DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Variables Influencing Student Achievement in a Blended Learning of College English

대학 교양영어 블렌디드 학습에서 학업성취도에 영향을 끼치는 변인 연구

  • Choi, Meeyang (Baird College, Soongsil Univ.) ;
  • Han, Tae In (e-Learning Dept., Graduate School, Korea National Open Univ.)
  • 최미양 (숭실대학교 베어드학부대학) ;
  • 한태인 (한국방송통신대학교 대학원 이러닝학과)
  • Received : 2013.09.27
  • Accepted : 2013.10.20
  • Published : 2013.10.28

Abstract

The English Conversation class as a required course in S university is designed as blended learning to reinforce English education. To identify the influence of this blended learning on its students' achievement, the research about what variables are related with it was conducted. Data analysis indicates that gender, major, military service, overseas stay, face-to-face attendance, quiz, and online attendance have an effect on the student achievement. However, the students' style of online learning--study place, study time, and study frequency--doesn't have any relationship with their achievement. Their satisfaction with the online study was questioned in the three areas such as instructor, contents, and system, among which only the 'system' area has an influence on their achievement.

S 대학교 교양필수 과목인 영어회화는 영어교육을 강화하기 위해 블렌디드 학습으로 설계되었다. 이 블렌디드 학습이 학습자의 학업성취도에 어떤 영향을 미치는지 알아보기 위해 학업성취도의 변인에 대한 연구가 진행되었다. 연구결과로 성별, 전공, 군복무, 해외거주 경험, 면대면 출석, 퀴즈, 온라인 출석이 학업성취도에 영향을 미치고 온라인 학습방식(학습장소, 학습시간, 학습빈도)은 학업성취도와 상관이 없는 것으로 나타났다. 온라인 학습만족도는 강사 만족도, 학습내용 만족도, 시스템 만족도로 나누어 조사했는데, 그 결과 단지 시스템 만족도만 학업성취도에 영향을 미친 것으로 나타났다.

Keywords