽃과 나무>(Flowers and Trees, 1932)