DOI QR코드

DOI QR Code

A Development of System Design Approval Criteria for GBAS Operation in Korea

국내 GBAS 운용을 위한 시스템 설계 및 제작 승인 기준 개발

  • Received : 2013.11.12
  • Accepted : 2013.12.30
  • Published : 2013.12.30

Abstract

Since GBAS is a navaid facility to provide precision approach service to aircrafts landing at airports, it must be approved by the air navigation service provider or the aviation regulator to be declared operational. However, Korea has no experience in developing or operating the system so there is no approval criteria for GBAS. In order to develop the criteria in case of the future GBAS procurement, Korea Aerospace Research Institute has been testing the installed commercial GBAS station, SLS-4000, in Gimpo International Airport. This paper summarizes the criteria development results focusing on the system design approval. The criteria have been outlined based on the other leading nations' cases and documentations and established in detail on the basis of the FAA SDA artifacts. Those will be directly used for GBAS approval procedure in Korea and are expected to be useful in system requirement analysis, design, development and artifact management in case of own GNSS-based navaid system development in the future.

GBAS는 항공기들의 착륙을 위한 정밀접근 서비스를 제공하는 항행안전시설이므로 정상 서비스 제공을 위해서는 항행 서비스 제공자 혹은 항공 규제기관으로부터의 승인을 획득하여야 한다. 현재까지 우리나라는 GBAS 시스템에 대한 개발 혹은 운용 경험이 없기 때문에 GBAS에 대한 승인 기준이 마련되어 있지 않은 상태이다. 향후 GBAS 시스템의 도입 및 운용 시의 승인 기준을 개발하기 위하여 한국항공우주연구원에서는 상용 GBAS 시스템인 SLS-4000을 김포 공항에 설치하고 시험을 수행하고 있다. 본 논문에서는 그 중 시스템 설계 및 제작 승인 기준에 대한 개발 내용을 정리한다. 미국, 독일, 호주 등에서 진행된 승인 사례를 조사하여 우리나라 승인기준 작성 방향을 결정하였고 상용 시스템의 FAA 승인 시 제출 문서들을 분석하여 우리나라 설계 및 제작 승인 기준 항목들을 도출하였다. 본 승인 기준은 향후 GBAS 시스템 도입 시 승인 과정에 직접 활용 가능할 뿐 아니라 우리나라 자체 위성항법 기반 항행안전시설 개발 시에도 요구사항 분석, 설계, 개발, 산출물 관리 등에 참고될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. KARI, Report of Development of GBAS Operational Technology, Aug. 2013.
  2. Notification of MOLIT, Installation and Technology Requirements of Navaid Equipments, Vol. 2013-146, 2013.
  3. Notification of MOLIT, Performance Conformance Certification Test Requirements of Navaid Equipments, Vol. 2013-144, 2013.
  4. Honeywell, Module C1: Approval/Certification Process, Precision Landing Systems SmartPath Academy Training, March 2012.
  5. D. Jensen, Honeywell SmartPath Ground Based Augmentation System (GBAS), AFCEA CNS/ATM Conference, June 2009.
  6. W. Dunkel, DFS GBAS Status, 13th International GBAS Working Group, Langen, Germany, Aug. 2012.
  7. M. Yan, Australian GBAS Implementation Status, 10th International GBAS Working Group, Brussels, Belgium, June 2010.
  8. M. Yan, GBAS CAT-I Implementation Workshop, Daejeon, Korea, May 2011.
  9. A. Fuente, GBAS CAT-I at Malaga Airport/Evaluation of Ionospheric Threats in Spanish Territory. Final Results, 10th International GBAS Working Group, Brussels, Belgium, June 2010.
  10. R. Cosendey, Brazil Report, 10th International GBAS Working Group, Brussels, Belgium, June 2010.
  11. Y. Choi, M. Kim and J. Lee, Extreme Ionospheric Gradients Observed in South Korea during the Last Solar Cycle, in Proceedings of the American Geophysical Union Fall meeting 2012, San Francisco, CA, 3-7 December 2012 .
  12. Notification of KCC, KCC Regulation On Radio Waves Act, Vol. 2012-27, 2013.
  13. C. H. Choi, W. J. Ko, M. S. Jeong, J. W. Bae, H. S. Jun and S. W. Kim, A Study on Criteria for Facility Approval of GBAS System, in Proceedings of the 2013 KGS Conference, Jeju, 2013.
  14. MSIP, Radio Waves Act, 2013.
  15. FAA, Category-I Local Area Augmentation System Ground Facility Non-Fed Specification (FAA-E-AJW44-2937A), Oct. 2005.
  16. Notification of RRA, Technical Requirements of Aviation Wireless Equipments, Vol. 2012-26, 2012.
  17. KARI, Appendix 1-2-1 System Design Approval Criteria Report in Report of Development of GBAS Operational Technology, Aug. 2013.
  18. Y. Yun, J. K. Kim, J. Cho, G. W. Nam and M. B. Heo, Development of GBAS System Design Approval Criteria, in Proceedings of the 2013 KGS Conference, Jeju, 2013.

Cited by

  1. GBAS 국내 운용을 위한 승인 절차 및 기준 연구 vol.22, pp.4, 2013, https://doi.org/10.12985/ksaa.2014.22.4.115