DOI QR코드

DOI QR Code

Development of the Heuristic Attention Model Based on Analysis of Eye Movement of Elementary School Students on Discrimination task

변별과제에서 초등학생의 안구운동 분석을 통한 발견적 주의 모델 개발

  • Received : 2013.10.22
  • Accepted : 2013.12.02
  • Published : 2013.12.31

Abstract

The purpose of this study was to develop a HAM (Heuristic Attention Model) by analyzing the difference between eye movements according to the science achievement of elementary school students on discrimination task. Science achievement was graded by the results of the Korea national achievement test conducted in 2012 for a random sampling of classes. As an assessment tool to check discrimination task, two discrimination measure problems from TSPS (Test of Science Process Skill, developed in 1994) which were suitable for an eye tracking system were adopted. The subjects of this study were 20 students from the sixth grade who agreed to participate in the research. SMI was used to collect EMD (eye movement data). Experiment 3.2 and BeGaze 3.2 programs were used to plan experiments and analyze EMD. As a result, eye movements of participants in discrimination tasks varied greatly in counts and duration of fixation, first fixation duration, and dwell time, according to students' science achievement and difficulty of the problems. By the analysis of EMD, strategies of the students' problem-solving could be found. During problem solving, subjects' eye movements were affected by visual attention; bottom-up attention, top-down attention and convert attention, and aflunter attention. In conclusion, HAM was developed, and it is believed to help in the development of a science learning program for underachievers.

본 연구에서는 변별과제를 해결하는 동안 초등학생의 안구운동을 분석하여 발견적 주의모델을 개발하였다. 연구 참여자는 초등학교 6학년 20명이었고 모두 부모의 동의 절차를 거친 자발적인 지원자였다. 본 연구에 사용된 변별과제는 권재술과 김범기(1994)가 개발한 과학탐구능력 검사지에서 아이트래킹으로 실험 가능한 두 과제를 선택하였다. 학생들의 안구운동의 수집은 SMI사의 iView X TM RED 120 Hz를 사용하였고 실험설계와 분석은 동사의 Experiment 3.2와 BeGaze 3.2의 소프트웨어를 사용하였다. 학생들의 모든 안구운동은 응시시간에 대한 정량적인 분석과 문제해결과정에서 학생개인의 인지사고과정을 추론하는 정성적인 분석과정을 거쳤다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 실험 자료의 시각정보의 복잡한 정도에 따라 인지적 부담이 가중되었고 대상을 재인하는 관점 의존적이었다. 둘째, 실험 자료의 제시로 상향식주의가 발화되었고 하향식주의에 의해 의도적이고 목표지향적인 안구운동과 혼란 주의에 의한 안구운동을 구분할 수 있었다. 이를 토대로 인간의 주의와 안구운동을 도식할 수 있었다. 셋째, 압축된 시선흐름(compressed scan-path)을 분석하여 학생들의 문제해결전략을 도출하였다. 넷째, 본 연구의 결과를 통해 발견적 주의 모델(HAM)을 개발하였다. 이 발견적 주의 모델은 앞으로 학생들의 문제해결과정을 분석하는데 효과적인 분석관점을 제공할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 권재술, 김범기(1994). 초.중학생들의 과학탐구능력 측정도구의 개발. 한국과학교육학회지, 14(3), 251-264.
  2. 박민철, 최경주(2005). 모션 기반 선택적 주의 시스템. 한국콘텐츠학회지, 5(6), 87-96.
  3. 박상재, 신장규, 이민호(2002). 독립성분해석 알고리즘을 이용한 칼라영상에서의 상향식 선택적 주의 집중 시각 모델. 경북대학교 센서기술연구소, 13(1), 150-154.
  4. 손영숙, 이현구, 옥애니, 김민식(2003). 선택적 주의와 관점의 변화가 무의미 도형의 재인에 미치는 영향. 한국심리학회지, 15(2), 259-274.
  5. 신동훈(2006). 생물학 가설 생성에서 나타나는 과학적 감성의 생성 과정 설명을 위한 신경 인지적 모형 개발. 한국생물교육학회지, 34(2), 232-245.
  6. 신원섭, 신동훈(2012). 초등 교사들의 과학교과서 그래프 이해 과정에 대한 안구 운동 분석. 초등과학교육, 31(3), 386-397.
  7. 신원섭, 신동훈(2013). 관찰 문제에서 초등학생의 과학 학업성취도에 따른 안구운동 분석. 초등과학교육, 32(2), 185-197.
  8. 신원섭, 신동훈, 전영석(2013). UX관점에서 Eyetracking을 이용한 교육용 게임 UI연구. 정보교육학회논문지, 17(2), 211-224.
  9. 이민호(2009). 선택적 주의집중 인공시각 시스템. 전자공학회지, 36(11), 52-65.
  10. 이유부, 이석한(2013). 상향식 돌출과 하향식 단서 결합 기반 시각주의를 이용한 얼굴검출. 정보과학학회지, 40(2), 99-107.
  11. 정범수, 이민호(2004). 인체의 상향식 선택적 주의 집중 시각 기능을 모방한 능동 스테레오 감시 시스템의 개발. 한국센서학회지, 13(2), 144-151. https://doi.org/10.5369/JSST.2004.13.2.144
  12. 조인수(1998). 시각변별과제 전이조작에 따른 정신지체아의 선택적 주의집중과 학업성취수준 변화. 발달장애학회지, 2, 1-14.
  13. 최경주, 박민철(2011). 인간의 주의시각에 기반한 시각정보 선택방법. 멀티미디어학회지, 14(3), 378-391.
  14. 최경주, 이일병(2005). 인간의 시각적 주의 특성에 바탕을 둔 현저한 영역 탐지. 정보과학학회지 : 소프트웨어 및 응용, 31(2), 189-202.
  15. 최민영(2003) 사용자의 시각적 인지 특성에 기초한 시선 추적 분석 방법에 대한 연구. 디자인학연구, 16(4), 197-206.
  16. 최현동, 신원섭, 신동훈(2012). 초등과학영재와 일반 아동의 분류 과정에서 나타나는 안구 운동 패턴의 차이. 초등과학교육, 31(4), 501-512.
  17. Choi, S. B., Ban, S. W., & L, M. (2004). Human-Like Selective Attention Model with Reinforcement and Inhibition Mechanism. Neural Information Processing Lecture Notes in Computer Science, 3316, 694-699.
  18. Cook, M., Wiebe, E. N., & Carter, G. (2011). Comparing visual representation of DNA in two multimedia presentations. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 20(1), 21-42.
  19. Corbetta, M., Shulman, G. L., Miezin, F. M., & Petersen, S. E. (1995), Superior cortex activation during spatial attention shifts and visual feature conjunction. Science 270, 802-805. https://doi.org/10.1126/science.270.5237.802
  20. Goldberg, J. H., & Kotval, X. P. (1999). Computer interface evaluation using eye movements: Methods and constructs. International Journal of Industrial Ergonomics, 24(6), 631-645. https://doi.org/10.1016/S0169-8141(98)00068-7
  21. Haciomeroglu, E. S., & Chicken, E. (2012). Visual thinking and gender differences in high school calculus. International Journal of Mathematical Education in Science & Technology. 43(3), 303-313. https://doi.org/10.1080/0020739X.2011.618550
  22. Henderson, J. M. (1992). Visual attention and eye movement control during reading and picture viewing. In K. Rayner (Ed.), Eye movements and visual cognition: scene perception and reading (pp. 260-283). New York: Springer-Verlag.
  23. Holmqvist, K., NystrOm, M., Anderson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H., & van de Weijer, J. (2011). Eye tracking : A comprehensive guide to methods and measures, pp. 9-144. Oxford University Press.
  24. Itti, L., Koch, C., & Niebur, E. (1998). A model of saliencybased visual attention for rapid scene analysis. IEEE Trans. Patt. Anal. Mach. Intell, 20(11), 1254-1259. https://doi.org/10.1109/34.730558
  25. Liu, C. J., & Shen, M. H. (2011). The influence of different representations on solving concentration problems at elementary school. Journal of Science Education and Technology, 20, 621-629. https://doi.org/10.1007/s10956-011-9293-4
  26. Moore, T., & Fallah, M. (2001). Control of eye movements and visual attention. Proceeding of the National Academy of Sciences of the USA. 98, 1273-1276. https://doi.org/10.1073/pnas.98.3.1273
  27. Muller, H. J., & Krummenacher, J. (2006). Visual search and selective attention. VISUAL COGNITION, 14(4/5/6/7/8), 389-410. https://doi.org/10.1080/13506280500527676
  28. Navalpakkam, V., & Itti, L. (2002) A Goal Oriented Attention Guidance Model. Biologically Motivated Computer Vision Lecture Notes in Computer Science, 2525, 453-461.
  29. Rauthmann, J. F., Seubert, C. T., Sachse, P., & Furtner, M. R. (2012). Eyes as windows to the soul: Gazing behavior is related to personality. Journal of Research in Personality, 46, 147-156. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2011.12.010
  30. Senso Motoric Instruments. (2011a). BeGaze Manual version 3.1.
  31. Senso Motoric Instruments. (2011b). iView XTM Manual.
  32. Slykhuis, D. A., Wiebe, E. N., & Annetta, L. A. (2005). Eyetracking students’attention to powerpoint photo- graphs in science education. Journal of Science Education and Technology, 14(6), 509-520. https://doi.org/10.1007/s10956-005-0225-z
  33. Snowden, R., Tnompson, P., & Troscianko, T. (2011). Basic vision : An introduction to visual perception. 오성주 역, 학지사, 2013.
  34. Tang, H., & Pienta, N. (2012). Eye-Tracking Study of Complexity in Gas Law Problems. Journal of Chemical Education, 89(8), 988-994. https://doi.org/10.1021/ed200644k
  35. Treisman, A., & Gelade, G. (1980). A Feature-integration Theory of Attention. Cognitive Psychology, 12, 97-136. https://doi.org/10.1016/0010-0285(80)90005-5
  36. Treisman, A. (1986). Features and objects in visual processing. Scientific American 255, November, 106-115.
  37. Tsai, M. J., Hou, H. T., Lai, M. L., Liu, W. Y., & Yang, F. Y. (2012). Visual attention for solving multiple- choice science problem: An eye- tracking analysis. Computer & Education, 58, 375-385. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.07.012
  38. Tsotsos, J. K., Culhane, S. M., Wai, W., Lai, Y., Davis, N., & Nuflo, F. (1995). Modeling visual attention via selective tuning. Artificial Intelligence, 78, 507-545. https://doi.org/10.1016/0004-3702(95)00025-9
  39. Wolfe, J. M., & Horowitz, T. S. (2004). What attributes guide the deployment of visual attention and how do they do it? Nature Review: Neuroscience, 5(6), 495-501. https://doi.org/10.1038/nrn1411
  40. Wolfe, J. M. (1994). Guided search 2.0: A revised model of visual search. Psychonomic Bulletin & Review, 1(2), 202-238. https://doi.org/10.3758/BF03200774
  41. Wolfe, J. M., Cave, K. R., & Franzel, S. L. (1989). Guided search: An alternative to the feature integration model for visual search. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 15(3), 419-433. https://doi.org/10.1037/0096-1523.15.3.419

Cited by

  1. The Comparison of Eye Movement in Measuring Tasks between the Underachievers and the Overachievers vol.33, pp.1, 2014, https://doi.org/10.15267/keses.2014.33.1.181
  2. The Development of Intervention Program for Enhancing Elementary Science-Poor Students' Basic Science Process Skills - Focus on Eye Movement Analysis - vol.34, pp.8, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2014.34.8.0795
  3. Comparative Analysis of Eye Movement on Performing Biology Classification Task between the Scientifically Gifted and General Elementary Students vol.34, pp.1, 2015, https://doi.org/10.15267/keses.2015.34.1.142
  4. Analysis of Processes in Reading about 'Science Stories' in 6th Grade Science Textbook Using Eye-tracking vol.35, pp.3, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.3.0383
  5. A Review of Eye-tracking Method in Elementary Science Education Research vol.35, pp.3, 2016, https://doi.org/10.15267/keses.2016.35.3.288
  6. The Effectiveness of the Rereading Learning Method for Understanding the Biological Concept of Elementary Students by Utilizing Eye Movement Tracking Techniques vol.44, pp.2, 2013, https://doi.org/10.15717/bioedu.2016.44.2.238
  7. 실제 과학수업에서 시선추적과 주의력 검사를 통한 초등학생들의 주의 특성 분석 vol.36, pp.4, 2016, https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.4.0705
  8. 초등학생의 인지양식에 따른 안구운동기반 생물분류 사고과정 모형 개발 vol.45, pp.2, 2017, https://doi.org/10.15717/bioedu.2017.45.2.244
  9. 과학적 가설 생성 유형에 따른 초등학생의 동공크기 변화 분석 vol.37, pp.3, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.3.483
  10. 이동형 시선추적기를 활용한 초등교사의 과학 수업 분석 vol.36, pp.4, 2013, https://doi.org/10.15267/keses.2017.36.4.303
  11. 공간의 깊이감 지각과정에 나타난 시각정보획득 특성 vol.21, pp.1, 2013, https://doi.org/10.14695/kjsos.2018.21.1.115
  12. An Analysis of Elementary School Students’ Problem Solving Processes Related to Spatial Sense Using an Eye-Tracking Method vol.28, pp.3, 2013, https://doi.org/10.29275/jerm.2018.08.28.3.283
  13. 교사 참여형 교육프로그램(TPEP)을 경험한 초등교사의 과학 수업 전문성 변화 사례 - 시각적 주의를 중심으로 - vol.39, pp.1, 2013, https://doi.org/10.15267/keses.2020.39.1.133