DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Infant's Attachment to Mother and Teacher on Adaptation to Child Care

영아의 어머니 및 교사에 대한 애착 안정성이 어린이집 적응에 미치는 영향

  • Received : 2013.08.13
  • Accepted : 2013.10.17
  • Published : 2013.10.31

Abstract

This study aims to analyze the effects of infants' attachment to their mother and child care teacher on their adaptation to child care. Data were collected in a purposive sample involving 100 infants and toddlers at age one and two, their mothers, and 36 teachers were analyzed with two-way ANOVA. The results showed that the effects of infants' attachment to their mother and teacher varied by subfactors of adaptation. 'Social Relationships' and 'Positive Emotion' were significantly different only among infants who established insecure attachment with their mother. Second, the level of 'Social Relationships' and 'Positive Emotion' were significantly high when teacher-infant attachment was secure among infants who established insecure attachment with their mother. Third, there were significant effects of mother-infant attachment on 'Aggressive Behavior' as infants who established insecure attachment with their mother showed a significantly higher level of 'Aggressive Behavior' than infants having secure attachment with their mother.

본 연구는 만 1, 2세 영아를 대상으로 어머니-영아 애착안정성과 교사-영아 애착안정성이 어린이집 적응에 미치는 효과를 분석하고자 하였다. 이를 위해 C시에 소재 어린이집을 이용하는 만 1, 2세 영아의 어머니 100명과 담임교사 36명을 대상으로 수집된 영아의 애착안정성과 어린이집 적응 수준은 이원변량분석을 이용하여 분석하였다. 그 결과 어린이집 적응의 하위차원인 사회적 관계 및 긍정적 감정의 경우 교사와 영아 간 애착안정성의 주효과와 상호작용효과가 유의미하게 나타나, 어머니와의 애착이 불안정하더라도 교사에 대한 안정 애착을 형성한 영아의 경우 그렇지 않은 영아보다 어린이집에서의 사회적 관계 적응 및 긍정적 감정의 수준이 높은 것으로 나타났다. 반면, 공격적 행동에 있어서 어머니와 영아의 애착안정성의 주효과만이 유의미하게 나타나, 어머니와 불안정한 애착을 형성한 영아의 경우 교사와의 안정애착 형성 여부에 상관없이 어린이집에서의 공격적 행동 수준이 높은 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 구수연 (2005). 영아의 어린이집 적응과정에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  2. 권인옥 (2008). 영아의 보육교사에 대한 애착안정성과 사회.정서능력과의 관계. 계명대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  3. 김귀자 (2004). 유아의 또래 지위와 유치원 적응과의 관계. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  4. 김선희 (2012). 유아의 애착안정성 및 교사-유아 관계와 유치원 적응과의 관계. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  5. 김숙령 (1996). 영.유아의 보육경험과 사회.정서적 발달과의 관계에 대한 재고. 한국영유아보육학, 6, 23-56.
  6. 김윤경 (2005). 영아의 애착 증진을 위한 집단치료놀이 프로그램 개발과 효과. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  7. 김진아 (2004). 영아의 애착 안정성 및 기질과 보육시설 초기 적응간의 관계성에 관한 연구. 계명대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  8. 김지은 (2003). 5세 유아의 정서지능과 유치원 적응과의 관계. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 보건복지부 (2012). 보육통계. 서울: 보건복지부.
  10. 서원경 (2004). 보육교사와 영아의 애착증진을 위한 야간보육프로그램 개발 및 적용. 서울여자대학교 박사학위 청구논문.
  11. 손혜숙 (1998). 어머니와 교사의 복합애착 유형에 따른 유아의 자아개념 및 사회성에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  12. 신지연 (2004). 2세 영아의 어머니와 보육교사에 대한 복합 애착과 사회정서적 행동. 서울여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  13. 신혜원 (2004). 3-4세 유아 애착행동과 애착 표상간의 관계. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  14. 신희남.조복희(2012). 어머니의 적응지원전략이 영아의 어린이집 적응에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 8(6), 29-55.
  15. 양숙경 (2010). 어머니의 분리불안, 교사-영아관계가 만 1.2세반 아동의 어린이집 적응에 미치는 영향. 가톨릭대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  16. 양애경 (2006). 부모의 맞벌이 유무와 유아-부모, 유아-교사 애착안정성간의 관계. 아동교육학회지, 15(4), 197-212.
  17. 양은주 (2010). 어머니의 양육태도 및 영아 교사의 애착형성과 어린이집 적응과의 관계. 아주대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  18. 오종은 (2001). 영아의 애착안정성과 어린이집 초기적응 간의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  19. 이명주 (2010). 교사-영아의 애착안정성과 재원경험에 따른 만 2세 영아의 놀이성과 어린이집 적응. 계명대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  20. 이영.박경자.나유미 (1997). 애착 Q-set의 국내준거개발연구. 아동학회지, 18(2), 131-148.
  21. 이진숙 (2001). 유아의 애착표상과 교사-유아관계 및 사회적 능력간의 관계. 경희대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  22. 이해영 (2006). 어머니 관련 변인에 따른 어머니의 영아에 대한 애착. 계명대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  23. 장은미 (2008). 영아의 기질, 조기교육경험, 어머니의 취업 여부에 따른 어린이집 초기적응에서의 문제행동. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  24. 허정숙 (2008). 영아의 애착안정성 및 기질이 보육시설 적응에 미치는 영향. 전남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  25. Ahnert, L., Gunnar, M. R., Lamb, M. E., & Barthel, M. (2004). Transition to child care: Associations with infant–mother Attachment, infant negative emotion, and cortisol elevations. Child Development, 75(3), 639–650. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00698.x
  26. Anderson, C. W., Nagel, P., Robert, M., & Smith, K. (1981). Attachment in substitute caregivers as function of center quality and caregiver involvement. Child Development, 52, 53-61. https://doi.org/10.2307/1129214
  27. Barnas, M. V., & Cummings, E. M. (1997). Caregiver stability and toddlers' attachment-related behaviors towards caregivers in day care. Infant Behavior and Development, 17, 171-177.
  28. Bates, J. E., Maslin, C. A., & Frankel, K. A. (1985). Attachment security, mother-child interaction, and temperament as predictors of behavior-problem ratings at age three years. In I. Bretherton & E. Waters (Eds). Growing points of attachment theory and research. Monographs of the Society for Research in Child Development, 50 (1-2, Serial No. 209), 167-193.
  29. Blanchard, M., & Main, M. (1979). Avoidance of the attachment figure and social-emotional adjustment in day-care infants. Developmental Psychology, 15(4), 445-446. https://doi.org/10.1037/0012-1649.15.4.445
  30. Carlson, V., Cicchetti, D., Barnett, D., & Braunwald, K. (1989). Disorganized/disoriented attachment relationships in maltreated infants. Developmental Psychology, 25, 525-531. https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.4.525
  31. Cassibba, R., van Ijzendoorn, M., & D'Odorico, L. (2000). Attachment and play in child care centres: Reliability and validity of the attachment Q-sort for mothers and professional caregivers in Italy. International Journal of Behavioral Development, 24(2), 241-255. https://doi.org/10.1080/016502500383377
  32. Clarke-Stewart, K. A. (1987). Predicting child development from care forms and features: The Chicago Study. In D. A. Phillips (Ed.), Quality in child care: What does research tell us? Research Monographs of the National Association for the Education of Young Children (pp. 22-42). Washington, DC: NAEYC.
  33. Clarke-Stewart, K. A. (1989). Infant day care: Maligned or malignant? American Psychologist, 44(2), 266-273. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.2.266
  34. Copeland, J. M., Denham, S. A., & DeMulder, E. K. (1997). Q-sort assessment of child-teacher attachment relationships and social competence in the preschool. Early Education and Development, 8(1), 27-39. https://doi.org/10.1207/s15566935eed0801_3
  35. Frankel, K. A., & Bates, J. E. (1990). Mother-toddler problem solving: antecedents in attachment, home behavior, and temperament. Child Development, 61(3), 810-819. https://doi.org/10.2307/1130965
  36. Goossens, F. A., & van Ijzendoorn, M. H. (1990). Quality of infants' attachment to professional caregivers: Relation of infant-parent attachment and day-care characteristics. Child Development, 61, 832-837. https://doi.org/10.2307/1130967
  37. Howes, C., & Hamilton, C. E. (1992). Children's relationships with child care teachers:Stability and concordance with parental attachments. Child Development, 63, 867-878. https://doi.org/10.2307/1131239
  38. Howes, C., & Hamilton, C. E. (1993). The changing experience of child care: Changes in teachers and in teacher-child relationships and children's social competence with peers. Early Childhood Research Quarterly, 8, 15-32. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(05)80096-1
  39. Howes, C., Hamilton, C. E., & Philipsen, L. C. (1998). Stability and continuity of child-caregiver and child-peer relationships. Child Development, 69(2), 418-426. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06199.x
  40. Howes, C., Matheson, C. C., & Hamilton, C. E. (1994). Maternal, teacher, and child care history correlates of children's relationships with peers. Child Development, 65, 264-273. https://doi.org/10.2307/1131380
  41. Howes, C., Rodning, C., Galluzzo, D. C., & Myers, L. (1988). Attachment and child care: Relationships with mother and caregiver. Early Child Research Quarterly, 3, 403-416. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90037-3
  42. Jackson, J. F. (1993). Multiple caregiving among African Americans and infants attachment: The need for an emic approach. Human Development, 35, 87-102.
  43. Jewsuwan, R., Luster. T., & Kostelnik., M. (1993). The Relation between parent's perception of temperament and children's adjustment to preschool. Early Childhood Research Quarterly, 8, 33-51. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(05)80097-3
  44. Lauritzen, S. L. (1988). External families and systems of sufficient statistics. New York, NY: Springer-Verlag.
  45. Matas, L., Arend, R. A., & Sroufe, L. A. (1978). Continuity of adaptation in the second year: the relationship between quality of attachment and later competence. Child Development, 49(3), 547-556. https://doi.org/10.2307/1128221
  46. McCartney, K. (1984). The effect of quality of day care environment upon children's language development. Developmental Psychology, 20, 244-260. https://doi.org/10.1037/0012-1649.20.2.244
  47. Oppenheim, D., Sage, A., & Lamb, M. E. (1988). Infant-adult attachment on the Kibbutz and their relation to socio-emotional development four years later. Developmental Psychology, 4(2), 115-128.
  48. Raikes, H. (1993). Relationship duration in infant care: Time with a high ability teacher and infant-teacher attachment. Early Childhood Research Quarterly, 8, 309-325. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(05)80070-5
  49. Waters, E. (1987). The reliability and stability of individual differences in infant-mother attachment. Child Development, 49, 483-494.

Cited by

  1. Elementary School Children"s Happiness According to the Types of Mother & Peer Attachment and Teacher-Child Conflict Relationship vol.25, pp.5, 2016, https://doi.org/10.5934/kjhe.2016.25.5.545
  2. Development of a Teacher Rating Scale of Childcare Adaptation for Infants and Toddlers vol.37, pp.6, 2016, https://doi.org/10.5723/kjcs.2016.37.6.35
  3. Effects of Young Child's Attachment to Mother and Teacher on Peer Acceptance and Peer Play Behaviors vol.5, pp.1, 2013, https://doi.org/10.30528/jolss.2015.5.1.005
  4. 어린이집 이용 영유아의 어머니와 교사에 대한 애착과 교사의 반응성과의 관계 vol.17, pp.4, 2016, https://doi.org/10.5762/kais.2016.17.4.215
  5. A study on perceptions of mothers with infants about parent role adjustment program vol.37, pp.4, 2013, https://doi.org/10.18023/kjece.2017.37.4.028
  6. 어머니의 영유아에 대한 애착에 영향을 미치는 요인 -영유아와 어머니의 특성, 사회적 지지, 모아상호작용을 중심으로- vol.19, pp.6, 2013, https://doi.org/10.5762/kais.2018.19.6.231