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The Role of Perceived Cost toward on Continuance Intention of Mobile TV: Focused on Chinese users

지각된 비용이 모바일 TV 지속사용의도에 미치는 영향: 중국 사용자를 중심으로

  • Fu, Bin (Dept. of Business Administration, Graduate School of Chungnam National University) ;
  • Jung, Chul-Ho (Dept. of Business Administration, Mokwon University) ;
  • Chung, Young-Soo (Dept. of Business Administration, Chungnam National University)
  • 부빈 (충남대학교 대학원 경영학과) ;
  • 정철호 (목원대학교 경영학과) ;
  • 정영수 (충남대학교 경영학부)
  • Received : 2013.08.28
  • Accepted : 2013.10.20
  • Published : 2013.10.28

Abstract

This study highlight the role of perceived cost on user's continuance intention to use mobile TV service in china. We proposed research model based on the expectation-confirmation model(ECM) and reclaim 243 questionnaires from experienced users in china. Above all, the analysis results support significant relationship perceived variables, satisfaction, and continuance intention of mobile TV. First, while expectation confirmation has positive influence on perceived playfulness and satisfaction, the effect on perceived usefulness is not significant. Second, perceived cost can significantly predict perceived usefulness and satisfaction, however, we found no evidence of a statistically significant influence on perceived playfulness. Third, perceived usefulness and perceived playfulness have a positive influence on satisfaction, and perceived usefulness, satisfaction, and perceived playfulness have a positive influence on continuance intention. This results provide implications from both theoretical and managerial perspectives and the limitations have been discussed for future research.

본 연구는 중국에서 모바일 TV 서비스에 대한 지속적 이용의도 형성에 비용이 미치는 영향관계를 살펴보는 것을 주목적으로 하였다. 이를 위해 기존의 기대-충족모델(ECM)을 기반으로 연구모형 및 가설을 제안하였으며, 모바일 TV 서비스 이용경험자 243명을 대상으로 수집된 자료에 대한 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 모바일 TV 이용자의 기대 일치는 지각된 즐거움과 만족에 긍정적인 영향을 미치는 반면 지각된 유용성에는 별다른 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 둘째, 지각된 비용은 지각된 유용성과 만족에 긍정적인 영향을 미치는 반면 지각된 즐거움에는 별다른 영향을 미치지 못하는 것으로 밝혀졌다. 마지막으로 지각된 유용성, 지각된 즐거움, 만족, 그리고 지속이용의도 간에는 모두 긍정적인 관계성이 존재하는 것으로 밝혀졌다. 본 가설검정 결과를 토대로 모바일 TV 분야의 연구자 및 실무자들에게 관리적 학문적 시사점을 제공하고자 하였다.

Keywords