DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the relationship between learning styles of students and academic achievement in mathematics - Focusing on freshmen enrolled in a college of science and engineering of the medium-sized university

대학생의 학습유형과 대학 수학교과의 학업성취도 관계 연구 - 수도권 중규모 대학교의 이공대학 신입생을 중심으로

  • Received : 2013.08.14
  • Accepted : 2013.10.08
  • Published : 2013.11.30

Abstract

This study examines the learning styles of freshmen enrolled in a college of science and engineering, and analyses the relationship between learning styles and academic achievement in mathematics to provide basic data for the teaching-learning methods, which are more suitable to learning styles of students. For the purpose of this research, a reliability analysis of Kolb's LSI is applied to 282 freshmen enrolled in a college of science and engineering of the medium-sized university. The outcomes of this survey are followings. Firstly, students hold higher positions in the order of converger, assimilator, accommodator, diverger among 4 learning styles. Secondly, while there is a positive corelation between abstract conceptualization[AC] and academic achievement, there is a negative corelation between concrete experience[CE] and academic achievement. Thirdly, as for academic achievement in mathematics, converger is superior to assimilator and accommodator. Finally, the correlation between learning styles and academic achievement is different by demographic characteristics. Based on these results, this study suggests the necessity for various teaching-learning strategies, which are adjusted to both academic characteristics of mathematics and learning styles. Also, the need for teaching methods, which help students to develop effectively four learning cycles, is proposed.

본 연구는 자연대학과 공과대학 신입생들의 학습유형을 살펴보고, 학습유형과 대학수학교과의 학업성취도 간 관계를 탐색하여 학습자의 학습유형에 보다 적합한 대학수학교과 수업에 대한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위하여, Kolb의 LSI에 대한 신뢰도분석을 한 후 수도권 중규모 대학교의 자연대학과 공과대학 신입생 282명을 대상으로 LSI를 실시하여 그 결과를 분석하였다. 연구결과, 첫째, 학습자 유형은 수렴형, 동화형, 조절형, 확산형의 순으로 나타났다. 둘째, 추상적개념화(AC)와 학업성취도 간에는 정적상관관계가, 구체적경험(CE)과는 부적상관관계가 나타났다. 셋째, 수렴형이 조절형과 확산형보다 학업성취도가 높았다. 넷째, 학습유형과 학업성취 도간 상관관계에 있어서 연구대상자의 특성에 따라 차이가 있었다. 연구결과를 바탕으로, 수학의 학문적 특성과 학습자의 학습유형을 고려하는 맞춤형의 다양한 교수-학습전략의 필요성과 함께, 4단계의 학습사이클을 개별 학습자가 효과적으로 개발할 수 있도록 하는 수업방법이 필요함을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강건우 (2002). 공업계 고등학교 학생들의 학습양식과 수학 성취도의 변인별 분석. 연세대 대학원 석사학위논문.
  2. 강명희.박성희 (1998). 웹기반 훈련(WBT)에서 학습 스타일에 따른 학습자-강사 상호작용과 성취도 비교. 기업교육연구, 1(1), 43-60.
  3. 강명희.권윤성 (2000). 웹기반토론에서 학습스타일에 따른 학습자간 상호작용의 유형 및 토론능력 비교. 교육과학연구, 31(3). http://riss.re.kr. 2013.08.12.
  4. 권정희.이재경 (2002). 웹기반 학습환경에서 학습양식이 학업성취 및 웹기반 학습자 지원기능 선호에 미치는 영향. 교육공학연구, 15(1), 301-330.
  5. 김미라 외 4인 (2006). 의과대학생의 학습양식의 특성과 학업성취의 관계. 한국의학교육, 18(2), 133-140.
  6. 김정대 (1985). 중학생의 학습유형 및 학업성취도의 변인별 분석. 연세대 대학원 석사학위논문.
  7. 김정미 (2010). 간호대여학생의 성격유형, 학습유형, 자기주도성 및 학업성취도간의 관계. 미래청소년학회지, 7(2), 1-25.
  8. 김효성 (1997). 초등학교 수학에서 학습유형의 원리 적용력, 문제해결력 및 태도에 이치는 영향. 서강대 교육대학원 석사학위논문.
  9. 박상분 (2001). 중학생의 수학과 수준별 행동특성과 학습유형 연구. 아주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 박성열.구병두.이풍길 (1997). 고등학교 학생들의 학습유형이 학업성취에 미치는 영향. 농업교육과 인작자원개발, 29(1), 161-169.
  11. 박재항 (1997). 중학교 학습양식과 TA 자아상태가 수학적 문제 해결력에 미치는 영향. 서강대 교육대학원 석사학위논문.
  12. 신현용 (2003). 교사양성 대학 수학교육과 교육과정 및 교수학습방법 개발에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 42(4), 431-452.
  13. 양선희 외 6인 (2012). 일대학 간호대학생의 학습유형에 따른 학업성취도, 자기주도적 학습능력 및 비판적 사고 성향. 기본간호학회지, 19(3), 334-342.
  14. 양은경.황우형 (2005). 수학학습유형과 문제 해결 전략. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 44(4), 565-586.
  15. 안경주.김동옥 (2006). 임상간호사들의 학습유형과 선호하는 학습방법관의 관계. 간호행정학회지, 12(1), 140-150.
  16. 안경주 (2007). 국내 간호학과 학생들의 학습유형과 선호하는 학습방법과의 관계. 한국간호교육학회지, 13(1), 13-22.
  17. 임세영 외 4인 (2012). Kolb학습유형검사의 한글버전 개발. 한국실천공학교육학회논문지, 4(1), 30-44.
  18. 이세나.한석실.이승훈 (2007). 수학학습유형과 학년에 따른 초등학생의 수학불안에 관한 연구. 아동학회지, 28(6), 1-16.
  19. 전명남 (2004). Kolb-McCarthy 학습유형에 따른 심층학습의 차이. 교육심리연구, 18(4), 279-292.
  20. 전현경 (2002). 학습양식과 대학전공과의 상관 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 정재호.이윤혜 (2013). 대학전공선택의 배경과 노동시장: 4년제 대학생을 중심으로. KRIVET Issue Brief. 한국직업능력개발원.
  22. 최승현.박지현.남금천 (2013). 핵심역량에 기초한 중학교 수학수업 방안 탐색, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(2), 99-119.
  23. 하주영 (2011). 간호대학생의 학습유형과 학습태도 및 자기주도적 학습능력. 한국간호교육학회지, 17(3), 355-364. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.3.355
  24. 홍경선.김동익 (2011). 공학교육에서 학생 생성 질문 교수학습방법을 적용한 수업 사례 연구. 공학교육연구, 14(6), 24-30.
  25. Ayersman, D. J. (1993). An overview of the research on learning styles and hypermedia environment. ERIC Document: ED356756.
  26. Block, D. & Cameron, D. (Eds)(2002). Globalization and language teaching. London & New York: Routledge.
  27. Carthey, J. H. (1993). Relationship between learning styles and academic achievement and brain hemispheric dominance and academic performance in business and accounting courses. ERIC Document: ED374412.
  28. Cassidy, S. (2004). Learning style: An overview of theory, models, and measures. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 24(4.), 419-444.
  29. Cassidy, S. & Eachus, P. (2000). Learning style, academic belief systems, self-report student proficiency and academic achievement in higher education. Educational Psychology, 20, 307-322. https://doi.org/10.1080/713663740
  30. DeCoux, V.M. (1990). Kolb's learning styles inventory: A review of its applications in nursing research. Journal of Nursing Education, 29(5), 202-207. https://doi.org/10.3928/01484834-19900501-04
  31. Fox, R. L., & Ronkowski, S. A. (1997). Learning style of political science students. Political Sci Politics, 30(4), 732-737. https://doi.org/10.1017/S1049096500047363
  32. Javis, P. (1987). Adult learning in the social context. London: Groom Helm.
  33. Javis, P. (2006). Towards a comprehensive theory of human learning. London and New York: Routledge/Falmer Press.
  34. Jonassen, D. A. & Grabowski, B. L. (1993). Handbook of individual differences, learning and instruction. NJ: Lawrence Erlbaum Associates & Publishers.
  35. Karuppan, C. M. (2001). Web-based teaching materials; a user's profile. Internet Research, 11(2), 138-148. https://doi.org/10.1108/10662240110695106
  36. Kolb, A. Y & Kolb, D. A. (2005). Learning styles and learning spaces: Enhancing experiential learning in higher education. Academy of Management Learning and Education, 4(2), 193-212. https://doi.org/10.5465/AMLE.2005.17268566
  37. Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  38. Kolb, D. A. (2000). Experience Based Learning System. Boston: HayGroup.
  39. Kreber, C. (1998). The relationship between self-directed learning, critical thinking, and psychological type, and some implications for teaching in higher education. Studies in Higher Education, 23(1), 1-86.
  40. McCarthy, B. (1981). The 4MAT system: Teaching in learning styles with rightleft mode techniques(2nd ed.). Oak Brook, IL: Excel, Inc.
  41. McCarthy, B. (1987). The 4MAT system: Teaching in learning styles with rightleft mode techniques. Revised Edition. Oak Brook, IL: Excel, Inc.
  42. Riding, R. J. & Rayner, S. (2002). Cognitive style and learning strategies: Understanding style differences in learning and behavior. London: David Fulton Publication.
  43. Stradley, S. L., Buckley, B. D., Kaminsky, T. W., Horodyski, M., Fleming, D., & Janelle, C. M. (2002). A nationwide learning-style assessment of undergraduate athletic training students in CAAHEP-accredit athletic training programs. Journal of Athletic Training, 37(4), 114-146.
  44. Sternberg, R. J. & Grigorenkio(1997). Are Cognitive styles still in style? American Psychologist, 52(7), 700-712. https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.7.700
  45. Suliman, W. A. (2010). The relationship between learning style, emotional social intelligence, and academic success of undergraduate nursing student. Journal of Nursing Research, 18(2), 136-143. https://doi.org/10.1097/JNR.0b013e3181dda797
  46. Wells, D. & Higgs, Z. R. (1990). Learning styles and learning preference of first and fourth semester baccalaureate degree nursing students. Journal of Nursing Education, 29(9), 385-390.
  47. Zohgi, M., Brown, T., Williams, B., Roller, L., Jaberzadeh, S., & Palermo, C., et al., (2010). Learning style preferences of Australian health science students. Journal of Allied Health, 39(2), 95-103.

Cited by

  1. 공과대학 신입생들의 수학에 대한 인식변화에 따른 대학수학 교육방향 연구 vol.29, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.3.513
  2. 중위권 공과대학 신입생들의 수학적 성향의 변화 분석 vol.29, pp.4, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.4.745
  3. 수준별 대학수학 수업의 학습유형 분석에 관한 연구: 공과대학생을 대상으로 vol.17, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5762/kais.2016.17.3.373
  4. 플립드 러닝 적용을 위한 트리즈 분석과 공학수업에서 적용사례 연구 vol.17, pp.3, 2013, https://doi.org/10.15813/kmr.2016.17.3.010
  5. 간호대학생의 교수방법 선호도와 Kolb의 학습유형 vol.14, pp.10, 2013, https://doi.org/10.14400/jdc.2016.14.10.339
  6. The Integration of the 4MAT Teaching Model with the Interdisciplinary Structure: A New Model Proposal and Test vol.14, pp.5, 2013, https://doi.org/10.29333/ejmste/82986